MEDIÁLNÍ ARCHEOLOGIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
funkce médií ve společnosti moc médií
Role školního koordinátora EVVO
Akademie třetího věku. 1.Základní kurz V průběhu 4 semestrů poznávání regionu poznávání regionu průřez historií od antiky po současnost průřez historií.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Seminární práce Mgr. Bc. Radka Burketová N_TiM/pMPH
Seminární práce N_TiM/pMPH.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Informační kulturní portál
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
ODLIŠUJEME SE OD OSTATNÍCH ŽIVOČICHŮ
Technologie je široká představa, která se zabývá použitím živočišného druhu a znalost nástrojů a řemesel. Nicméně, přísná definice je nepolapitelná; “technologie”
Masmédia.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Geografický výzkum periferních oblastí Česka 1. Úvod do tématu, cíle přednášky, organizační záležitosti.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Ekonomika veřejného sektoru
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Informace a informační technologie v současné společnosti
Aplikovaná statistika 2.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Model struktury strategického managementu
Ekonomika veřejného sektoru František Svoboda, Konzultační hodiny: čtvrtek, 13-15, kancelář 414
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
Pedagogické disciplíny
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Trhy kulturního dědictví a umění
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Jak pracovat s učebnicí
Ekonomika veřejného sektoru
Praktická metodologie vědy 2016
VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a
SŠ oděvní, služeb a ekonomiky Červený Kostelec
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Témata kognitivní psychologie
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Transkript prezentace:

MEDIÁLNÍ ARCHEOLOGIE

9 HODIN 17/2 24/2 10/3 31/3 7/4 21/4 28/4 12/5

VÝSTUP Z KURZU

PÍSEMNÝ TEST VE ZKOUŠKOVÉM OBDOBÍ PROVĚŘUJE PŘEDNÁŠKY STUDIJNÍ LITERATURU ZAHRNUJE VLASTNÍ ANALÝZU

OSNOVA KURZU MEDIÁLNÍ ARCHEOLOGIE JAKO TEORETICKÝ KONCEPT MODERNITA INTERTEXTUALITA ZDROJE A METODY VÝZKUMU ARCHEOLOGIE INTERAKTIVITY ARCHEOLOGIE IMERZE ARCHEOLOGIE TELEPREZENCE ARCHEOLOGIE MOBILITY MÉDIÍ

JAK MYSLET O MÉDIÍCH ARCHEOLOGICKY ?

MEDIÁLNÍ ARCHEOLOGIE ZKOUMAT NOVOU MEDIÁLNÍ KULTURU S VYUŽITÍM ZNALOSTÍ O MINULOSTI MÉDIÍ DŮRAZ NA ZAPOMENUTÉ APARÁTY, PRAKTIKY, VYNÁLEZY MEDIÁLNÍ KULTURA JAKO SEDIMENTOVANÁ, VRSTEVNATÁ

PŘÍSTUP A SOUBOR TAKTIK V SOUČASNÉ MEDIÁLNÍ TEORII, CHARAKTERISTICKÝ TOUHOU ODHALIT POTLAČENÉ A ZAPOMENUTÉ MEDIÁLNÍ POSTUPY A TECHNOLOGIE A PŘEMÝŠLET, CO Z NICH CIRKULUJE V SOUČASNÉ KULTUŘE

F. H. Collins: 1898 F. H. Collins: 1898 Magneto Ear Phone   F. H. Collins: 1898 Magneto Ear Phone patentová přihláška F. H. Collins: 1898 Magneto Ear Phone patentová přihláška

http://polanoid. net/ http://www. the-impossible-project http://polanoid.net/ http://www.the-impossible-project.com/projects/exhibitions/venezia http://www.polaroidlove.cz/

http://hipstamatic.com/the_app.html DIGITAL PHOTOGRAPHY NEVER LOOKED SO ANALOG

ARCHEOLOGIE PÁTRÁNÍ PO DŮVODECH, PROČ SE URČITÝ FENOMÉN (VÝROK, TYP MYŠLENÍ, NÁSTROJ, PŘÍSTROJ, METODA, PRAKTIKA), ZRODIL, ROZVINUL A UCHYTIL PRÁVĚ V DANÉM HISTORICKÉM OKAMŽIKU VYCHÁZÍ Z FOUCAULTOVY METODOLOGIE ODHALOVÁNÍ „PODMÍNEK EXISTENCE“

MEDIÁLNÍ ARCHEOLOGIE JAKO TEORETICKY RAFINOVANÁ ANALÝZA HISTORICKÝCH VRSTEV/ PODLOŽÍ MÉDIÍ V JEJICH SINGULARITĚ

3 KLÍČOVÉ LINIE MEDIOLOGIE mediální archeologie jako metoda HISTORIZACE SOUČASNOSTI mediální archeologie jako promýšlení ALTERNATIVNÍ HISTORIE

I. MEDIOLOGIE

RÉGIS DEBRAY A KONCEPT MEDIOLOGIE zóna interakcí mezi kulturou a technologií, zejména technologiemi paměti, přenosu a směny informací efekty kulturní strukturace technických inovací + technický základ společenského nebo kulturního vývoje

Miroslav Tyrš: Sebrané spisy Miroslava Tyrše. Spisy tělocvičné, sv. 1 – Základové tělocviku (1873) lidské tělo – stroj – tělesná protéza

raná fotografie a diskurs o nesmrtelnosti

Základní otázky mediologie Jak se materializují plány a ideje Základní otázky mediologie Jak se materializují plány a ideje? Co jsou společenské a institucionální mediátory, které dávají médiím a komunikačním technologiím jejich kulturní moc?

Jsem papyrus, pergamen, papír, počítačová obrazovka Jsem papyrus, pergamen, papír, počítačová obrazovka. Jsem Dekameron, Francois Villon, Lenin a Macintosh, jsem piktogram a abeceda, text a hypertext, rukopis, vytištěná stránka a vyzařující obrazovka. Regis Debray, Media Manifestos, s. 16-17.

II. HISTORIZACE SOUČASNOSTI

TEORIE REMEDIACE JAY DAVID BOLTER – RICHARD GRUSIN působí dvěma způsoby imediace + hypermediace = bezprostřednost + zprostředkovanost

JAY DAVID BOLTER – RICHARD GRUSIN remediace působí dvěma způsoby : imediace + hypermediace = bezprostřednost + zprostředkovanost

Diego Velázquez Dvorní dámy 1656

Jan Vermeer Malířství 1666-73

Jan Vermeer Geograf + Astronom oba 1668

koláž, fotomontáž - klíčový tvůrčí umělecký postup 20. století

podstatou hypertextu je „nahrazování“

příklady remediace vztah internetu a tisku stereoskopie, meoskop

SIEGFRIED ZIELINSKI A KONCEPT NELINEÁRNÍHO VRSTVENÍ VARIACÍ HISTORIE MÉDIÍ NUTNĚ NENÍ VÝSLEDEK PŘEDVÍDATELNÉHO VÝVOJE OD PRIMITIVNĚJŠÍHO KE KOMPLEXNĚJŠÍMU APARÁTU MODY VIDĚNÍ, SLYŠENÍ A CÍTĚNÍ A JEJICH TECHNICKÉ PROSTŘEDKY

FRIEDRICH KITTLER A KONCEPT DISKURSIVNÍCH SÍTÍ média determinující subjekt vzájemné předhánění mediálních technologií a války rekursivní / znovu-se-opakující historie

NEIL POSTMAN A KONCEPT MEDIÁLNÍ EKOLOGIE OTÁZKA ZPŮSOBU, JAKÝM KOMUNIKAČNÍ MÉDIA OVLIVŇUJÍ LIDSKÉ VNÍMÁNÍ, POROZUMNĚNÍ, POCITY A HODNOTY MEDIÁLNÍ PROSTŘEDÍ (MEDIA ENVIRONMENT) JEHO STRUKTURA, OBSAH A VLIV NA ČLOVĚKA

III. ALTERNATIVNÍ HISTORIE

prezentace EH

ERKKI HUHTAMO A KONCEPT TOPOI URČITÁ TÉMATA MEDIÁLNÍ KULTURY SE NAVRACEJÍ, JEDNÁ SE O CYKLICKÉ FENOMÉNY, KLIŠÉ

Maroldovo panorama / nyní Pražské výstaviště / 1898

pohyblivá panorama

Phantasmagoria / duchařská představení laterny magiky / první pokusy již přelom 18. a 19. století

TELECTROSCOPE

The The New York Times, 1898

umělecká instalace Paula St George Londýn/ NY 2008

MICHEL FOUCAULT A POTŘEBA ZACHYCENÍ HETEROGENITY HISTORIE „zachytit nahodilosti, drobné odchylky, chyby, nepřesnosti, které daly vzniknout věcem, které přetrvaly a jichž si dnes ceníme“

GLOBÁLNÍ MEDIÁLNÍ UMĚNÍ – SÍTĚ A INOVACE SEAN CUBITT GLOBÁLNÍ MEDIÁLNÍ UMĚNÍ – SÍTĚ A INOVACE PROBLEMATIKA PŘIJETÍ INOVACE V ZÁVISLOSTI NA DISTRIBUCI A PUBLICITĚ KONTAKTECH VĚDY A UMĚNÍ nutnost nepojímat historii jako sled vynálezů, ale uvažovat o komplexních společenských sítích (vědci, umělci, instituce) ? jak digitální média přestrukturovala vztahy mezi tzv. prvním a třetím světem

SHRNUTÍ PROMÝŠLENÍ NOVÝCH TEMPORALIT MÉDIÍ JAK SE STARÁ MÉDIA NAVRACEJÍ V NOVÝCH HISTORIE MÉDIÍ, KTERÁ SE NEPROSADILA NOVÁ MÉDIA JAKO STROJE ČASU nová designová řešení přetvářejí stará média