TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 42 INOVACE 36 Matematika a její aplikace –geometrie ve 4.r. TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0896
Anotace a citace Procvičování geometrické zdatnosti, zručnosti a přesnosti žáků Matematika pro 3.r. ZŠ, pracovní sešit, 2. část Doc. PhDr. Ing. Josef Kittler, CSc; doc. RNDr. František Kuřina, CSc Matematický ústav AV ČR Praha, 1994 Obrázek: www.office.microsoft.com
Pracovní pomůcky: Ořezaná tužka Rovné pravítko Kružítko
1. zadání Jaký je vzniklý trojúhelník? Úsečka AB dlouhá 4 cm Kružnice k se středem v bodě A a poloměrem 4 cm Kružnice l se středem v bodě B a poloměrem 4 cm Vyznač vzniklý trojúhelník Jaký je vzniklý trojúhelník?
1. výsledek C k l A B Trojúhelník ABC je rovnostranný.
2. zadání Úsečka AD dlouhá 8 cm se středem S Kružnice k se středem S a poloměrem 4 cm Kružnice l se středem A a poloměrem 4 cm Kružnice m se středem D a poloměrem 4 cm Průsečíky kružnic k a l – body E a B Průsečíky kružnic k a m – body F a C Jaký útvar vznikl?
2. výsledek B C l k m A S D E F ABCDEF je pravidelný šestiúhelník.
3. zadání Přímka p, na ní ležící bod S Kružnice k se středem S a poloměrem 36 mm Průsečík kružnice k a přímky p – bod O Kružnice l se středem O a poloměrem 26 mm Průsečík kružnice l a přímky p – bod P Kružnice m se středem P a poloměrem 16 mm
3. výsledek K l m S O P