2. listopadu 2017 Ponrepo SEMINÁŘ PRO PRODUCENTY MEDIA Development 2. listopadu 2017 Ponrepo SEMINÁŘ PRO PRODUCENTY
PROGRAM 9.30 – 9.45 Registrace, občerstvení 9.45 – 11.30 Úvod – představení programu Kreativní Evropa MEDIA Development – změny, ISAN, pravidla podpory Žádost – formální náležitosti, vyplňování žádosti Další možnosti podpory producentů v MEDIA Dotazy 11.30 – 12.00 Přestávka, občerstvení ve foyer kina Ponrepo 12.00 – 12.20 Záruční fond Kreativní Evropy – Dita Pasquier, KB 12.20 – 12.45 Představení nejdůležitějších trhů, festivalů a prezentací námětů, možnosti spolupráce producentů s Českým filmovým centrem 12.45 – 13.15 Strategie pro MEDIA Development – jak správně prezentovat projekt a strategie, nejčastější chyby v žádosti
Kreativní Evropa 2014 - 2020 program EU pro podporu kulturních a kreativních odvětví sdružuje předchozí programy MEDIA a Kultura (Culture) Kultura programy mezinárodní spolupráce literární překlady
Rozpočet 2014-2020
Kreativní Evropa MEDIA program MEDIA založen v r. 1991 Mesures pour Encourager le Développement de l'Industrie Audiovisuelle (opatření pro podporu rozvoje audiovizuálního průmyslu) členské země: členské státy Evropské unie, Island, Norsko, Albánie, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Černá Hora a Srbsko
Okruhy podpory Vývoj TV programy Distribuce Podpora vývoje animovaných, dokumentárních a hraných filmů a videoher TV programy Podpora koprodukce mezinárodních TV programů Distribuce Automatická a selektivní podpora distribuce zahraničních evropských filmů, podpora sales agentů
Okruhy podpory Vzdělávání Přístup na trh/Filmové festivaly Podpora projektů dalšího vzdělávání filmových profesionálů Přístup na trh/Filmové festivaly Podpora filmových festivalů, koprodukčních fór, trhů a online nástrojů pro profesionály Online distribuce Podpora VoD služeb – marketing, inovativní distribuce
Okruhy podpory Filmová výchova Kina Koprodukční fondy Podpora spolupráce evropských iniciativ filmové výchovy Kina Podpora kin sdružených v síti Europa Cinemas Koprodukční fondy Podpora mezinárodních koprodukčních fondů
Administrace programu Evropská komise – DG CNECT(Communication Networks, Content and Technology) politická rozhodnutí, oblasti podpory, priority http://ec.europa.eu/creative-europe Výkonná agentura EACEA vyhodnocování projektů, kontakt s příjemci podpory, vyúčtování, monitoring projektů http://eacea.ec.europa.eu/creative-europe Creative Europe Desk/Kancelář Kreativní Evropa informace o programu, pomoc pro žadatele www.kreativnievropa.cz
Kancelář Kreativní Evropa v ČR Dílčí program MEDIA Národní filmový archiv Národní 28, Praha 1 www.mediadeskcz.eu Dílčí program KULTURA Institut umění – Divadelní ústav Celetná 17, Praha 1 www.programculture.cz www.kreativnievropa.cz facebook.com/kreativnievropa instagram.com/kreativnievropacz twitter.com/kreativnievropa
Výsledky a podpořené projekty 2 miliony EUR ročně Podpořené projekty Bába z ledu – Rodinný film – Svět podle Daliborka Toni Erdmann – Druhá strana naděje - Příběh lesa – Červená želva MFDF Jihlava - Anifilm – Febiofest - Jeden svět Světozor (Praha) – Central (Hr. Králové) – Jitřenka (Semily) Ex Oriente Film – MIDPOINT ……… a další www.mediadeskcz.eu/projekty
MEDIA Development Podpora producentské a scenáristické přípravy a vývoje audiovizuálních děl 2002 – 2017 celkem 6 mil. EUR / 167 mil. CZK realizováno 56 filmů 2015: 636 000 EUR / 2016: 273 000 EUR 2017: 993 000 EUR
Druhy financování Single Projects (SP) – jednotlivé projekty. Podpora je určena především malým společnostem. Slate Funding (SF) –soubory 3 – 5 projektů. Podpora je určena středně velkým společnostem se zkušenostmi na mezinárodní úrovni a se schopností financovat vývoj více projektů souběžně. paušální částky (SP): 60 000 EUR (animovaný), 25 000 EUR (dokument), 30 000/50 000 EUR (hraný – závisí na výši výrobního rozpočtu) 50 % rozpočtu na vývoj (SF): rozmezí 70 000 – 200 000 EUR forma: dotace
Kdo může žádat? nezávislá – není vlastněná TV (max. 25 % podíl) evropská – registrovaná v jedné ze zemí MEDIA a vlastněná občany těchto zemí existence alespoň 1 rok (SP), 3 roky (SF) produkční společnost – hlavní předmět činnosti AV produkce
Podporované projekty Pro kina hrané, animované a tvůrčí dokumentární filmy delší než 60 min Pro televizi nebo digitální platformy hrané filmy delší než 90 min tvůrčí dokumentární filmy delší než 50 min animované filmy delší než 24 min jednotlivé filmy i seriály (celková délka všech dílů) krátký film do 20 min – pouze jako součást SF nepodporuje se: záznamy, reportáže, publicistické a zpravodajské pořady a magazíny, reality show nebo vzdělávací, výukové a instruktážní programy, studentské a absolventské filmy
Priority umělecká hodnota a kulturní diverzita (lokální obsah pro globální publikum) distribuční potenciál na evropské a mezinárodní úrovni spolupráce mezi subjekty z různých zemí MEDIA rozšířený zásah publika založený na strategiích marketingu a distribuce již ve fázi vývoje
Hlavní podmínky podpory hlavní natáčení smí začít nejdříve 8 měsíců od podání žádosti většinové vlastnictví práv k projektu (námět, scénář, příp. práva k adaptaci) tzv. referenční dílo: společnost musí prokázat, že v období 5 let před podáním žádosti jako jediný nebo většinový koproducent realizovala dílo, které bylo komerčně šířeno v období 2 let před podáním žádosti v alespoň 1 zahraničním teritoriu (SP)/v alespoň 3 různých teritoriích (SF)
ZMĚNY ISAN zrušení automatických bodů pro projekty z malých zemí všechna díla musí mít ke dni podání závěrečné zprávy ISAN ISAN International Standard Audiovisual Number Mezinárodní standardní číslo audiovizuálního díla www.isan.org
ISAN ISAN International Agency (ISAN-IA) – sídlí v Ženevě ISAN International Agency (ISAN-IA) – sídlí v Ženevě Fédération Internationale des Associations de Producteurs de Film – FIAPF Association de Gestion Internationale Collective des Oeuvres Audiovisuelles - AGICOA Confédération Internationale des Sociétés d’Auteurs et de Compositeurs – CISAC
ISAN Registrační agentury ISAN – 15 – PL, DE, DK, FR… Číslo ISAN - přidělováno audiovizuálnímu dílu příslušnou registrační agenturou ISAN na základě žádosti tvůrce nebo producenta určité číslo ISAN nesmí být přiděleno více než jednomu audiovizuálnímu dílu. jednou přidělené číslo nesmí být již nikdy znovu užito pro jiné audiovizuální dílo
MEDIA Development Použití financování psaní a úpravy scénáře, storyboardy akvizice autorských práv rešerše archivů prezentace na koprodukčních trzích a festivalech hledání koproducentů a finančních partnerů, jednání s distributory vyhledávání hereckého obsazení a štábu příprava rozpočtu, natáčecího plánu výroba pilotního dílu, video treatmentu NÁKLADY JSOU UZNATELNÉ OD DATA PODÁNÍ ŽÁDOSTI
Podpora vývoje Hodnocení projektu kvalita projektu – námět, struktura příběhu, postavy a vizuální pojetí strategie vývoje a přípravy projektu – plán vývoje rozpočet na vývoj a jeho soulad se strategií vývoje strategie financování a realizovatelnost projektu – plán financování výroby, stav zafinancování projektu, možnosti koprodukce evropský a mezinárodní distribuční potenciál, kvalita marketingových a distribučních strategií zkušenosti a kvalita tvůrčího týmu
Podpora vývoje Krátký film nepovinná součást souboru u SF podpora nových talentů: scenárista, režisér, producent nebo další člen týmu, který již získal profesionální zkušenosti (studentské/samofinancované filmy), ale ještě nevyrobil dílo v komerční distribuci max. 20 min (hraný, animovaný nebo tvůrčí dokumentární) podpora výroby (max. 10 000 EUR – 80 % výrobního rozpočtu)
!!PODÁVEJTE ŽÁDOST S PŘEDSTIHEM !! KDY ?? Single Projects 23. listopadu 2017 12.00 19. dubna 2018 12.00 TV Programming 16. listopadu 2017 12.00 24. května 2018 12.00 !!PODÁVEJTE ŽÁDOST S PŘEDSTIHEM !! 42%
6 3 28 12 VÝSLEDKY 2017 Podané žádosti SF Podpořené žádosti SF 42% Podané žádosti SF Podpořené žádosti SF Podané žádosti SP Podpořené žádosti SP 6 3 28 12
Podpora vývoje Výsledky v ČR 2013: 571 000 EUR 2014: 485 203 EUR 2015: 635 857 EUR 2016: 273 000 EUR 2017: 993 000 EUR Nejvyšší podpora v historii: 190 000 EUR (SF 2017 – Negativ)
Koprodukční fondy 2013: 571 000 EUR 2014: 485 203 EUR Nejvyšší podpora v historii: 190 000 EUR (SF 2017 – Negativ)
Podpora vývoje Výsledky v ČR 2013: 571 000 EUR 2014: 485 203 EUR 2015: 635 857 EUR 2016: 273 000 EUR 2017: 993 000 EUR Nejvyšší podpora v historii: 190 000 EUR (SF 2017 – Negativ)
Podpora vývoje Výsledky v ČR 2013: 571 000 EUR 2014: 485 203 EUR 2015: 635 857 EUR 2016: 273 000 EUR 2017: 993 000 EUR Nejvyšší podpora v historii: 190 000 EUR (SF 2017 – Negativ)
Podpora TV programů MEDIA TV Programming podpora výroby (lze kombinovat s MEDIA Development) filmy a seriály primárně určené pro TV vysílání (hrané, animované, tvůrčí dokumentární) min. 3 TV ze 3 různých zemí formou: předprodej práv (presales) – 7 let koprodukce – 10 let v historii pouze 1 podpořený český projekt – Wichterle (2005)
MEDIA TV Programming Hodnocení míra zapojení TV stanic kreativní spolupráce strategie marketingu a distribuce spolupráce mezi zeměmi různé velikosti inovativnost a originalita – obsah i financování rozdělení grantu geografická různorodost distribuční potenciál počet TV stanic – 3 TV je málo – 5 – 9 – 12…..
Vzdělávací programy pro profesionály různé úrovně pokročilosti/zkušeností, cílové skupiny, oblasti nejen znalosti/dovednosti, ale také networking (získání kontaktů, snadnější přístup na trh) stipendia pro účastníky producenti: EAVE European Producers Workshops, ACE Ateliers du cinéma européen scenáristé: ScripTeast, SOURCES 2 animace: Cartoon Business, Cartoon Digital, 3D Character Animation dokument: Ex Oriente Film, dok.incubator, ESoDoc kina: Art Cinema = Action + Management festivaly: Developing Your Film Festival
Přístup na trh Propagační akce Online nástroje Evropské filmové ceny (Evropská filmová akademie) Producers on the Move (producenti) – Cannes Shooting Stars (mladí herci) - Berlinale Film Sales Support – propagační a marketingové kampaně evropských filmů na mimoevropských festivalech a trzích – Toronto, Pusan, Sundance Online nástroje Cinando – databáze audiovizuálních profesionálů Cineuropa – online portál se zprávami, rozhovory o evropském filmu Olffi (Online Film Financing) – informace o možnostech financování AV děl (podle zemí)
Přístup na trh Creative Europe MEDIA Stands stánky na hlavních trzích - pro evropské nezávislé producenty, distributory zázemí, technická pomoc, prezentace materiálů, poradenství European Film Market Berlinale Marché du film Cannes MIPCOM (říjen, Cannes) MIP TV (duben, Cannes) www.media-stands.eu
Další informace Evropská audiovizuální observatoř součást Rady Evropy, založena r. 1992, sídlo ve Štrasburku sběr statistik a informací o audiovizuálním průmyslu v Evropě (film, TV, home video, VoD) publikace, ročenky, studie, online databáze www.obs.coe.int --- Děkujeme Vám za pozornost Kontakt: media@kreativnievropa.cz vladka.chytilova@kreativnievropa.cz daniela.stanikova@kreativnievropa.cz