Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PCR. Polymerase chain reaction PCR Je technika, která umožňuje v krátkém času namnožit daný kus DNA bez pomoci buněk užívá se, pokud je DNA velmi malé.
Advertisements

PCR Polymerase Chain Reaction
Sedm základních nástrojů řízení jakosti. Kontrolní tabulky Vývojové diagramy Histogramy Diagramy příčin a následků Paretovy diagramy Bodové diagramy Regulační.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMůstkové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Šrejtrová Marie Název: VY_32_INOVACE_11B_09_PRACOVNÍ ČINNOSTI Téma:
Základy chemických technologií 2016 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Energetická hodnota potravin (EH)
Didaktické testy z biochemie 5
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Protýkání a plnění hovězího masa
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výživa a hygiena potravin
1854/2004 F4 / a Karol Marhold & Tomáš Fér
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Algoritmizace - opakování
Selekční postupy ve šlechtění rostlin I. – teoretické základy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Translace Proteosyntéza.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Direct PCR Přímá kvantitativní fluorescenční polymerázová řetězová reakce (direct QF-PCR) prenatální i postnatální detekce trizomie.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
RT – PCR: návrh primerů.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Odměňování zaměstnanců
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Separace molekul nukleových kyselin centrifugací
Metagenomika Úvod Petra Vídeňská, Ph.D..
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Digitální učební materiál
Sekvencování DNA.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
NUKLEOVÉ KYSELINY DEFINICE DRUHY SLOŽENÍ FUNKCE REPLIKACE
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dominika verešová Kateřina Sapáková
1. Regulace genové exprese:
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
18b-Metody studia nukleových kyselin
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce PCR Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce In vitro replikace DNA

Objev PCR vyvinuta v laboratořích společnosti Cetus Corporation v Kalifornii KARY MULLISEM a jeho spolupracovníky popsali in vitro amplifikaci jedné kopie savčích genů pomocí fragmentu DNA polymerázy I. Escherchia coli r. 1993 mu byla za objev PCR udělena Nobelova cena

Princip a účinnost PCR podstatou je syntéza jednoho či více úseků DNA o předem známé nukleotidové sekvenci. po hybridizaci krátkých syntetických oligonukleotidů (primerů) ke komplementárním úsekům na DNA řetězci, dojde za katalytického působení DNA dependentní polymerázy k syntéze nového řetězce nukleové kyseliny reakce probíhá v opakovaných reakčních cyklech

Kroky amplifikačních cyklů PCR Denaturace dvouřetězcové DNA Hybridizace primerů - annealing Syntéza nového řetězce DNA – elongace - opakováním těchto cyklů - běžně 30x – dojde k namnožení DNA fragmentů v milionech kopií

1. Denaturace dvouřetězcové DNA - optimální denaturační teplota je 90 – 95 °C při použití Taq DNA polymerázy - v prvním cyklu PCR doba denaturace prodloužena až na 8-9 min. (úplné oddělení řetězců dlouhé molekuly DNA), v dalších cyklech 15 – 30 sekund

2. Hybridizace primerů tzv. annealing = hybridizace primerů k jednotlivým řetězcům DNA templátu. určení teploty hybridizace je klíčové – reakce probíhá nejoptimálněji při teplotě 60 – 65 °C příliš vysoká teplota brání napojení primerů k cílové sekvenci na DNA příliš nízká teplota hybridizace vede ke snížení specifity reakce a k amplifikaci nežádoucích fragmentů DNA připojení primerů trvá 15 - 30 sekund

3. Syntéza nového řetězce DNA = elongace katalytickým působením Taq polymerázy se prodlužují připojené primery, optimální je zahřátí na teplotu 68 – 72 °C po dobu 30 – 60 s. závěrečná elongace prodloužena na 6 min. – zaručení kompletace všech amplikonů

PCR směs voda pufr pro Taq polymerázu dvojmocné kationty – Mg2+ směs nukleotidů – 3-deoxynukleosid-5-trifosfátů – stavební kameny pro syntézu nového řetězce DNA primery A a B – chemicky syntetizovaná sekvence 15 -20 nukleotidů odpovídající sekvencím na koncích DNA segmentů, které mají být namnoženy Taq polymeráza – katalyzuje syntézu DNA ve směru 5‘ – 3‘ podle sekvence nukleotidů v komplementárním řetězci DNA od místa primerů navázaného na templát až po jeho konec (izolovaná z termofilní bakterie Thermus aquticus) směs vzorků DNA a vody – DNA templát slouží jako matrice pro syntézu nových DNA řetězců

Termální cykler přístroj sloužící k namnožení DNA a zajištění optimálních teplotních podmínek reakce

Kontrola výtěžků PCR produktů kontrola množství namnožené DNA pomocí elektroforézy na agarózovém poli

Uplatnění PCR základní molekulárně genetická metoda – slouží k získání dostatečného množství specifického úseku DNA pro další analýzy Využití: základní výzkum v molekulární genetice diagnostické použití pro detekci infekčního agens prenatální diagnostika amplifikace DNA z paleontologických nálezů kriminalistika - klinická praxe - hematologická, onkologická nebo mikrobiologická diagnostika Výhody: - vysoká specifičnost, citlivost, možnosti standardizovaného přístrojového provedení s minimálním množstvím biologického materiálu potřebného k vyšetření Nevýhody: metoda je nákladná, proto se běžně neprovádí – nyní jen v Národní referenční laboratoři v Praze

Video projekce http://www.dnalc.org/ddnalc/resources/pcr.html

Nějaké otázky????