Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Advertisements

Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
PH Vypočítejte pH roztoku kyseliny chlorovodíkové o látkové koncentraci 0,01 mol.dm-3. Řešení: –    úplná disociace HCl + H2O  H3O+ + Cl- –    z reakční.
výpočet pH kyselin a zásad
Název Karboxylové kyseliny II Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Chemické výpočty III.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Hliník Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
VY_32_INOVACE_CHK4_5860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_43.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Sloučeniny hliníku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
PaedDr. Ivana Töpferová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_234 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Chemické výpočty II Vladimíra Kvasnicová.
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Disociace vody a koncept pH
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Hydroxidy – zástupci Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Hydroxidy – názvosloví
Soli a jejich chemické vlastnosti
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_21_FIKA
výpočet pH kyselin a zásad
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zásady.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_23_FIKA
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_19_FIKA
Látková koncentrace.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor: Mgr. Nina Nováková Tematická sada: Aplikační matematické úlohy v hodinách chemie Téma: Výpočet pH silných zásad Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_03_NONI

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu nové látky v hodinách chemie na éma výpočet pH silných zásad. Pro pochopení látky je předpokládaná znalost počítání s logaritmy z hodin matematiky.Protože logaritmické funkce se probírají až ve 2. ročníku, je toto učivo zařazeno do hodin chemie ve 3. a 4. ročníku při probírání učiva karboxylových kyselin. Tuto prezentaci je možné využít ve 3. a 4. ročnících oboru Průmyslová ekologie v hodinách chemie a pro zopakování látky v hodinách monitorování životního prostředí.

Výpočet pH silných zásad 1. jednosytné zásady silné zásady ( NaOH, KOH ) jsou ve vodě zcela disociovány na hydroxidové anionty obdobně jako pH se vypočítá pOH vzorce pro výpočet: pOH = - log c (OH- ) pH = 14 - pOH

Př.1. Vypočítejte pH vodného roztoku hydroxidu sodného o koncentraci 0,001 mol.dm-3. řešení: pOH = - log c (OH) pH = 14 – pOH pOH = - log c (NaOH) pH = 14 - 3 pOH = - log 0,001 pH = 11 pOH = - (log10 10-3) pOH = - (-3) pOH = 3 odpověď: PH roztoku NaOH je 11.

Př.2. Vypočítejte pH vodného roztoku hydroxidu amonného o koncentraci 0,003 mol.dm-3 . řešení: pOH = - log c (OH) pH = 14 – pOH pOH = - log c (NaOH) pH = 14 – 2,52 pOH = - log 0,003 kalkulačka! pH = 11,48 pOH = - (-2,52) pOH = 2,52 odpověď: pH roztoku NH4OH je 11,48.

Př. 3. Roztok hydroxidu draselného má pH 8,15 Př. 3. Roztok hydroxidu draselného má pH 8,15. Vypočítejte, jaká je koncentrace tohoto hydroxidu. řešení: pH +pOH =14 pOH =14 – pH pOH = 14 – 8,15 pOH = 5,85

pOH = - log c (OH-) 5,85 = - log c (NaOH) c (NaOH) = 10-5,85 mol pOH = - log c (OH-) 5,85 = - log c (NaOH) c (NaOH) = 10-5,85 mol.dm-3 c (NaOH) = 1,41.10-6 mol.dm-3 odpověď: Koncentrace KOH je 1,41.10-6 mol.dm-3.

2. vícesytné zásady silné hydroxidy B(OH)x jsou také ve vodě zcela disociovány, ale koncentrace hydroxidových aniontů je x krát větší než koncentrace hydroxidu

Př. 1. Jaké je pH roztoku Ba(OH)2 o koncentraci 0,00017M (mol. dm-3 ) Př. 1. Jaké je pH roztoku Ba(OH)2 o koncentraci 0,00017M (mol.dm-3 ) ? řešení: pOH = - log c (OH-) pH = 14 – pOH pOH = - log 2.c [Ba(OH)2] pH = 14 – 3,47 pOH = - log 2. 0,00017 pH = 10.53 pOH = - log 0,00034 kalkulačka! pOH = 3,47 odpověď:pH roztoku Ba(OH)2 je 10,53 .

Př. 2. Roztok hydroxidu vápenatého má pH 11,5 Př. 2. Roztok hydroxidu vápenatého má pH 11,5. Vypočítejte, jaká je koncentrace tohoto hydroxidu. řešení: pH +pOH =14 pOH =14 – pH pOH = 14 – 11,5 pOH = 2,5

pOH = - log c (OH-) 2,5 = - log 2. c [Ca(OH)2] 2. c [Ca(OH)2] = 10-2 pOH = - log c (OH-) 2,5 = - log 2. c [Ca(OH)2] 2. c [Ca(OH)2] = 10-2.5 mol.dm-3 2. c [Ca(OH)2] = 0.0032 mol.dm-3 c [Ca(OH)2] = 0,0015 mol.dm-3 c [Ca(OH) ] = 1,5.10-3 mol.dm-3 odpověď: Koncentrace Ca(OH)2 je 1,5.10-3 mol.dm-3 .

Zdroje: VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie Zdroje: VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 1995, ISBN 80-7235-108-7. KOTLÍK, Bohumír; RŮŽIČKOVÁ, Květoslava. Chemie v kostce: pro střední školy. Obecná a anorganická chemie, výpočty v oboru chemie. I. Praha: Fragment, 1999, ISBN 8072003194. WIKIPEDIA. pH [online]. [cit. 27.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/PH