Měření rychlosti zvuku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Advertisements

SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář LS 2009
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
Vzdělávací a tréninkový program pro kariérové poradce.
Ultrazvuk a Dopplerův jev
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhZvukové jevy.
VYUŽITÍ ULTRAZVUKOVÝCH AKTUÁTORŮ PRO POSUV PAPÍRU
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Iva Garčicová, Šíření zvuku Zvuk se šíří jen látkovým prostředím. V plynech a kapalinách se mohou šířit jen podélné zvukové vlny. Zvuková vlna je.
Ultrazvuk X Infrazvuk.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
FY_066_Vesmír_Vesmír Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_680.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
Rubensova trubice.
VY_32_INOVACE_PSYPS12460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Z čeho a jak je poskládán svět a jak to zkoumáme
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
Skládání kmitů.
K čemu vede rozladění laserového rezonátoru
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 19.
6. Měření na RLC obvodu.
Měření rychlosti světla
Matyáš Kvapil projekt: NETOPÝR
Studium ultrazvukových vln
Dopplerův jev a vzduchová dráha Jan Bednařík Gymnázium Šternberk Jan Tomášek SŠ aplikované kybernetiky Hradec Králové.
Obsah prezentace Zdroj zvuku Experiment Skutečná vodní harmonika Ukázka 2.
Pavel Jež, Ctirad Martinec, Jaroslav Nejdl
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
ULTRAzvuk Lia Roubínková I.A.
Přenosové soustavy VY_32_INOVACE_pszczolka_ Synchronní čítač Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám -
Měření rychlosti světla
Co bude? Rentgenfluorescenční analýza Můj experiment
Ústav technických zařízení budov MĚŘENÍ A REGULACE Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2003/
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Měření rychlosti světla
Fyzikální týden 2006, ČVUT v Praze, FJFI Cavendishův experiment J.Macháček - Gymnázium Jeseník J.Nowaková - Gymnázium Třinec Z.Mouchová - Gymnázium Václava.
Fyzikální týden 2005, FJFI při ČVUT v Praze Měření rychlosti světla Blechta, V. – gymn. Jeseník Burian, I. – gymn. Vídeňská 47, Brno Labounek, R. – gymn.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Jan Fišer Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty.
Odraz zvuku (Učebnice strana 176 – 177) Setká-li se zvuk, který se šíří vzduchem, s překážkou, z části ho překážka pohltí, z části se od ní odráží a šíří.
Aplikace fyziky ve stavební, důlní a laboratorní praxi Fakulta stavební VŠB –TUO Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Fakulta stavební Katedra.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
O DRAZ ZVUKU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Impuls síly.
Kosík, Novák, Stiskálek, Trhlík. vektorová veličina odvozená ze soustavy SI změna polohy za čas při mechanickém pohybu dělení: okamžitá rychlost průměrná.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Laboratorní práce.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.09_Rychlost_zvuku_odraz_zvuku.
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
STR Mgr. Kamil Kučera.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7. Vl
Millikanův experiment
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Úvod do moderní fyziky Co je to „moderní“ fyzika?
KYTOVCI.
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Druh učebního materiálu Pro koho je materiál určen
Transkript prezentace:

Měření rychlosti zvuku Sonar

Obsah Historie názoru na povahu zvuku Princip měření rychlosti zvuku Experiment Vyhodnocení Sonar v technice a v přírodě Závěr

Historie zvuku jako vlny analogie k vodě řecký filosof Chrysippus, Aristoteles (384 – 322 př.n.l.) rozpory v názorech (do 17.stol) „konečné řešení“ Newton: Principia

Princip

Experiment

Vyhodnocení c = 330,189 m/s c = 344 m/s Naměřená hodnota 2.d [cm] Dt [ms] 40 1,04 60 1,68 80 2,32 100 2,88 120 3,52 140 4,08 160 4,64 180 5,28 Naměřená hodnota c = 330,189 m/s Tabulková hodnota c = 344 m/s

Sonar (SOund Navigation And Ranging) pasivní (echolokace), aktivní Historie: trubka ve vodě (Leonardo da Vinci) impulsem potopení Titaniku vojenské účely Pokusy s echolokací Leonardo da Vinci Jedním z impulsů pro vývoj potopení titaniku

Aktivní sonar vysílá pulsy a poslouchá jejich ozvěny detekce ponorek, hejn ryb, mapování mořského dna vyšetřování vnitřních orgánů Obvykle do všech směrů

Pasivní sonar (echolokace) pouze poslouchá vyhodnocováno operátorem první Leonardo da Vinci

Sonar a echolokace v přírodě netopýři, delfíni technologie stealth v přírodě (můry)

Závěr Teorie o zvuku už staří Řekové rychlost zvuku experimentálně potvrzena c = 330,189 m/s využití sonaru v praxi

Literatura Wikipedia http://www.wikipedia.org Acoustical Society of America: http://asa.aip.org/pierce.html Manuál k experimentu sonar ve fyzikálním praktiku