Specifické poruchy učení a NKS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Advertisements

Části obličeje VY_52_INOVACE_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
DĚTSKÁ ŘEČ A JEJÍ ONTOGENEZE Z POHLEDU FONOLOGIE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Analýza potřeb v území jako východisko pro tvorbu Krajského akčního.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Problematika neprospěchu žáka
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Mladší školní věk.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Kombinované postižení Vašek (in Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol., 2003, s. 281): vícenásobné je postižení multifaktoriální, multikauzální a multisymptomaticky.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ.
Genetická metoda čtení
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Základy automatického řízení 1
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Člověk a vývoj civilizace
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Psychologie v obchodní činnosti firmy
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Centrální nervová soustava (CNS)
Téma 11: Finanční plánování
Algoritmizace - opakování
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Specifické poruchy učení
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Diagnostika Kognitivní procesy.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Poměr v základním tvaru.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Slabiky II. VY_32_INOVACE_1B_07 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Vývojová psychologie Prenatální období.
Řeč, vědomí, pozornost a funkce frontálních laloků
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Synergie manažerského týmu
Mgr. Markéta Dobiášová lektorka programu „Vlastním směrem“
MŠ,ZŠ,SŠ pro sluchově postižené Valašské Meziříčí
Kam se točí Tobě ?.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Speciálně pedagogická diagnostika
Předškolní období Dítě ve věku 3-6 let.
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
VY_32_INOVACE_33_CJ_ 2 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Poměr v základním tvaru.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_85.
Centra kolegiální podpory
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Diagnostika dítěte předškolního věku
VY_32_ INOVACE_ 04_ ČESKÝ JAZYK 3
Transkript prezentace:

Specifické poruchy učení a NKS

Specifické poruchy učení dyslexie dysortografie dyskalkulie dysgrafie dyspinxie dysmúzie ADD, ADHD

ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou výskyt - různé údaje 3 – 5% dětí školního věku dívky : chlapci – 1:4 – 5

možné příčiny ADD/ADHD vysoká hladina neurotrasmiteru dopaminu abnormality v čelních lalocích centra monitorující a regulující chování ovládání emocí dosažení žádoucího cíle poruchy propojení center soustřeďování pozornosti a stanovování a plánu dosažení cílů centra pravé hemisféry a prefrontálního laloku

PODLE STATISTICKÝCH ÚDAJŮ SI ŽÁCI PAMATUJÍ: 10% toho, co čtou 26% toho, co slyší 30% toho, co vidí 50% toho, co vidí a slyší 70% toho, co říkají 90% toho, co říkají a dělají

čtení aktivita levého spánkového laloku aktivita týlního laloku – zraková centra oblasti a struktury spojující tyto oblasti komunikace mezi zrakovými a řečovými centry – dirigenti orchestru

dyslexie přístrojová vyšetření mozkové hmoty MRI – šedá kůra mozková difúzní tenzorové zobrazení – bílá hmota dlouhé axony – spojnice na velké ploše jednotlivých oblastí na ploše mozkové kůry abnormality ve spojeních mezi řečovými, zrakovými a sluchovými centry

další obtíže vázané na SPU poruchy jemné motoriky – porucha motoriky mluvidel motorika ruky - grafomotorika selhávání vizuomotorické koordinace poruchy v prostorové orientaci – P/L poruchy v časové orientaci – užívání pojmů - organizace

SPECIFICKÝ LOGOPEDICKÝ NÁLEZ při vyšetření často udáván opožděný vývoj řeči artikulační neobratnost jednotlivé hlásky vysloví většinou správně obtíže činí výslovnost složených slov výslovnost je namáhavá, neobratná insuficientní motorika mluvidel – dyspraxie

SPECIFICKÝ LOGOPEDICKÝ NÁLEZ specifické asimilace dítě spodobňuje artikulačně nebo akusticky blízké hlásky, pokud se vyskytují v rychlém sledu asimilace sykavkové – suší → susí asimilace tvrdých a měkkých hlásek potíže činí slova, ve kterých se měkké a tvrdé hlásky střídají – hodiny – hodyny výslovnost je nejasná – setřelá často spojená s poruchou fonematického sluchu vzácnější – asimilace znělých a neznělých souhlásek

PÍSEMNÝ PROJEV specifický logopedický nález se odrazí i písemném projevu rozpoznání dlouhých a tvrdých slabik délka působí jako změkčující element

SPU A SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI téměř všechny uvedené symptomy lze pozorovat i u dětí s vývojovou dysfázií propojení příznaků potíže v časové posloupnosti potíže s krátkodobou pamětí poruchy pozornosti – přesnost, pečlivost špatná orientace v textu – porozumění potíže v prostorové orientaci – písmo práce se symboly – záměna zapomínání již osvojeného

Další obtíže potíže v logickém myšlení abstraktní myšlení orientace ve slovní zásobě mluvený a psaný projev

KOMUNIKACE JEDINCŮ SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ negativní způsoby získávání pozornosti nižší úroveň reakcí nízký zájem o komunikaci problematické interakce – rozsah, povaha, účinnost

žádání o pomoc – obtíže s vyjádřením potřeby, pasivní vyčkávání málo „se vyptávají“ za účelem získání informací obtíže v komunikaci v běžném společenském styku – zdravení konverzace často končí pro ztrátu zájmu