Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR06_Fia01_01 Vytvořeno: Srpen 2013 Autor: Mgr. Lada Fialová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Sada: Botanika Název vzdělávacího materiálu: Kořen - morfologie Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia
Anotace: Výkladová prezentace na téma Kořen (radix) - morfologie. Určená do hodin biologie nebo laboratorních cvičení z biologie. Prezentace je ukončena opakováním. Metodika: Prezentaci ovládá učitel klikáním myši nebo šipkou vpravo (popř. vlevo). Při opakování žáci odpovídají ústně a po kliknutí myší se objevují správné odpovědi.
KOŘEN (radix) Morfologie
KOŘEN obvykle podzemní část rostliny rostoucí pozitivně geotropicky bez listů, průduchů, kutikuly většinou bez chloroplastů první orgán, který se objevuje po vyklíčení semene
FUNKCE KOŘENE upevnění rostliny v substrátu příjem látek z okolí uchování zásobních látek vegetativní rozmnožování může zprostředkovávat vztah symbiózy nebo parazitismu
KOŘENY X JEDNODĚLOŽNÝCH R. DVOUDĚLOŽNÝCH R. po vyklíčení vzniká hlavní kořen, který záhy zaniká a je nahrazen kořeny náhradními (adventivními, svazčitými) HOMORHIZIE = svazek rovnocenných kořenů po vyklíčení vzniká hlavní kořen, který dále roste a větví se ALLORHIZIE = soustava kořenů, kde je rozlišen hlavní kořen a kořeny postranní
TVARY HLAVNÍCH KOŘENŮ niťovitý – u klíčních rostlin kůlový - borovice válcovitý - křen
vřetenovitý - mrkev řepovitý - řepa srdcovitý - buk hlíznatý - jiřiny
METAMORFÓZY KOŘENŮ vzdušné kořeny – příjem vzdušné vlhkosti, účast na fotosyntéze (orchideje, monstera, filodendron) příčepivé kořeny – u popínavých rostlin, vnikají do nerovností podkladu (břečťan, loubinec)
METAMORFÓZY KOŘENŮ stahovací kořeny – během růstu se zkracují a vtahují cibule hlouběji do půdy (tulipán, ladoňka, česnek, lilie) obr. 1 chůdovité kořeny – zvyšují stabilitu rostliny (bažinné rostliny, kukuřice)
METAMORFÓZY KOŘENŮ sloupovité kořeny – spouští se z větví některých stromů, zakořeňují v půdě a tvoří podpůrné struktury (některé Fíkovníky) dýchací kořeny (pneumatofory) u některých dřevin v zaplavovaných oblastech vyčnívají nad hladinu (tisovec) obr. 2
METAMORFÓZY KOŘENŮ savé kořeny (haustoria) – pronikají do těla hostitelské rostliny a napojují se na její cévní svazky (jmelí, kokotice) obr. 3 symbiotické kořeny - rostliny žijí v symbióze s bakteriemi (hlízkovité bakterie na kořenech bobovitých rostlin) nebo s houbovými vlákny (mykorrhiza)
VÝZNAM A VYUŽITÍ KOŘENŮ kořenová zelenina (mrkev, petržel, pastinák, celer, křen, červená řepa,…) potravinářský průmysl – cukrová řepa lékařství – kostival lékařský, libeček
OPAKOVÁNÍ 1) vyberte správnou možnost rostlina patří mezi jednoděložné protože… x dvouděložné, nemá vyvinutý hlavní kořen, ale svazek rovnocenných kořenů
2) vyberte správnou možnost Rostlina na obrázku (smetanka lékařská) patří mezi dvouděložné, protože … Jedná se o ALLORHIZII je patrný hlavní kořen. X HOMORHIZII
3) správně přiřaďte rostlinu k metamorfóze kořene, která se u ní vyskytuje orchidea hrách česnek jmelí břečťan haustoria stahovací kořeny vzdušné kořeny příčepivé kořeny symbiotické kořeny
Zdroje obrázků obr. 1 EVENOR, Zachi. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Tulip_agenensis_ZE.jpg?uselang=cs obr. 2 RIVERBANKS OUTDOOR STORE. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Taxodium_distichum_exposed_knees.jpg?uselang=cs obr. 3 STEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Viscum-album-fruits.JPG?uselang=cs Ostatní fotografie jsou vlastním dílem autorky výukového materiálu.