Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Obvodové – periferní nervy
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava.
Nervová soustava- úvod
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Nervová soustava a smyslové orgány
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Stavba a funkční třídění svalové a nervové tkáně
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Soustava nervová - reflex TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_18_Porod Autor Mgr. Tereza Pasecká.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_20_Rozmnožovací soustava muže Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_32_Tělní tekutiny - opakování Autor.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA2_P1-2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NERVOVÁ SOUSTAVA (opakování)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_TKÁNĚ2_P1-2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola, Hradec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_12_Nervová soustava 1 Autor Mgr. Tereza Pasecká

KTERÁ SOUSTAVA ŘÍDÍ OSTATNÍ SOUSTAVY KTERÁ SOUSTAVA ŘÍDÍ OSTATNÍ SOUSTAVY??? KTERÁ JE JEJICH „VELÍCÍM DŮSTOJNÍKEM“??? Mgr. Tereza Pasecká Zdroj: http://zhaykak.ru

…NERVOVÁ SOUSTAVA http://www.invitingwellness.com/nervous_system.htm

Co o nervové soustavě možná nevíš…: nervová soustava obratlovců se postupně vyvinula z NS rozptýlené, trubicovité, žebříčkovité, zauzlinové …to byste ovšem vědět měli!!!  při narození máme určitý počet nervových buněk, během života se tento počet rychle snižuje každou minutu proteče mozkem 1 litr krve mozek je orgán nejnáročnější na přívod kyslíku už po 3 minutách bez kyslíku nastává „smrt mozku“

Jaký je úkol nervové soustavy? řídí činnost všech orgánů v těle jejím prostřednictvím získáváme informace o okolí a dokážeme na ně reagovat centrum NS = mozek - je v něm uložena paměť - je v něm centrum řeči a uvědomění si sebe sama - probíhají v něm myšlenkové pochody

Reflexy = odpovědi organismu na podněty vrozené = nepodmíněné - člověk se s nimi narodí - reflex polykací, dýchací, míšní - míšní reflex = nervový děj, kdy je signál z čidla (receptoru) nese nervovou dráhou do míchy a z ní do výkonného orgánu

Reflexy http://absolventi.gymcheb.cz/2006/lepreno/soustava/obrazky.html

Reflexy získané = podmíněné = naučené - vytvářejí se v průběhu života - jsou reakcemi na opakované podněty - při vymizení podnětů reflex postupně vyhasíná - I. P. Pavlov – pokusy se psy

Stavba nervové soustavy centrální NS = mozek + mícha obvodová NS = nervy ve všech částech těla – jsou spojeny s mozkem a míchou = nervy mozkomíšní + nervy autonomní neuron = nervová buňka - základní stavební jednotka NS

Neuron je vysoce specializovaná buňka – není schopná se dělit a rozmnožovat má následující stavbu: 1) buněčné tělo 2) dendrity = krátké výběžky - přivádějí informace z okolních neuronů 3) neurit = axon = dlouhý výběžek - odvádí zpracovanou informaci z neuronu dál

Neuron - je obalen bílou tukovou vrstvou = myelinová pochva – izoluje neurit od ostatních vláken 4) synapse - mikroskopická štěrbina mezi jednotlivými neurony propojením neuronů vznikají složité nervové dráhy, po kterých se šíří vzruchy vzruchy se šíří rychlostí až 130 m/s Jakou rychlostí se vzruchy šíří v km/h? 

Neuron Zdroj:http://3.bp.blogspot.com/_8ZhGYdd4xZA/SYRZTJfwzOI/AAAAAAAAAWw/2OdiGUGUAKw/s1600-h/brainCell-die.jpg Zdroj: http://www.happybrain.be

Obvodové nervy spojují centrální NS s orgány a tkáněmi v celém těle v obou směrech mozkomíšní nervy + autonomní nervy: mozkomíšní nervy - vlákna vedou ze smyslových orgánů a kůže - vlákna vedou do příčně pruhovaných svalů

Obvodové nervy autonomní nervy = vegetativní - řídí vnitřní orgány a hladké svaly 1) sympatikus – zrychluje srdeční činnost 2) parasympatikus – zpomaluje srdeční činnost - většina orgánů je inervována oběma – pracují proti sobě

Použitá literatura a zdroje: KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha : Fortuna, 1999. ČERNÍK V. – BIČÍK, V. – MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Biologie člověka se základy etologie a genetiky. Praha : SPN, 1998. JELÍNEK, J. – ZICHÁČEK, V. Biologie pro střední školy gymnazijního typu. Olomouc : Fin publishing, 1996. NOVOTNÝ, I. – HRUŠKA, M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha : Fortuna, 1995. ROSYPAL, S. a kol. Přehled biologie. Praha : Scientia, 1998.