STAVBA KVĚTU KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN - květní vzorce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rozbor stavby květu VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
KVĚT Vznik přeměnou části stonku a listů K pohlavnímu rozmnožování
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Znaky krytosemenných rostlin
Morfologie rostlin – květ
Generativní orgány rostlin
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinné orgány - květ
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Stavba květu, květenství
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
Zpracovala: Hana Fikrová. Charakteristika čeledi violkovitých V mírném pásu to jsou jen byliny, ale v subtropech a v tropech to mohou být i keře až menší.
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Stavba rostlinného těla Květ a květenství
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Květ a květenství autor: David Hainall.
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Květ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Květ Bohumil Bareš.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se stavbou květů a s funkcí jednotlivých.
Název Generativní orgány rostlin – Květ Předmět, ročník
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Název Rostliny krytosemenné Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
Rostlinné orgány KVĚT Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Krytosemenné rostliny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_368.
Významné čeledi dvouděložných 1
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Rozmnožovací orgány rostlin
Květ
 Je čeleď jednoděložných rostlin z řádu chřestotvaré (Asparagales). Podle systému APG III jsou sem přidány (jako podčeledi) dříve samostatné čeledi kalokvětovité.
BOTANIKA: dvouděložné rostliny
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._21.KVĚT TÉMA: KVĚT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_23_Přírodopis 7.ročník_Květ Téma: Květ CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: leden 2012.
VÝTRUSNICOVÝ KLAS A VÝTRUSY PŘESLIČKY ROLNÍ Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
POKOŽKA LISTŮ JEDNODĚLOŽNÝCH A DVOUDĚLOŽNÝCH ROSTLIN
Pohlavní orgány Květ a květenství
Magnoliaceae – šácholánovité
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Čeleď Arekovité Štěpánková Tereza Votrubová Karolína Maršál Jakub.
List a květ.
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_15_ opakování: květ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-57 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
ČELEĎ LILKOVITÉ Borovková Kasíková Kolářová QA.5
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY
Stavba a znaky květu, květenství
KVETOUCÍ BYLINY PODZIMNÍHO ASPEKTU
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZNAKY JEDNODĚLOŽNÝCH A DVOUDĚLOŽNÝCH ROSTLIN opakování
Generativní rostlinné orgány
Rosaceae Fabaceae Lamiaceae
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

STAVBA KVĚTU KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN - květní vzorce Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno 3. 5. 2013

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_38_SPř Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Seminář z přírodopisu – Stavba květu krytosemenných rostlin, květní vzorce. Anotace: Výuková prezentace slouží k vysvětlení důležitosti poznání stavby květu jednotlivých čeledí rostlin, způsobu zápisu jejich stavby květním vzorcem. Obsahuje námět pro samostatnou práci žáků. Datum dokončení: 3. 5. 2013

Vysvětlivky k pomocným symbolům: Určeno k zápisu do protokolů. Přemýšlejte, řešte problém.

Zopakujme si stavbu květu krytosemenných rostlin pestík tyčinka korunní lístek kališní lístek květní lůžko Petr Dlouhý, [cit. 2013-05-03], dostupné pod licencí Creative Commons na www.: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bluete-Schema.svg

Pestík a poloha semeníku U krytosemenných rostlin plodolisty srůstají v dutý pestík. Pestík má části – bliznu, čnělku a semeník. Podle polohy semeníku vzhledem ke květnímu lůžku rozlišujeme semeník svrchní, polospodní a spodní.

Nejenom nás, ale hlavně opylovače lákají květy svojí krásou, vůní, nebo naopak zápachem.

Rafflesia arnoldii má největší květ, víc než 1 m v průměru Rafflesia arnoldii má největší květ, víc než 1 m v průměru. Láká mouchy k opylování pachem hnijícího masa i jeho barvou. Steve Cornish, [cit. 2013-05-03], dostupné pod licencí Creative Commons na www.: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rafflesia_80_cm.jpg

Některé rostliny tvoří květenství, jako je tento úbor krásenky.

Hroznovité květenství hyacintu je tvořeno poměrně velkými květy, na kterých si nejdříve všimneme, že jsou stejnoobalné – mají okvětní lístky

Víte už, že každá čeleď rostlin má charakteristickou stavbu květu a v dnešní hodině si to ověříte.

Vyjádření květního vzorce Květní vzorec je přehledné a stručné vyjádření uspořádání květu rostliny. Květní vzorec vyjadřuje pomocí mezinárodních značek pohlaví, souměrnost, počet a uspořádání květních orgánů.

Mezinárodní značky P - okvětí K - kalich C - koruna A - tyčinka G - plodolist () - orgány v závorkách jsou srostlé * - pravidelný květ - polysymetričnost ↓ - souměrný květ - monosymetričnost

Jak postupovat?

1) Na prvním místě je značka pro pohlaví květu: oboupohlavný květ samičí kět samčí květ ♀ ♂

Většina květů je oboupohlavných, mají vyvinutý pestík i tyčinky

2) Posuzujeme souměrnost květu pravidelný květ souměrný květ nesouměrný květ  

Barvínek, neboli brčál má květ pravidelný, lichořeřišnice jej má souměrný

3) Spočítáme kališní lístky 4 až pět navzájem srostlých lístků 4 kališní lístky ve dvou kruzích K4 K(4,5) K2+2

Durman obecný z čeledi lilkovité má kališní lístky srostlé stejně jako korunní

4) Spočítáme korunní lístky 5 korunních lístků 5 korunních lístků navzájem srostlých 5 korunních lístků je srostlých a k nim jsou přirostlé tyčinky C5 C(5) [C(5) A5]

Pro čeleď brukvovité (penízek rolní) jsou typické 4 korunní lístky

5) Pokud nemá rostlina kalich a korunu, ale okvětí, uvádíme počet lístků hned za souměrnost. 6 okvětních lístků ve dvou kruzích 6 okvětních lístků ve dvou kruzích vzájemně srostlé P3+3 P(3+3)

Tulipán z čeledi liliovité má 6 okvětních lístků i tyčinek ve dvou kruzích

6) Spočítáme a prohlédneme tyčinky 4 – 20 volných tyčinek tyčinky v počtu násobku čísla 5 velký, nebo nestálý počet tyčinek A4-20 A5n A

Paprika setá z čeledi lilkovité má tyčinky přirostlé ke korunním lístků [zapisujeme vše do hranaté závorky]

7) Nakonec zjistíme počet plodolistů v pestíku a uložení semeníku pestík z 5 plodolistů, svrchní semeník pestík ze 3 srostlých plodolistů velký, nebo nestálý počet plodolistů, spodní semeník G5 G(3) G

Pelargonie z čeledi kakostovité má jeden pestík, srostlý z 5 plodolistů, což zjistíme na příčném řezu svrchním semeníkem

Pojďme si to vyzkoušet!

Zvonek okrouhlolistý – čeleď zvonkovité Jak to máme přečíst?! oboupohlavný květ pravidelný kalich z 5 srostlých lístků koruna z 5 srostlých lístků 5 tyčinek spodní semeník ze 2 – 5 plodolistů Oliver Vilsecker, [cit. 2013-05-03], dostupné pod licencí Creative Commons na www.: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GlockenblumenBluete.jpg

Lilie cibulkonosná - čeleď liliovité Jak to máme přečíst?! oboupohlavný květ pravidelný okvětí ze 6 lístků ve dvou kruzích 6 tyčinek ve dvou kruzích pestík srostlý ze 3 plodolistů, svrchní semeník Denis Barthel, [cit. 2013-05-03], dostupné pod licencí Creative Commons na www.: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Liliumbulbiferumflowertop.jpg

Lilek černý – čeleď lilkovité  K(5) [C(5) A5] G(2) Zapisujte znaky! oboupohlavný květ pravidelný kalich z 5 srostlých lístků koruna z 5 srostlých lístků ke koruně je přirostlých 5 tyčinek pestík ze 2 plodolistů svrchní semeník

Hluchavka bílá – čeleď hluchavkovité  K(5) [C(5) A4] G(2) Zapisujte znaky! oboupohlavný květ souměrný kalich z 5 srostlých lístků koruna z 5 srostlých lístků ke koruně jsou přirostlé 4 tyčinky pestík ze 2 plodolistů svrchní semeník

Růže šípková – čeleď růžovité  K5 C5 A5 - G- 1 Zapisujte znaky! oboupohlavný květ pravidelný kalich z 5 lístků koruna z 5 lístků 5 až mnoho tyčinek 1 až mnoho pestíků Vulkano, [cit. 2013-05-03], dostupné pod licencí Creative Commons na www.: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:A_Blume_33_020be_wp1.jpg

Nyní si všechno sami vyzkoušejte na živých květech!

Úkol: Zapisujte květní vzorce. květů jednoděložných Úkol: Zapisujte květní vzorce květů jednoděložných i dvouděložných rostlin.

Potřeby: květy jednoděložných a dvouděložných rostlin, lupa, pinzeta, skalpel, odborná literatura

Postup: Přinesený květ prozkoumejte podle předešlého postupu a rozeberte jej na jednotlivé části. K prohlédnutí drobnějších květů použijte lupu, semeník příčně rozřízněte. Zapište květní vzorec rostliny, její jméno a čeleď. Rostliny z jedné čeledi popisujte na společný list. Prozkoumejte více květů rostlin jedné čeledi a rozhodněte, zda se v základních znacích opravdu shodují. K zápisu se pokuste květ věrohodně nakreslit.

Závěr: 1) Které čeledi rostlin jste prozkoumali? 2) Pokud jste měli od jedné čeledi více květů, napište, které znaky jsou pro ně typické. 3) Pokud jste měli jen jeden květ určité čeledi, shrňte pouze jeho typické znaky. 4) Jaká je paralela mezi matematickými zápisy a zápisy květních vzorců? 5) Myslíte si, že může být znalost zápisu květních vzorců k něčemu užitečná?

Zdroje informací http://cs.wikipedia.org/wiki/Kv%C4%9Bt http://cs.wikipedia.org/wiki/Plodolist http://cs.wikipedia.org/wiki/Campanulaceae neoznačené fotografie jsou autorky vlastní