VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
START.
Organická chemie.
Zdroje organických sloučenin Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace.
Je průmyslové odvětví, které se zabývá všemi možnými zdroji energie.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Frakce získané destilací ropy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Organické sloučeniny - uhlovodíky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Alkany.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Písemka lineární uhlovodíky
ALKANY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ROPA.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Ropa.
-vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů -nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů -základní.
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Vytápění Paliva.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření: září 2011

ROPA A LÁTKY Z NÍ ZÍSKÁVANÉ VY_32_INOVACE_01_CHEMIE_9.ROČNÍK_01_ROPA ROPA A LÁTKY Z NÍ ZÍSKÁVANÉ http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nodding_donkey.jpg Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012

Látky získané z ropy: Nejlehčí plynné uhlovodíky jsou methan, ethan, propan, butan. Poslední dva jsou hlavní součásti automobilového paliva LPG. Petroléter tvoří uhlovodíky s délkou řetězce C5–7 (tv asi 30–70 °C). Používají se jako rozpouštědla, např. při chemickém čištění oděvů. Další frakce jsou benzín (C6–12, 40–200 °C), petrolej (C10–15, 150–300 °C), ze kterého se vyrábí letecké palivo pro trysková letadla, a plynový olej (C10–20, 200–300 °C), ze kterého se získává nafta a lehký topný olej. Zbytek (tzv. mazut) se podrobuje vakuové destilaci za sníženého tlaku, čímž se oddělují těžké topné oleje od asfaltu. Uhlovodíky s dlouhými řetězci (C35 a víc) mohou být hydrokrakováním rozštěpeny, čímž vzniknou mazací oleje. Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012

Složení ropy: Uhlík: 84–87 % Vodík 11–14 % Kyslík až 1 % Síra až 4 % Dusík až 1 % Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012

1.Vylušti chemickou křížovku: 1. Název alkanu, který obsahuje 8 atomů uhlíku 2. Surovina chemického průmyslu 3. Palivo dieselových motorů 4. Prvek, který je obsažen ve všech organických sloučeninách 5. Číslo, které udává kvalitu benzínu 6. Propan a butan se využívají jako … 7. Zařízení v automobilu, které slouží ke snižování množství jedovatých zplodin ve výfukových plynech, se jmenuje 8. Název sloučeniny C6H6 9. Název prvku, který má značku H Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012

Správné řešení křížovky: Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012

2.Vyber, z čeho je složena ropa, zakroužkuj: fosfor uhlík dusík halogeny kyslík křemík vodík síra Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012

Řešení: Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012

3. Zakroužkuj vlastnosti ropy Hnědočerná kapalná pevná Olejovitá nehořlavá tekutina Bezbarvá hořlavá plynná Surovina pro výrobu benzínu a nafty Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012

Hnědočerná kapalná pevná Řešení: Hnědočerná kapalná pevná Olejovitá nehořlavá tekutina Bezbarvá hořlavá plynná Surovina pro výrobu benzínu a nafty Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012

METODICKÝ LIST: Prezentace na téma ropa a látky z ní získané je určena pro výuku chemie v 9.ročníku, její zařazení je vhodné použít jako zpestření výuky s využitím interaktivní tabule, je vhodná pro opakování tématického celku paliva (ropa), kdy žáci již mají nějaké znalosti o uhlovodících a látkách z ropy vyrobených. Pro žáky je zajímavou formou pomocí křížovky možno ověřit si své znalosti. Při luštění křížovky je vhodné dát žákům čas na rozmyšlenou a poté každý žák doplňuje na tabuli jednu řádku křížovky.po vyluštění tajenky: krakování, zopakujeme co to je, že je to postup zpracování některých paliv, hlavně uhlí, zahřívání bez přístupu vzduchu, je to tepelný rozklad uhlovodíků s delším řetězcem na uhlovodíky s kratším řetězcem. Ve druhém a třetím úkolu žáci mají zakroužkovat, z čeho je ropa složena a jaké má vlastnosti, kontrola je vždy na následujícím snímku. Autor: Mgr. Marcela Holešovská, ZŠ a MŠ Hazlov, období vytvoření: leden 2012