VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10_recke_myty Název: Řecké mýty Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 28.11. 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
ŘECKÉ MÝTY
ŘECKÁ MYTOLOGIE o bozích a hrdinech povaze světa vzniku a významu řeckého kultu a rituálů (součást náboženství starověkého Řecka) původně šířena ústně-básnickou tradicí nyní řecká literatura vliv kulturu, umění a literaturu západní civilizace
MYTOLOGICKÁ OBDOBÍ Věk bohů či Mýtus o vzniku světa: stvoření světa, bohů a lidí Věk bohů a lidí: rané vzájemné ovlivňování mezi bohy, polobohy a smrtelníky Věk hrdinů: doba, kdy byla činnost bohů více omezená
VĚK BOHŮ Chaos Gaia (Země), Erós (Láska), Tartaros (Propast) a Erebos (Tma) Gaia Úranos (Nebe) Gaia + Úranos Titáni Kronos + Rheia Zeus …
ZEUS nejvyšší bůh sídlo Olymp bůh počasí a hor, ochránce práva manželka Héra symboly: orel, svazek blesků a žezlo, nezničitelný štít aigis děti: Áres, Héfaistos, Afrodíté, Apollón, Artemis, Hermés, Héraklés, Perseus, Dionýsos, Athéna ad.
HÉRA patronka manželství a zrození žárlivá symboly: páv, někdy kukačka a jeřáb, žezlo, obětní miska, granátové jablko.
POSEIDÓN bůh moře a vodního živlu dostal od Kyklopů trojzubec = nástroj i zbraň manželka Amfitríta hodně dětí (i s jinými ženami)
HÁDÉS bůh podsvětí unesl do podsvětí Persefonu a učinil z ní svou manželku a spoluvládkyni nad říší mrtvých obětní zvíře: černá ovce
ÁRÉS bůh války, krvavých bojů a válečného běsnění podporoval rozpoutání jakékoliv války nebyl přítelem vyjednávání, potlačování válečných konfliktů bohyně Afrodíté (manželka Héfaista) s ním měla několik dětí
HÉFAISTOS bůh ohně a kovářství vystavěl bohům paláce na Olympu, zhotovil zbroj, brnění ošklivý a slabý manžel nevěrné Afrodíté
AFRODÍTÉ bohyně lásky a krásy nevěrná manželka Héfaista zvířata: delfín, holubice, vrabec a vlaštovka
APOLLÓN bůh řecké a římské mytologie a náboženství zosobnění Slunce vůdce Múz symboly: labuť, vlci, delfíni, luk se šípy, vavřínový věnec, citera či lyra, trojnožka
ARTEMIS bohyně lovu a Měsíce, ochránkyně lesů a divoké zvěře symboly: luk a šípy
DIONÝSOS bůh vína a nespoutaného veselí slavnosti k jeho poctě - „velké dionýsie“ koncem března (končily obvykle velkým závěrečným představením se sborem pěvců v kozlích kůžích a zpěvy s doprovodem tance)
ATHÉNA bohyně moudrosti a vítězné války, ochránkyně statečnosti, práva, spravedlnosti a umění symbol: sova nikdy se nevdala
HERMÉS posel bohů a obchodu ochránce cest symboly: berla s bílými stužkami jako odznak pro posla, kterou musel každý respektovat, kulatý klobouk proti dešti a okřídlené zlaté sandály, jež ho nosily rychlostí větru
POUŽITÉ ZDROJE Obrázky z kolekce Klipart http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98eck%C3%A1_mytologie http://cs.wikipedia.org/wiki/Zeus http://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9ra http://cs.wikipedia.org/wiki/Poseid%C3%B3n http://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A1d%C3%A9s http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%81res http://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9faistos http://cs.wikipedia.org/wiki/Afrodita http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoll%C3%B3n http://cs.wikipedia.org/wiki/Artemis http://cs.wikipedia.org/wiki/Dion%C3%BDsos http://cs.wikipedia.org/wiki/Ath%C3%A9na http://cs.wikipedia.org/wiki/Herm%C3%A9s_(b%C5%AFh) http://www.elfwood.com/~eydelman/Trickster-God-Hermes.2734268.html http://www.google.cz/imgres?q=Dion%C3%BDsos&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=t4E5w5SBryS05M:&imgrefurl=http://pohanskykruh.wordpress.com/2012/02/05/dionysos-vesely-buh/&docid=UDK8hKtT1QKT5M&imgurl=http://pohanskykruh.files.wordpress.com/2012/02/dionc3bdsos-004.jpg&w=741&h=1024&ei=t8q3UJKmDovJswbCh4DQDQ&zoom=1&iact=rc&dur=94&sig=118084101950303944683&page=2&tbnh=148&tbnw=107&start=13&ndsp=20&ved=1t:429,r:1,s:13,i:132&tx=48&ty=68 http://www.google.cz/imgres?q=apoll%C3%B3n&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=JNPywxvN7I4gUM:&imgrefurl=http://ravensblog.blog.cz/1010/apollon&docid=ro4f0F_WyoglAM&imgurl=http://nd04.jxs.cz/244/822/00253db8a8_70551616_o2.gif&w=392&h=432&ei=J8u3UP-iGMOo4gS6-YDgDg&zoom=1&iact=rc&dur=313&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=162&tbnw=164&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0,i:84&tx=79&ty=125
http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=Afrod%C3%ADt%C3%A9&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=BpQtfyqOqGeoAM:&imgrefurl=http://missthesims2.blog.cz/&docid=invnTzjwc58nWM&imgurl=http://nd04.jxs.cz/115/573/9ce7c268b1_76104174_o2.jpg&w=283&h=400&ei=iMu3UKyEHa7b4QSEqYD4CQ&zoom=1&iact=hc&vpx=2&vpy=140&dur=2344&hovh=267&hovw=189&tx=81&ty=181&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=144&tbnw=111&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0,i:98 http://www.google.cz/imgres?q=H%C3%A9faistos&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=FrjpiSYxlxtPGM:&imgrefurl=http://www.comp.rgu.ac.uk/docs/go/Hephaestus.html&docid=_isiPBJ4RbSK2M&imgurl=http://www.comp.rgu.ac.uk/docs/go/Pictures/Hephaestus1.jpg&w=849&h=859&ei=_su3ULP4KILj4QSAuIHgAg&zoom=1&iact=hc&vpx=543&vpy=197&dur=1610&hovh=226&hovw=223&tx=93&ty=195&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=162&tbnw=163&start=0&ndsp=13&ved=1t:429,r:10,s:0,i:115 http://www.google.cz/imgres?q=H%C3%A1d%C3%A9s&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=tI1MSP0_KfItCM:&imgrefurl=http://camphalfblood.wikia.com/wiki/File:Hades.jpg&docid=B8vpsp_YbR8dvM&imgurl=http://images.wikia.com/olympians/images/archive/2/23/20110828153832!Hades.jpg&w=400&h=522&ei=QMy3UNvkOKmO4gTpk4GwAQ&zoom=1&iact=rc&dur=344&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=137&tbnw=90&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:2,s:0,i:104&tx=52&ty=72 http://www.google.cz/imgres?q=%C3%81r%C3%A9s&hl=cs&tbo=d&biw=1024&bih=542&tbm=isch&tbnid=ez5i74jywqdShM:&imgrefurl=http://arachnne.blog.cz/1108/ares&docid=lDrURWnJbY9FOM&imgurl=http://nd05.jxs.cz/335/707/93ec40bb29_79282477_o2.jpg&w=160&h=240&ei=lcy3UPCtCOn24QSupICIBw&zoom=1&iact=hc&vpx=2&vpy=192&dur=2922&hovh=192&hovw=128&tx=57&ty=115&sig=118084101950303944683&page=1&tbnh=149&tbnw=99&start=0&ndsp=13&ved=1t:429,r:0,s:0,i:98
METODIKA Nejprve si se žáky zopakujeme báje a mýty. Podrobněji žáky seznámíme s mýty Řecka. Probereme nejdůležitější božstvo. Žákům ukážeme knihy, které obsahují řecké báje a mýty (soukromá sbírka). Poté si přečteme ukázku z čítanky. Žáci si zapíšou výpisky do sešitu.