Kyberšikana – manuál pro rodiče

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KYBERŠIKANA ANEB NENÍ PŘÍTEL JAKO PŘÍTEL
Advertisements

Kyberšikana Prezentace v předmětu MOBBING a BOSSING PhDr. Pavel Beňo
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Aktivity projektu E-BEZPEČÍ & E-SYNERGIE
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Název: VY_32_INOVACE_VZK689_ Autor: Mgr. Lucie Fajfrová
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Reklamní právo v prax Oi Mgr. Libor Štajer, advokát CALL CENTRA NA PRAHU ROKU 2014 Petr Kůta
Bezpečnost na internetu. V širším smyslu do této oblasti náleží také ochrana před úniky nevhodných osobních informací, například, manipulace s lidmi na.
Web Rangers Filip Komarov. Co je pro vás slovo e-bezpečí ??????????????
 Projekt E-Bezpečí je celorepublikový projekt zaměřený na prevenci, vzdělávání, výzkum, intervenci a osvětu spojenou rizikovým chováním na internetu.
Název: Co mi hrozí Vypracovali:Kateřina Kratochvílová a Jiří Virgl
Aktualizace aktivit projektu E-Bezpečí v oblasti prevence rizikové virtuální komunikace
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
INTERNETOVÁ BEZPEČNOST
Ochrana osobnosti Osobnost člověka
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Pravidla soutěže Vytvořte hudební videoklip (současné hudební styly, např.: Rap, Hip hop, elektronická hudba apod.) zaměřený na téma kyberšikany (kyberšikana,
Nástrahy internetu.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Nebezpečí na Internetu
Šikana Zdroj: .
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
DĚTI VE SVĚTĚ MÉDIÍ Úvod Média jako potrava pro duši naše cíle: 1) umět děti ochránit před tím, co jim škodí.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Kyberšikana Radka Blažková.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření23.
Zpravodajská licence, par. 12 Občanského zákoníku Fyzická osoba má právo na ochranu projevů osobní povahy, proto mohou být použity nebo pořízeny jen se.
Nebezpečí na internetu KYBERGROOMING
Alena Dvořáková 12 let 7.A Základní škola Šumperk, Vrchlického 22,Šumperk 7871 Tel.:
Chování na internetu.  S používáním nelegálního softwaru jsou spojena tato rizika:  Riziko trestního postihu za používání nelegálního softwaru  Používáním.
Vytvořil: David Dvořák VII.B, 12 let Základní škola Šumperk,Vrchlického 22, Šumperk Tel:
Kyberšikana Cyberbulling.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Kyberšikana.
DALŠÍ NEBEZPEČNÉ KOMUNIKAČNÍ JEVY
E-BEZPEČÍ PREVENCE-EDUKACE-INTERVENCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D., E-Bezpečí a Centrum PRVoK, Univerzita Palackého v Olomouci |
Problém internetové kriminality na základní škole.
Bezpečně v kyberprostoru Jihlava 19. – projekt zaměřený na omezení rozšiřování nebezpečných počítačových jevů.
KYBERŠIKANA Kateřina Ďurišíková. Co to je? Jedná se o šikanování jiné osoby pomocí informačních technologií - internetu, mobilních telefonů, apod. (např.
KYBERŠIKANA. Co je kyberšikana? Kyberšikana je šikanování jiné osoby (ubližování, ztrapňování, obtěžování, ohrožování, zastrašování) s využitím internetu,
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
Stalking nebezpečné pronásledování Trestní zákoník - § 354.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU KOMUNIKAČNÍ VÝCHOVY RVP ZV VE VÝUCE ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY NA ZŠ A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍCH REGISTRAČNÍ.
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
Informační kriminalita Informační kriminalita l kpt. Mgr. Pavel Zmrhal 2 Dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost. Tím prvním.
 Nebezpečná internetová manipulace, v rámci které útočník usiluje o osobní schůzku s nezletilou osobou.
Anotace: Prezentace je určena žákům 5. ročníku, slouží k seznámení žáků s internetem, jeho nejčastější používání, varování před některými nástrahami a.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
Petra Martináková , ČJ+AJ se zaměřením na vzdělávání
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Stížnosti na Facebooku efektivně přes Národní centrum
Žák se dozví, jaký je rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou
KYBERŠIKANA.
Psychologie ve školní praxi (seminář)
Eva Foltýnová, Anna Čapková
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Transkript prezentace:

Kyberšikana – manuál pro rodiče Školní poradenské pracoviště VOŠZ a SZŠ HK 2017 Mgr. Lankašová Mgr. Strnadová

Co je kyberšikana Nejčastější projevy kyberšikany Co dělat, kdy a na koho se obrátit Školní řád Trestní odpovědnost

Kyberšikana nebezpečné komunikační jevy realizované IKT následkem je ublížení nebo jiné poškození žáka možná přeměna oběti na agresora obětí může být i pedagog

Toto ublížení či poškození může být jak záměrem útočníka, tak důsledkem např. nevhodného vtipu, nedorozumění mezi obětí a útočníkem, nedomyšlením důsledků jednání ze strany útočníka atd. Oběť je poškozována opakovaně, ať už původním útočníkem či osobami, které se do kyberšikany zapojí později.

Specifické projevy kyberšikany Publikování ponižujících záznamů nebo fotografií (např. v rámci webových stránek,MMS zpráv). Ponižování a pomlouvání v rámci sociálních sítí, blogů nebo jiných webových stránek. Krádež identity, zneužití cizí identity ke kyberšikaně nebo dalšímu soc. pat. jednání (např. zcizení elektronického účtu). Ztrapňování pomocí falešných profilů (např. v rámci sociálních sítí, blogů nebo jiných webových stránek).

Specifické projevy kyberšikany Provokování a napadání uživatelů v online komunikaci (především v rámci veřejných chatů a diskuzí). Zveřejňování cizích tajemství s cílem poškodit oběť (např. v rámci sociálních sítí, pomocí SMS zpráv apod.). Vyloučení z virtuální komunity (např. ze skupiny přátel v rámci sociální sítě). Obtěžování (např. opakovaným prozváněním, voláním nebo psaním zpráv).

Další formy šikany s využitím IKT Dehonestování (ponižování, nadávání, urážení) Vyhrožování a zastrašování Vydírání Očerňování (pomlouvání)

Jak se chránit před kyberšikanou Respektovat ostatní uživatele (chovat se s úctou, nevyvolávat konflikty). Nebýt přehnaně důvěřivý (výzkumy ukazují, že většina lidí ve virtuální komunikaci lže). Nesdělovat citlivé informace, které by mohly být zneužity (osobní údaje, osobní fotografie, své problémy, hesla k elektronickým účtům atd.). Seznámit se s pravidly služeb internetu a GSM sítí.

Jak se bránit kyberútokům aneb co poradit žákům hned UKONČIT - nekomunikovat s útočníkem, nemstít se. BLOKOVAT - zamezit útočníkovi přístup k oběti i k dané službě (kontaktovat poskytovatele služby,zablokovat si přijímání útočníkových zpráv nebo hovorů, změnit svou virtuální identitu). ODHALIT PACHATELE, pokud je to možné (např. podle profilu). OZNÁMIT - schovat si důkazy pro vyšetřování (např. zprávy, videozáznamy,odkazy na weby, blogy). NEBÝT NEVŠÍMAVÝ, pokud v okolí probíhá kyberšikana. PODPOŘIT OBĚTI, poradit jim, co mají dělat, pomoci kyberšikanu nahlásit.

Školní řád Žáci mohou nosit do školy mobilní telefony, platí však zákaz používání během celého vyučovacího procesu (posílání či přijímání SMS, MMS, zvukové či obrazové nahrávání, fotografování či využívání jiných služeb svého mobilního telefonu). V omezené míře a v odůvodněných případech mohou použít telefon o přestávce nebo mimo výuku. Rušení či narušování vyučovacího procesu mobilním telefonem (případně jinou technikou), bude hodnoceno jako přestupek proti školnímu řádu.

Školní řád Žákům je zakázáno: Používat mobilní telefony během vyučování - mobilní telefon je v době vyučovací hodiny vypnutý a uložený v tašce; Žákům je zakázáno pořizovat ve škole jakékoliv záznamy (zvukové, obrazové nebo elektronické). Občanský zákoník stanoví zákaz neoprávněného vyobrazení člověka, na jehož základě je dotyčný zpětně identifikovatelný. Zároveň zakazuje neoprávněné šíření podobizny.

Trestní odpovědnost 15 – 18 let mladiství Občanský zákoník Zákon č. 89/2012 Sb. Přestupek § 84 Zachytit jakýmkoli způsobem podobu člověka tak, aby podle zobrazení bylo možné určit jeho totožnost, je možné jen s jeho svolením. § 85 (1) Rozšiřovat podobu člověka je možné jen s jeho svolením. (2) Svolí-li někdo k zobrazení své podoby za okolností, z nichž je zřejmé, že bude šířeno, platí, že svoluje i k jeho rozmnožování a rozšiřování obvyklým způsobem, jak je mohl vzhledem k okolnostem rozumně předpokládat. § 86 Nikdo nesmí zasáhnout do soukromí jiného, nemá-li k tomu zákonný důvod. Zejména nelze bez svolení člověka narušit jeho soukromé prostory, sledovat jeho soukromý život nebo pořizovat o tom zvukový nebo obrazový záznam, využívat takové či jiné záznamy pořízené o soukromém životě člověka třetí osobou, nebo takové záznamy o jeho soukromém životě šířit. Ve stejném rozsahu jsou chráněny i soukromé písemnosti osobní povahy.

Trestní odpovědnost 15 – 18 let Trestní zákoník Trestný čin § 171 omezování osobní svobody § 175 vydírání § 205 loupež, krádež § 209 podvod § 228 poškození cizí věci § 354 nebezpečné pronásledování

Kdo poradí, co dělat?

Důležité odkazy Projekt E-Nebezpečí pro učitele (www.e-nebezpeci.cz) Projekt E-Bezpečí (www.e-bezpeci.cz) Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP (PRVoK) (www.prvok.upol.cz) Online poradna Centra prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP (www.napisnam.cz) Pomoc online – linka bezpečí online (www.pomoconline.cz) Poradenská linka pro pedagogy (www.rspp.cz) Kybergrooming (www.kybergrooming.cz) Kyberstalking (www.kyberstalking.cz) Sexting (www.sexting.cz) Policie ČR (www.policie.cz) Úřad pro ochranu osobních údajů (www.uoou.cz) Bílý kruh bezpečí (www.bkb.cz) Konference E-Bezpečí (konference.e-bezpeci.cz) Národní centrum bezpečnějšího internetu (www.saferinternet.cz)

Zdroje: KOPECKÝ, Kamil a Veronika KREJČÍ. Rizika virtuální komunikace [online]. In: . Olomouc, 2010, s. 35 [cit. 2017-10-23]. ISBN 78-80-254-7866-O. Školní řád VOŠZ a SZŠ Hradec Králové