VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10_recke_myty Název: Řecké.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Antičtí bohové. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivo Černý. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména konkrétní a abstraktní Název sady: Český.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_CJ.6.A.17_ CESKA _ FILM OVA _ TVORBA _ PRO.
Řecká mytologie Filosofie jako protiklad mýtického výkladu světa Základní rysy řecké mytologie Nejdůležitější bohové řeckého panteonu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Anotace Žáci se v prezentaci seznámí s bohyní Hérou prostřednictvím textu, rodokmenu a fotodokumentace. AutorMgr. Jana Kunstová JazykČeský jazyk Očekávaný.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.18_synonyma_homonyma_ antonyma_odborne_nazvy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný obsahSeznámení.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.07_MĚŘENÍ OBJEMU Název:
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.10_Michal Viewegh NÁZEV:
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název vzdělávacího materiálu
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09_SLOVA JEDNOZNAČNÁ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Hustota-výpočet objemu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_62.
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Hustota-výpočet objemu
Nový vývoj Řecka.
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Kultura ve starověkém Řecku
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Člověk a jeho svět 3. ročník
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.05_Opakovací testík.
Řecké báje (3) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
ŘECKÁ MYTOLOGIE.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10_recke_myty Název: Řecké mýty Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 28.11. 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)

ŘECKÉ MÝTY

ŘECKÁ MYTOLOGIE o bozích a hrdinech povaze světa vzniku a významu řeckého kultu a rituálů (součást náboženství starověkého Řecka) původně šířena ústně-básnickou tradicí nyní řecká literatura vliv kulturu, umění a literaturu západní civilizace

MYTOLOGICKÁ OBDOBÍ Věk bohů či Mýtus o vzniku světa: stvoření světa, bohů a lidí Věk bohů a lidí: rané vzájemné ovlivňování mezi bohy, polobohy a smrtelníky Věk hrdinů: doba, kdy byla činnost bohů více omezená

VĚK BOHŮ Chaos  Gaia (Země), Erós (Láska), Tartaros (Propast) a Erebos (Tma) Gaia  Úranos (Nebe) Gaia + Úranos  Titáni Kronos + Rheia  Zeus …

ZEUS nejvyšší bůh  sídlo Olymp bůh počasí a hor, ochránce práva manželka Héra symboly: orel, svazek blesků a žezlo, nezničitelný štít aigis děti: Áres, Héfaistos, Afrodíté, Apollón, Artemis, Hermés, Héraklés, Perseus, Dionýsos, Athéna ad.

HÉRA patronka manželství a zrození žárlivá symboly: páv, někdy kukačka a jeřáb, žezlo, obětní miska, granátové jablko.

POSEIDÓN bůh moře a vodního živlu dostal od Kyklopů trojzubec = nástroj i zbraň manželka Amfitríta  hodně dětí (i s jinými ženami)

HÁDÉS bůh podsvětí unesl do podsvětí Persefonu a učinil z ní svou manželku a spoluvládkyni nad říší mrtvých obětní zvíře: černá ovce

ÁRÉS bůh války, krvavých bojů a válečného běsnění podporoval rozpoutání jakékoliv války nebyl přítelem vyjednávání, potlačování válečných konfliktů bohyně Afrodíté (manželka Héfaista) s ním měla několik dětí

HÉFAISTOS bůh ohně a kovářství vystavěl bohům paláce na Olympu, zhotovil zbroj, brnění ošklivý a slabý manžel nevěrné Afrodíté

AFRODÍTÉ bohyně lásky a krásy nevěrná manželka Héfaista zvířata: delfín, holubice, vrabec a vlaštovka

APOLLÓN bůh řecké a římské mytologie a náboženství zosobnění Slunce vůdce Múz symboly: labuť, vlci, delfíni, luk se šípy, vavřínový věnec, citera či lyra, trojnožka

ARTEMIS bohyně lovu a Měsíce, ochránkyně lesů a divoké zvěře symboly: luk a šípy

DIONÝSOS bůh vína a nespoutaného veselí slavnosti k jeho poctě - „velké dionýsie“ koncem března (končily obvykle velkým závěrečným představením se sborem pěvců v kozlích kůžích a zpěvy s doprovodem tance)

ATHÉNA bohyně moudrosti a vítězné války, ochránkyně statečnosti, práva, spravedlnosti a umění symbol: sova nikdy se nevdala

HERMÉS posel bohů a obchodu ochránce cest symboly: berla s bílými stužkami jako odznak pro posla, kterou musel každý respektovat, kulatý klobouk proti dešti a okřídlené zlaté sandály, jež ho nosily rychlostí větru

POUŽITÉ ZDROJE Obrázky z kolekce Klipart http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98eck%C3%A1_mytologie http://cs.wikipedia.org/wiki/Zeus http://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9ra http://cs.wikipedia.org/wiki/Poseid%C3%B3n http://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A1d%C3%A9s http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%81res http://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9faistos http://cs.wikipedia.org/wiki/Afrodita http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoll%C3%B3n http://cs.wikipedia.org/wiki/Artemis http://cs.wikipedia.org/wiki/Dion%C3%BDsos http://cs.wikipedia.org/wiki/Ath%C3%A9na http://cs.wikipedia.org/wiki/Herm%C3%A9s_(b%C5%AFh) http://www.elfwood.com/~eydelman/Trickster-God-Hermes.2734268.html http://www.google.cz/imgres?q=Dion%C3%BDsos&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=t4E5w5SBryS05M:&imgrefurl=http://pohanskykruh.wordpress.com/2012/02/05/dionysos-vesely-buh/&docid=UDK8hKtT1QKT5M&imgurl=http://pohanskykruh.files.wordpress.com/2012/02/dionc3bdsos-004.jpg&w=741&h=1024&ei=t8q3UJKmDovJswbCh4DQDQ&zoom=1&iact=rc&dur=94&sig=118084101950303944683&page=2&tbnh=148&tbnw=107&start=13&ndsp=20&ved=1t:429,r:1,s:13,i:132&tx=48&ty=68 http://www.google.cz/imgres?q=apoll%C3%B3n&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=JNPywxvN7I4gUM:&imgrefurl=http://ravensblog.blog.cz/1010/apollon&docid=ro4f0F_WyoglAM&imgurl=http://nd04.jxs.cz/244/822/00253db8a8_70551616_o2.gif&w=392&h=432&ei=J8u3UP-iGMOo4gS6-YDgDg&zoom=1&iact=rc&dur=313&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=162&tbnw=164&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0,i:84&tx=79&ty=125

http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=Afrod%C3%ADt%C3%A9&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=BpQtfyqOqGeoAM:&imgrefurl=http://missthesims2.blog.cz/&docid=invnTzjwc58nWM&imgurl=http://nd04.jxs.cz/115/573/9ce7c268b1_76104174_o2.jpg&w=283&h=400&ei=iMu3UKyEHa7b4QSEqYD4CQ&zoom=1&iact=hc&vpx=2&vpy=140&dur=2344&hovh=267&hovw=189&tx=81&ty=181&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=144&tbnw=111&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0,i:98 http://www.google.cz/imgres?q=H%C3%A9faistos&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=FrjpiSYxlxtPGM:&imgrefurl=http://www.comp.rgu.ac.uk/docs/go/Hephaestus.html&docid=_isiPBJ4RbSK2M&imgurl=http://www.comp.rgu.ac.uk/docs/go/Pictures/Hephaestus1.jpg&w=849&h=859&ei=_su3ULP4KILj4QSAuIHgAg&zoom=1&iact=hc&vpx=543&vpy=197&dur=1610&hovh=226&hovw=223&tx=93&ty=195&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=162&tbnw=163&start=0&ndsp=13&ved=1t:429,r:10,s:0,i:115 http://www.google.cz/imgres?q=H%C3%A1d%C3%A9s&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=tI1MSP0_KfItCM:&imgrefurl=http://camphalfblood.wikia.com/wiki/File:Hades.jpg&docid=B8vpsp_YbR8dvM&imgurl=http://images.wikia.com/olympians/images/archive/2/23/20110828153832!Hades.jpg&w=400&h=522&ei=QMy3UNvkOKmO4gTpk4GwAQ&zoom=1&iact=rc&dur=344&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=137&tbnw=90&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:2,s:0,i:104&tx=52&ty=72 http://www.google.cz/imgres?q=%C3%81r%C3%A9s&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=ez5i74jywqdShM:&imgrefurl=http://arachnne.blog.cz/1108/ares&docid=lDrURWnJbY9FOM&imgurl=http://nd05.jxs.cz/335/707/93ec40bb29_79282477_o2.jpg&w=160&h=240&ei=lcy3UPCtCOn24QSupICIBw&zoom=1&iact=hc&vpx=2&vpy=192&dur=2922&hovh=192&hovw=128&tx=57&ty=115&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=149&tbnw=99&start=0&ndsp=13&ved=1t:429,r:0,s:0,i:98

METODIKA Nejprve si se žáky zopakujeme báje a mýty. Podrobněji žáky seznámíme s mýty Řecka. Probereme nejdůležitější božstvo. Žákům ukážeme knihy, které obsahují řecké báje a mýty (soukromá sbírka). Poté si přečteme ukázku z čítanky. Žáci si zapíšou výpisky do sešitu.