Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_NAROCNE_ZIVOTNI_SITUACE_19 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 1. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk ve společnosti Téma Náročné životní situace, stres Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne 5. 12. 2012 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS Powerpoint vysvětluje žákům pojem náročné životní situace a charakterizuje stres. Vyučující může využít konkrétní snímky dle aktuální potřeby. Prezentaci lze uložit rovněž ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.
20. hodina Náročné životní situace Plán hodiny: Úvodní část Písemná práce 14. – 19. hodina Náročné životní situace, stres Fixace poznatků
Náročné životní situace Obecná charakteristika: vývoj jedince neprobíhá vždy příznivě, klidně, bez obtíží, člověk se dostává do situací, které jsou pro něj zátěží, komplikují mu život, mohou ohrožovat jeho zdravý vývoj = tzv. náročné životní situace tyto situace jsou přirozenou součástí vývoje člověka, jde o to, naučit se zvládat je klidně, účelně, na přijatelné úrovni, nikoliv nepřiměřeně, chaoticky, neúčelně jsou individuální (liší se dle věku, pohlaví, vzdělání, ale i dle jedince) mezi náročné životní situace patří stres, frustrace, konflikt
Stres Z anglického „stress“ = zátěž je stav živého organismu, kdy je tento organismus vystaven nepříznivým životním podmínkám (tzv. stresorům), a jeho následné obranné reakce, které mají za cíl zachování homeostázy a zabránit poškození nebo smrti organismu jinými slovy, stres je stav organismu, který je obecnou odezvou na jakoukoliv výrazně působící zátěž – fyzickou nebo psychickou
Stres Druhy stresu eustres – pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k vyšším anebo lepším výkonům distres – nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění či dokonce smrt Stresová reakce viz. zdravověda
Stres Stresory (stresové faktory) fyzikální faktory (prudké světlo, nadměrný hluk, nízká nebo vysoká teplota atd.); události (narození dítěte, úmrtí, únos, znásilnění, válka, setkání, sňatek, rozvod, stěhování, chronické onemocnění, ztráta zaměstnání, ztráta životní role aj.); zodpovědnost (nezaplacené účty, nedostatek peněz aj.); práce nebo škola (zkoušky, dopravní špička, termíny úkolů aj.); frustrace, nesplněná očekávání; osobní vztahy (konflikt, nevěra, zklamání, týrání);
Stres životní styl (přejídání, nezdravé složení stravy, kouření, nadměrné pití alkoholu, nedostatek spánku aj.); věk Prevence správná životospráva (…..) zdravý životní styl (…..)
Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5 Maturitní otázky – Občanský a společenskovědní základ, Fragment, 1. vydání, 2008, ISBN 978-80-253-0600-0 Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Děkuji za pozornost a přeji hezký den