Paměť a soustředění
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/21.3806 III/2 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Výchova k občanství ROČNÍK: 8. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_10_4Ov_Paměť a soustředění AUTOR: Mgr. Michaela Janošťáková DATUM TVORBY: leden 2014 OVĚŘENÍ: 27. leden 2014 ANOTACE: Materiál slouží k prezentaci dané látky, ověřuje chápání výkladu, obsahuje opakování.
Paměť uchovává informace, zážitky, zkušenosti vše můžeme opakovaně používat, sbírat zkušenosti, poučit se z chyb
Fáze paměti vštěpování – uložení do paměti uchování vybavení ukládáme to, co vidíme, slyšíme důležitý je spánek – začlenění nového do existujícího systému v paměti uchování lépe uchováváme to, k čemu máme nějaký vztah, co nás zajímá vybavení to, co si vybavíme, může být nepřesné naše vzpomínky jsou zkreslené
Zapomínání vytěsňování z paměti nejvíce zapomínáme během prvních několika hodin od zapamatování, pokud informace neopakujeme po 1 dni zapomeneme asi 35 % informací, za 2 dny asi polovinu viz učebnice str. 29 (křivka zapomínání)
Druhy paměti krátkodobá – pracovní, při řešení úkolu dlouhodobá úmyslná – chceme si něco zapamatovat neúmyslná (bezděčná) mechanická – učíme se opakováním, s věkem se zhoršuje logická – tvoříme si souvislosti, logické celky, s věkem se zlepšuje
Pozornost důležitá při ukládání do paměti, při učení soustředěnost na určitou věc ovlivňuje ji: zdravotní stav vliv okolí zájem o činnost
Poruchy pozornosti rozptýlenost – neschopnost soustředit pozornost co vaši pozornost rozptyluje? např. nemoc, bolest, únava, nervozita, hlad, hluk, nevhodná teplota okolního prostředí, tlak vyvíjený okolím roztržitost – nízká dlouhodobá pozornost o kom řekneme, že je roztržitý? opakovaně zapomíná věci, schůzky, zhasnout…
Pamatujete? Proč je pro zapamatování důležitý spánek? - ve spánku třídíme a zařazujeme informace Jaké informace si zapamatujeme snáze? - ty, které nás zajímají, ke kterým máme nějaký vztah, které jsou spojené s nějakými emocemi Proč je nutné si nové informace opakovat, abychom si je zapamatovali? -bez opakování rychle zapomínáme, během jednoho dne až polovinu informací
Pamatujete? Proč je lepší učivo pochopit než se ho jen mechanicky naučit? - pokud se učíme mechanicky, zapomínáme mnohem rychleji, než když učivo chápeme Kdy se musíme učit spíše mechanicky a co z toho plyne? např. slovíčka do cizího jazyka, musíme je tedy pravidelně používat, příp. opakovat Kdy jste nepozorní? např. únava, ospalost, nezájem o látku, okolní ruch
Metodická poznámka: Citace a zdroje: Materiál odkazuje na učebnici Občanská výchova 8, vydanou Nakladatelstvím FRAUS v Plzni roku 2005, kde najdeme na stranách 28 – 30 zajímavá cvičení k vyzkoušení paměti. Citace a zdroje: Text zpracován podle http://cs.wikipedia.org/wiki/Pozornost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Janošťáková.