PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Závěrečné opakování pedosféra a biosféra materiál pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami autor: Tereza Kamenická.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Přírodověda – 5. ročník, Půda
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Pedosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
3. OBECNÝ FYZICKÝ ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie
Základní škola Lednice Břeclavská 510
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Prezentace – výklad učiva
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
LES Les hraje v životě každého člověka důležitou roli.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
Usazené horniny = sedimenty
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Neživá příroda - vzduch
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka Lekce1 Půdy kolem nás

Anotace předmětu Cílem předmětu je podat úvod do problematiky pedologie, seznámit se stavebními složkami půdy, půdními vlastnostmi a procesy půdní geneze. Dále podat přehled o hlavních světových a domácích systémech půdní klasifikace a geografickém rozšíření půdních typů. Nakonec vysvětlit úlohu půdy v globálním ekosystému a objasnit procesy degradace půdy a způsoby její ochrany.

Sylabus předmětu Půdy kolem nás (přednáška č. 1) Stavební složky půdy (přednášky č. 2 a 3) Půdní vlastnosti (přednášky č. 4 a 5) Vznik a tvorba půd (přednáška č. 6) Klasifikace půd (přednášky č. 7 až 10) Geografické rozšíření půd (přednáška č. 11) Úloha půdy v rámci ŽP (přednáška č. 12) Degradace půd: problémy a řešení (přednáška č. 13)

Studijní literatura Tomášek, M. (2000): Půdy České republiky. ČGÚ, Praha, 67 s. Šarapatka, B. (1996): Pedologie. Vydavatelství UP, Olomouc, 235 s. Mičian, Ľ. (1986): Pedogeografie. In: Horník, S. – Fyzická geografie II. SPN, Praha, s. 109 – 196. „zelený horník“ Hynek, A. (1984): Pedogeografie. SPN, Praha, 316 s. Smolíková, L. (1982): Pedologie I+II. SPN, Praha, 129 + 294 s.

Předpoklady pro absolvování předmětu Účast na exkurzi, popis půdního profilu, práce v laboratoři. Písemná zkouška řádné termíny: …, … opravný termín: …

Půdy kolem nás Vzduch, voda a půda = život udržující systémy (life-sustaining systems). Role půdy – rostlinná produkce → živočichové a lidská společnost (potrava, vlákna, plasty). Budoucnost: půda jako prostředek produkce biomasy pro paliva a výrobu. Cíl: efektivnější a trvale udržitelné využívání půdy.

Funkce půdy v ekosystémech Předpoklad růstu rostlin Součást hydrologického cyklu Recyklační systém Biotop půdních organizmů Stavební prostředek

Příčiny ničení půdy Půda = trvale využitelný přírodní zdroj, ≠ obnovitelný zdroj. Příčiny destrukce půdy: urbanizace eroze Příčiny degradace půdy: zasolení vyčerpání živin kontaminace

O čem je pedologie? Pedologie – řečtina; pedon = země, logos = slovo Předmět zkoumání = půda, resp. pedosféra. Pedologie je nauka, která si klade za cíl, objasnit genezi půd, charakterizovat její vlastnosti, stanovit klasifikační systém, zpracovat rozšíření půdních jednotek na zemském povrchu, jakož i určit možnosti hospodářského využití půd. Klimo 1996

Dílčí pedologické disciplíny Obecná --- aplikovaná (užitá; půdoznalství) Obecná pedologie: pedofyzika pedochemie pedomineralogie pedobiologie pedogeografie půdní genetika paleopedologie Aplikovaná pedologie: agropedologie lesnická pedologie Další disciplíny se zájmem o půdu: hydropedologie meliorace a zúrodňování půdy erodologie

Pedologie v systému věd

Vztah pedologie a pedogeografie Pedogeografie – disciplína pedologie Předmět = půda (pedosféra) Pedogeografie – disciplína fyzické geografie Předmět = fyzickogeografická sféra se zřetelem na půdní pokryv

Pedogeografie a její úkoly Pedogeografie = FG disciplína, která se zabývá půdním krytem, ke kterému přistupuje z hlediska jeho vztahů k ostatním FG složkám krajiny a z hlediska její prostorové diferenciace. Úkoly pedogeografie: studium geneze (vznik+vývoj) půdního krytu, studium půdotvorných faktorů a podmínek a jejich vlivu na pedogenezi, studium vztahů mezi půdním krytem a ostatními složkami FG systémů + vztahy mezi půdním krytem a člověkem, studium zákonitostí geografického rozšíření půd, studium struktury půdního krytu a pedogeografická regionalizace.

Definice pedosféry a půdy Pedosféra = samostatný přírodní útvar, který vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry působením organizmů na horniny za účasti vzduchu, vody a sluneční radiace. Půda = libovolný trojrozměrný výřez z pedosféry zahrnující vše mezi extrémy: čerstvá hornina – surový opad.

Definice půdy Půda je vše, co tak nazve kompetentní autorita. Fitzpatrick 1971 Půdou se rozumí vrstva kypré povrchové zeminy v níž jsou zakořeněny rostliny. Hynek 1984 Půda je vodou, vzduchem a organismy prostoupená svrchní vrstva zemské kůry, která se vyvíjí pod vlivem vnějších faktorů a času a je produktem přeměn mineralogických a organických substancí, morfologicky organizovaná a poskytující přírodní prostředí rostlinám, živočichům a člověku. Smolíková 1988

Definice půdy - pokračování Půda je prostorově časové kontinuum, složitý polyfunkční otevřený čtyřfázový biotizovaný (oživený) strukturovaný systém pevné fáze, roztoku, plynné fáze a živé hmoty, v povrchové části zvětralin resp. zemin, který je komplexní funkcí matečního materiálu, organismů, klimatu, reliéfu a času s přirozenou úrodností. Hynek 1984

Pedosféra jako rozhraní geosfér

Půda jako otevřený systém Půda = „paměť“, „zrcadlo“ krajiny.

Úrovně strukturní organizace půdy Atomární úroveň Krystalo-molekulární úroveň Úroveň strukturních částic půdy Úroveň půdního horizontu Úroveň půdního profilu Úroveň půdního pokryvu území

Zemina – půda – hlína Zemina je povrchová část litosféry narušená zvětráváním. Půda je přírodní těleso v souvislosti celého půdního profilu, tedy soubor horizontů jako celek v přirozeném uložení v terénu. Hlína je zemina obsahující 20% jílu, 40% prachu a 40% písku.

Půda --- sediment Půdní horizont není sedimentární vrstva, půda není sediment!

Dějiny pedologie Starověká Čína: 4000 BP, Yu – klasifikace půd na základě barvy a zrnitosti. Antika: Aristoteles, Theophrasthos, Portius Cato, Marcus Terentius Varro, Plinius. Středověk: Tull, van Helmont; hledání „principu vegetace“. poč. 19. stol.: Thaer, Liebig; humusová a minerální teorie, období statické pedologie, geologické hledisko. 2. pol. 19. stol.: moderní pedologie, důraz na širší vztahy mezi půdou, geologií, podnebím a vegetací.

Dějiny pedologie - pokračování Ruská pedologická škola Skupina brilantních pedologů kolem V.V. Dokučajeva (1846 – 1903) Půdní horizonty (A, B, C, D, …) Půdní typy (černozem, podzol, …) Pedogeneze (půdotvorné faktory: podnebí, vegetace, půdní fauna a flóra, reliéf, matečná hornina a čas) Zákonitosti geografického rozšíření půd 20. stol.: německá škola (Kubiena, Mückenhausen), americká škola (1975 Soil taxonomy).

Dějiny pedologie u nás Počátky pedologie – 80. léta 19. stol. – Slavík, Kopecký, jejich žáci Novák, Spirhanzl (20. stol.). Pelíšek 1957 – Lesnické půdoznalství 60. léta – KPZP Počátky pedogeografie – 50. léta - Tarábek