SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Základy Auditory-Verbal Therapy. Foundations of Auditory-Verbal Therapy and Practice Waren Estabrooks Toronto, Ontario, Canada.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Individuálně, ale společně a jinak
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Číslo v digitálním archivu školy
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
AFÁZIE.
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Kognitivně – behaviorální přístup
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Techniky práce s mentálně postiženými
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Pedagogická diagnostika
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Specifické poruchy učení
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Diagnostika Kognitivní procesy.
Pedagogická psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Specializace: L, S Logopedie 1
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vývojová psychologie Prenatální období.
Ošetřovatelský proces v primární péči
Specifické poruchy učení a NKS
Speciální psychiatrie – MKN 10
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Mgr. Zdeňka Sokolová PPP a SPC Semily Pracoviště SPC Turnov
Školní poradenské pracoviště
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Speciálně pedagogická diagnostika
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Výběrové kempy v Policii ČR
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Organické duševní poruchy
Centra kolegiální podpory
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Strategické řízení a plánování
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Struktura pedagogiky.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI OSNOVA SPROC_SP1a

vymezení vývojová dysfázie - specificky narušený vývoj řeči projevující se ztíženou schopností nebo neschopností naučit se verbálně komunikovat, i když jsou podmínky pro rozvoj řeči přiměřené

přiměřené podmínky nevyskytují se závažné neurologické nebo psychiatrické nálezy úroveň inteligence je přiměřená nevyskytuje se závažná porucha sluchu sociální prostředí je stimulující

klasifikace dle MKN kategorie – poruchy psychického vývoje (F.80 – 89) konkrétně – specifické poruchy vývoje řeči a jazyka – F.80 F 80.1 expresivní poruchy vývoje jazyka F 80.2 – receptivní poruchy vývoje jazyka

etiologie specificky narušený vývoj řeči - důsledek raného mozkového poškození různé etiologie, které postihuje tzv. řečové zóny vyvíjejícího se mozku řeč – fylogeneticky nejmladší funkce

etiologie porucha centrálního zpracování řečového signálu difúzní poškození CNS genetické mechanismy nízká porodní hmotnost předčasný porod

Porucha centrálního zpracování řečového signálu CAPD – CENTRAL AUDITORY PROCESSING DISORDER soubor určitých problémů, které se vyskytují jako narušení procesu naslouchání

obtíže vázané na CAPD lokalizace a lateralizace zvuku sluchová diskriminace a paměť sluchová pozornost a soudržnost poznání sluchových vzorů sluchová figura a pozadí sluchová výkonnost při zhoršených /změněných/ akustických signálech

symptomatologie specificky narušeného vývoje řeči narušení má systémový charakter projevuje se mnoha příznaky v oblasti řečové i v dalších oblastech neřečových zasahuje receptivní i expresivní složku řeči nerovnoměrný rozvoj celé osobnosti

shrnutí symptomatologie narušení povrchové stránky řeči (doplníme)

narušení hloubkové stránky řeči (doplníme)

další obtíže Doplníme

diagnostika interdisciplinární spolupráce logopedie psychologie neurologie foniatrie

diferenciální diagnostika dyslalie opožděný vývoj řeči prostý dysartrie mutismus mentální postižení syndrom Landau-Kleffner autismus diagnostika per exclusionem

diagnostické metody foniatrie vyšetření sluchu (audiometrie, OAE, BERA) psychologické vyšetření – úroveň intelektu neurologické vyšetření EEG

Speciálně-pedagogické logopedické vyšetření vyšetření motorických funkcí vyšetření laterality vyšetření orientace v prostoru a čase vyšetření zrakové a sluchové percepce vyšetření vnímání a porozumění řeči vyšetření řečové produkce vyšetření grafomotoriky vyšetření paměti, pozornosti

terapie široké spektrum příznaků nelze stanovit univerzální terapeutický postup spolupráce s rodiči - hlavní komunikační partneři spolupráce s dalšími odborníky spolupráce s učiteli dítěte

Cíle intervence zaměřené na intenzivní zapojení rodičů do terapeutického procesu rozvoj pozorovacích schopností rodičů omezování tendencí k direktivnosti učit se adaptovat komunikaci a řeč potřebám dítěte učit se vytvářet aktivní komunikační situace eliminovat negativní chování

metody a postupy logopedické intervence imitace normálního vývoje řeči „provokování“ ke spontánnímu řečovému projevu preferování obsahové stránky před výslovností

metody a postupy logopedické intervence metoda self talking metoda paralell talking metoda korekční zpětné vazby – recasting metoda rozšířené imitace

Princip výběru potencionálně pozitivních oblastí Princip multisenzoriality Doporučení - vzdělávání Doporučení - komunikace