Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

MORFOLOGIE CÉVNATÝCH ROSTLIN - Kořen
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.
1. Podběl, orsej, sasanka nebo plicník patří mezi byliny rozkvétající časně zjara. V porovnání s ostatními bylinami kvetoucími v létě se u nich častěji.
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Rostlinná pletiva.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
Digitalizace výuky Příjemce
Kořen autor: David Hainall.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_481_Př7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kořen Biologie 1. ročník.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
Název projektuZlepšení podmínek vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
Stavba rostlinného těla
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Anatomie rostlinných orgánů
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lišejníky.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vegetativní orgány kořen.
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR06_Fia01_01 Vytvořeno: Srpen 2013 Autor: Mgr. Lada Fialová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Sada: Botanika Název vzdělávacího materiálu: Kořen - morfologie Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia

Anotace: Výkladová prezentace na téma Kořen (radix) - morfologie. Určená do hodin biologie nebo laboratorních cvičení z biologie. Prezentace je ukončena opakováním. Metodika: Prezentaci ovládá učitel klikáním myši nebo šipkou vpravo (popř. vlevo). Při opakování žáci odpovídají ústně a po kliknutí myší se objevují správné odpovědi.

KOŘEN (radix) Morfologie

KOŘEN obvykle podzemní část rostliny rostoucí pozitivně geotropicky bez listů, průduchů, kutikuly většinou bez chloroplastů první orgán, který se objevuje po vyklíčení semene

FUNKCE KOŘENE upevnění rostliny v substrátu příjem látek z okolí uchování zásobních látek vegetativní rozmnožování může zprostředkovávat vztah symbiózy nebo parazitismu

KOŘENY X JEDNODĚLOŽNÝCH R. DVOUDĚLOŽNÝCH R. po vyklíčení vzniká hlavní kořen, který záhy zaniká a je nahrazen kořeny náhradními (adventivními, svazčitými) HOMORHIZIE = svazek rovnocenných kořenů po vyklíčení vzniká hlavní kořen, který dále roste a větví se ALLORHIZIE = soustava kořenů, kde je rozlišen hlavní kořen a kořeny postranní

TVARY HLAVNÍCH KOŘENŮ niťovitý – u klíčních rostlin kůlový - borovice válcovitý - křen

vřetenovitý - mrkev řepovitý - řepa srdcovitý - buk hlíznatý - jiřiny

METAMORFÓZY KOŘENŮ vzdušné kořeny – příjem vzdušné vlhkosti, účast na fotosyntéze (orchideje, monstera, filodendron) příčepivé kořeny – u popínavých rostlin, vnikají do nerovností podkladu (břečťan, loubinec)

METAMORFÓZY KOŘENŮ stahovací kořeny – během růstu se zkracují a vtahují cibule hlouběji do půdy (tulipán, ladoňka, česnek, lilie) obr. 1 chůdovité kořeny – zvyšují stabilitu rostliny (bažinné rostliny, kukuřice)

METAMORFÓZY KOŘENŮ sloupovité kořeny – spouští se z větví některých stromů, zakořeňují v půdě a tvoří podpůrné struktury (některé Fíkovníky) dýchací kořeny (pneumatofory) u některých dřevin v zaplavovaných oblastech vyčnívají nad hladinu (tisovec) obr. 2

METAMORFÓZY KOŘENŮ savé kořeny (haustoria) – pronikají do těla hostitelské rostliny a napojují se na její cévní svazky (jmelí, kokotice) obr. 3 symbiotické kořeny - rostliny žijí v symbióze s bakteriemi (hlízkovité bakterie na kořenech bobovitých rostlin) nebo s houbovými vlákny (mykorrhiza)

VÝZNAM A VYUŽITÍ KOŘENŮ kořenová zelenina (mrkev, petržel, pastinák, celer, křen, červená řepa,…) potravinářský průmysl – cukrová řepa lékařství – kostival lékařský, libeček

OPAKOVÁNÍ 1) vyberte správnou možnost rostlina patří mezi jednoděložné protože… x dvouděložné, nemá vyvinutý hlavní kořen, ale svazek rovnocenných kořenů

2) vyberte správnou možnost Rostlina na obrázku (smetanka lékařská) patří mezi dvouděložné, protože … Jedná se o ALLORHIZII je patrný hlavní kořen. X HOMORHIZII

3) správně přiřaďte rostlinu k metamorfóze kořene, která se u ní vyskytuje orchidea hrách česnek jmelí břečťan haustoria stahovací kořeny vzdušné kořeny příčepivé kořeny symbiotické kořeny

Zdroje obrázků obr. 1 EVENOR, Zachi. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Tulip_agenensis_ZE.jpg?uselang=cs obr. 2 RIVERBANKS OUTDOOR STORE. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Taxodium_distichum_exposed_knees.jpg?uselang=cs obr. 3 STEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Viscum-album-fruits.JPG?uselang=cs Ostatní fotografie jsou vlastním dílem autorky výukového materiálu.