ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Chemie ROČNÍK: osmý TÉMA: Pozorování AUTOR: Mgr. Pavla Krásná DATUM VYTVOŘENÍ: 9. 9. 2012 VY_32_INOVACE_52_PK
Anotace Výukový materiál je určen pro žáky osmého ročníku. Je zpracován jako prezentace v PowerPointu. Obsahuje výklad učiva pozorování – jako metodu ke zjišťování vlastností látek, praktické pozorování látek (sůl, cukr, ocet, líh, voda, prací prášek) a úkoly k procvičení. Postupná animace při výkladu učiva slouží k lepšímu zapojení žáků do vyučovací hodiny. Úkoly k procvičení mohou sloužit jako samostatná práce nebo jako domácí úkol. Jsou doplněny výsledky. Pilotáž Materiál byl pilotován v jedné třídě osmého ročníku. Žáci ocenili prezentaci, která vedla k názornějšímu vysvětlení učiva. Byli seznámeni s pozorováním jako první metodou ke zjišťování vlastností látek. Pozorování si vyzkoušeli na látkách, které většinou znají z domácnosti. Úkoly k procvičení byly použity na začátku další vyučovací hodiny k zopakování učiva. Žáci je zvládli bez potíží.
Zjišťování vlastností látek
Vlastnosti látek zjišťujeme: - pozorováním - měřením - pokusy
V chemii nikdy nic neochutnáváme. Pozorování Při pozorování zjišťujeme vlastnosti látek pomocí smyslů – zraku, čichu, hmatu a sluchu. V chemii nikdy nic neochutnáváme.
Pozor na práci s chemickými látkami. Každá chemická látka by měla mít: - bezpečnostní list - na etiketě kromě názvu a vzorce také výstražné symboly , R a S věty
Pokus: Proveď pozorování a doplň tabulku Látka č. Barva Skupenství Zápach (vůně) Látka 1. 2. 3. 4. 5. 6.
Řešení: Látka č. Barva Skupenství Zápach (vůně) Látka 1. bílá pevné ne cukr 2. sůl 3. hnědá kapalné ano ocet 4. prací prášek 5. bezbarvá líh 6. voda
Závěr: Pozorováním jsme zjišťovali kvalitativní vlastnosti látek – barva, skupenství, zápach.
2. Čím se liší pozorování od měření látek? K procvičení: 1. Co udávají R a S věty? Jak zacházet s chemickou látkou, jak ji uchovávat, co může daná látka způsobit. 2. Čím se liší pozorování od měření látek? Pozorování se provádí pomocí smyslů, bez použití přístrojů.
3. Které z pozorovaných látek byly kapalné? ocet, líh, voda 4. Které z pozorovaných látek měly zápach (vůni)? ocet, líh, prací prášek
Zdroje: Mgr. ŠIBOR, J. Ph.D., Mgr. PLUCKOVÁ, I. Ph.D., Mgr. Mach, J. Chemie pro 8. ročník - Úvod do obecné a anorganické chemie, 1. vyd. Brno: Nová škola, s. r. o., 2010. ISBN 9788072891337. s. 7 www.office.microsoft.com