Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_11_Myšlení a řeč Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115 Anotace: Prezentace pro 8. ročník. Výuková prezentace slouží k výkladu. Seznámí žáka s pojmem myšlení a myšlenkové operace, řeč. Druhá polovina prezentace jsou hry na rozvoj myšlení.
MYŠLENÍ Myšlení a řeč
MYŠLENÍ Svět vnímáme pomocí smyslů. Informace jsou dále zpracovány myšlením. Myšlení = poznávací, psychický proces, při němž dochází k manipulaci s vjemy, představami, pojmy…
Myšlenkové operace Analýza: celou myšlenku rozdělím na části Syntéza: malé části složím do jednoho celku, myšlenky Srovnávání: zjišťuji podobnosti, či odlišnosti u věcí
Vlastnosti myšlení Sbíhavost - schopnost držet se určitého tématu. Šířka- jakou šíři poznatků a problémů jsme schopni pomocí myšlení úspěšně řešit. Hloubka - nakolik jsme sto proniknout do detailu problému. Přesnost - nakolik jsou naše myšlenky logicky a prakticky správné. Pružnost- schopnost odpoutat se od zažitých stylů myšlení a najít ten, který je nejlepší.
Myšlení a řeč Myšlení je úzce spjato s řečí. Většina myšlení probíhá ve slovech a větách. Řeč: vnitřní – „mluvíme si pro sebe“ vnější – vyjadřujeme své myšlenky navenek
Rozhodni, zda jsou tvrzení pravdivá: Smutek nemůže významně ovlivnit obsah našich myšlenek. 2) Když v testu rozpoznám mezi nabízenými možnostmi správné řešení, jde o aha – efekt. 3) Schopnost myslet můžeme chápat i jako řešení každodenních problémů. 4) Nejpokročilejší řešení problémů je metoda pokus - omyl ANO NE ANO NE ANO NE ANO NE
Pojmenuj kresby: Kterou pojmenuješ TAKETE a kterou MALUMA? TAKETE MALUMA Jedna teorie říká, že jisté tvary intuitivně přiřazujeme k určitým hláskám.
Nakresli jedním tahem! Nesmíš se vrátit k již nakreslené čáře! 7 6 5 8 4 2 1 3 Nesmíš se vrátit k již nakreslené čáře!
Spoj devět bodů pomocí čtyř přímek
Použitá literatura a odkazy: Obrázky použity ze sady Office Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: JANOŠKOVÁ, D.,a kol. autorů. Občanská výchova 8, Rodinná výchova 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1st ed. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-393-0. JANOŠKOVÁ, D., ONDRÁČKOVÁ, M.,ČABALOVÁ,D. Občanská výchova 8, Rodinná výchova 8, příručka pro učitele. 1st ed. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-394-9. Citováno dne 20.11.2011