Elektrické spotřebiče v domácnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vedení elektrického proudu v látkách
Advertisements

Bezpečnostní pravidla při práci s elektrickým proudem
Bezpečnost při práci s elektřinou
Elektrická instalace El. instalace zásuvky El. instalace žárovky
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Bezpečné zacházení s elektrickými zařízeními
Elektrický proud.
ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE V DOMÁCNOSTI
Elektrické spotřebiče - bezpečnost
Elektřina v domácnosti
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Pojistky Zkrat Zkrat – je zapojení elektrického zdroje bez spotřebiče. V elektrickém obvodu prochází proud přímo od jednoho pólu zdroje k druhému. Může.
s elektrickým zařízením
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Autor: MIROSLAV MAJCHER
Dnes žáci 8.třídy se v hodině fyziky zabývali pojmy výkon a příkon.
Elektrické a elektronické spotřebiče v domácnosti
Školení bezpečnosti práce (BOZP)
BEZPEČNÉ ZACHÁZENÍ S ELEKTRICKÝMI ZAŘÍZENÍMI
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:březen 2012 Určeno:9. ročník.
Rychlovarná konvice Domácí elektrický spotřebič
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
VY_32_INOVACE_05-21 Ročník: VI. r. VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Elektřina Téma:Bezpečnostní zásady.
Elektrický obvod.. ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PŘI ZACHÁZENÍ S ELEKTRICKÝMI ZAŘÍZENÍMI. 1.NESAHÁME DO ZÁSUVEK VE ZDI A NEZASOUVÁME DO NICH JINÉ PŘEDMĚTY NEŽ ZÁSTRČKY.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis elektromagnetu, využití elektromagnetu v praxi. Elektromagnet a.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Elektřina v domácnosti
Vedení elektrického proudu v plynech
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tepelná výměna prouděním
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Elektromagnetická indukce
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Magnetické pole cívky s proudem
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

Elektrické spotřebiče v domácnosti Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.9.A_14_elektricke_spotrebice_v_domacnosti Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Elektrické spotřebiče v domácnosti Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci si zopakují pravidla bezpečného zacházení s elektrickými spotřebiči, se kterými se již setkali. Doplnění dalších pravidel, protože jejich neznalost a nedbalost při dodržování jsou nejčastější příčinou smrtelných úrazů elektrickým proudem.

Elektrické spotřebiče v domácnosti: spotřebiče, ve kterých se elektrická energie přeměňuje: na energii světelnou: žárovky, zářivky na energii vnitřní: teplomet, varná konvice, vařič na energii pohybovou: vysavač, mixér, holící strojek kombinované: vysoušeč vlasů

Nulovací a fázový vodič el. energie se přivádí ke spotřebiteli zpravidla dvěma vodiči jeden vodič je vodivě spojen se zemí, je uzemněn a nazývá se nulovací vodič druhý vodič se nazývá fázový vodič mezi nimi je napětí 230 V

Zásuvka vedení, kterým se el. energie přivádí do domácnosti, je zakončeno zásuvkou zásuvka může být jednoduchá nebo dvojitá při pohledu na zásuvku vidíte, že v horní části je vodivý kolík a pod ním dvě zdířky na kolíku nesmí být vzhledem k zemi žádné napětí

Zásuvka zapojená podle nových předpisů kolík je spojen s ochranným nulovacím vodičem (barva izolace je kombinací žluté a zelené) pravá zdířka s pracovním nulovacím vodičem (barva izolace modrá) levá zdířka s fázovým vodičem (barva izolace hnědá nebo černá) do zásuvky zasunujeme zástrčku neboli vidlici na její dva kolíky a zdířku jsou připojeny vodiče, které mají odpovídající barevnou izolaci

Pravidla, která je nutná dodržovat při práci s elektrickými spotřebiči: vycházíme z údajů, které najdeme na štítku spotřebiče a v návodu k jeho používání spotřebiče připojujeme jen na napětí, které je vyznačeno na štítku Štítek na elektrickém vysavači

Pravidla, která je nutná dodržovat při práci s elektrickými spotřebiči: u všech spotřebičů zkontrolujeme přívodní šňůru (prodřená nebo popraskaná) pokud je spotřebič opatřen vypínačem, připojujeme ho k el. síti vždy nezapojený na přívodní šňůry nepokládáme horké předměty ani těžké předměty, které mají ostré hrany při vytahování přívodní šňůry ze zásuvky ji VŽDY DRŽÍME ZA ZÁSTRČKU, NIKOLI ZA ŠŇŮRU! bezpečnostní krytka do zásuvky

Pravidla, která je nutná dodržovat při práci s elektrickými spotřebiči: některé spotřebiče mají většinou zesílenou, tzv. dvojitou izolaci (např. mixér nebo holící strojek) dvojitá izolace je na štítku spotřebiče znázorněna pomocí dvou soustředných čtverečků kryt z izolantu však nevyhovuje u všech spotřebičů, např. u žehličky (žehlící plocha je kovová) nebo u pračky…k připojení na síť se musí používat trojpramenná šňůra, která zajistí spojení těchto částí s ochranným nulovacím vodičem

Odpovězte na otázky: ne Proč se nesmí hasit vodou požár vzniklý zkratem elektrického vedení? Proč je nebezpečné používat vysoušeč vlasů ve vaně, i když je kryt vysoušeče z plastu (izolantu)? ne

3) Zdůvodni nebezpečí, které může ohrozit člověka, jestliže se při zapojování přístroje do zásuvky druhou rukou opírá o ústřední topení nebo kohoutek vodovodu? 4) Proč nemá být v koupelně nebo prádelně vypínač?

5) Proč musí mít ponorný vařič trojpramennou šňůru 5) Proč musí mít ponorný vařič trojpramennou šňůru? 6) Vysvětli, jaké nebezpečí hrozí člověku, který seká mokrou trávu elektrickou sekačkou.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://elektrika.cz/obr/obo_070814_6v.jpg [cit: 2011-12-09] http://www.obzor.cz/foto/produkty/zasuvka-bez_seda.jpg [cit: 2011-12-09] http://www.vysavace-domacnost.cz/images/vysavace/zelmer/DSC08914.JPG [cit: 2011-12-09] http://www.e-safetyshop.eu/uploads/images_products/763.jpg [cit: 2011-12-09]

Metodika prezentace: Žáci vyjmenují spotřebiče v domácnosti a vysvětlí o jakou přeměnu elektrické energie se jedná. Vysvětlení přívodu elektrické energie ke spotřebiteli pomocí vodičů (uzemněný a fázový vodič). Žáci se seznámí se zásuvkou zapojenou podle nových předpisů. Žáci diskutují o nebezpečí, které jim hrozí při neodborném zacházení se spotřebiči. Vysvětlení zapsaných údajů na štítku elektrického spotřebiče. Příklady zajištění bezpečnosti při používání spotřebičů. Žáci odpovídají na praktické otázky.