PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární funkce a její vlastnosti
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VARIACE definice Definici a podmínky její platnosti si procvičíme na příkladech:
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Rovnost, rozšiřování a krácení.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
FAKTORIÁL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Mnohočleny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
minimalizace kombinační logické funkce pomocí Booleovy algebry
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice s parametrem. Vypočítejte rozměry obdélníku, pro který platí: Délku zmenšíme o 5 m a šířku zvětšíme o 10 m, a tím se obsah zvětší o 300 m 2. a)
Komplexní čísla Grafický součet komplexních čísel Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Rozklad mnohočlenů na součin
Příprava na lomené výrazy
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Aritmetická posloupnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Václav Zemek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Rozbor úlohyŘešení úlohy Zdroj obrázků : Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na WWW:
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
Matematika Variace.
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Rozcvička Aritmetický průměr
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
Příprava na lomené výrazy
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Orofacionální cvičení III.
Pracovní list 1) Do které kategorie jazyků se řadí španělština?
Transkript prezentace:

PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Již jsme poznali variace bez opakování k-té třídy z n prvků množiny M, které jsme definovali jako uspořádané k-tice sestavené z n prvků množiny M tak, že v každé z nich se žádný prvek neopakuje, a které existují jen tehdy, když platí k  n.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny variace bez opakování třetí třídy ze tří prvků množiny M. Zakreslujte samostatně.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny variace bez opakování třetí třídy ze tří prvků množiny M. Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny variace bez opakování třetí třídy ze tří prvků množiny M. Připomeňme si: Každá trojice je uspořádanou trojicí ze tří prvků množiny M, ve které se žádný prvek neopakuje, a navíc k = n. Připomeňme si: Každá trojice je uspořádanou trojicí ze tří prvků množiny M, ve které se žádný prvek neopakuje, a navíc k = n.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny variace bez opakování třetí třídy ze tří prvků množiny M. Sledujte výskyt prvků množiny M v uspořádaných trojicích.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny variace bez opakování třetí třídy ze tří prvků množiny M. Každý prvek množiny M se vyskytuje v uspořádané trojici právě jednou.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny variace bez opakování třetí třídy ze tří prvků množiny M. Čím se liší uspořádané trojice?  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny variace bez opakování třetí třídy ze tří prvků množiny M. Uspořádané trojice se liší pouze pořadím prvků.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Máme množinu tří různobarevných kruhů M = { , , }. Zakreslete všechny variace bez opakování třetí třídy ze tří prvků množiny M. Každá tato uspořádaná trojice představuje permutaci bez opakování ze tří prvků množiny M.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

že je-li dána konečná množina M s n prvky, Nyní již víme, že je-li dána konečná množina M s n prvky, pak všechny možné uspořádané n-tice sestavené z n prvků tak, že v každé z nich se každý prvek vyskytuje právě jednou, nazveme permutace bez opakování z n prvků. Zapišme si definici.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

DEFINICE Variace bez opakování n-té třídy z n-prvkové množiny nazýváme permutace bez opakování z n prvků.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Spíše než vypisování všech permutací bez opakování z daných n prvků množiny M nás bude zajímat počet všech těchto permutací bez opakování, který označíme P(n).  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Anežka, Karel, Petra a Václav se mají postavit do čtyřčlenného zástupu. Kolik existuje možných pořadí v čtyřčlenném zástupu? Každý zástup zapíšeme jako uspořádanou čtveřici, ve které se každá osoba vyskytuje právě jednou, neboli permutaci ze čtyř prvků. například: Anežka, Karel, Petra, Václav … [A, K, P, V] Anežka, Václav, Karel, Petra … [A, V, K, P] Jaké čtyřčlenné zástupy osoby vytvoří?  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jak určíme počet všech možných zástupů, aniž bychom je vypisovali? Anežka, Karel, Petra a Václav se mají postavit do čtyřčlenného zástupu. Kolik existuje možných pořadí v čtyřčlenném zástupu? [A, K, P, V] [K, A, P, V] [P, A, K, V] [V, A, K, P] [A, K, V, P] [K, A, V, P] [P, A, V, K] [V, A, P, K] [A, P, K, V] [K, P, A, V] [P, K, A, V] [V, K, A, P] [A, P, V, K] [K, P, V, A] [P, K, V, A] [V, K, P, A] [A, V, K, P] [K, V, A, P] [P, V, A, K] [V, P, A, K] [A, V, P, K] [K, V, P, A] [P, V, K, A] [V, P, K, A] Jak určíme počet všech možných zástupů, aniž bychom je vypisovali?  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Anežka, Karel, Petra a Václav se mají postavit do čtyřčlenného zástupu. Kolik existuje možných pořadí v čtyřčlenném zástupu? [A, K, P, V] [A, K, P, V] [K, A, P, V] [K, A, P, V] [P, A, K, V] [P, A, K, V] [V, A, K, P] [V, A, K, P] [A, K, V, P] [A, K, V, P] [K, A, V, P] [K, A, V, P] [P, A, V, K] [P, A, V, K] [V, A, P, K] [V, A, P, K] [A, P, K, V] [A, P, K, V] [K, P, A, V] [K, P, A, V] [P, K, A, V] [P, K, A, V] [V, K, A, P] [V, K, A, P] [A, P, V, K] [A, P, V, K] [K, P, V, A] [K, P, V, A] [P, K, V, A] [P, K, V, A] [V, K, P, A] [V, K, P, A] [A, V, K, P] [A, V, K, P] [K, V, A, P] [K, V, A, P] [P, V, A, K] [P, V, A, K] [V, P, A, K] [V, P, A, K] [A, V, P, K] [A, V, P, K] [K, V, P, A] [K, V, P, A] [P, V, K, A] [P, V, K, A] [V, P, K, A] [V, P, K, A] První člen uspořádané čtveřice můžeme vybrat 4 způsoby.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Anežka, Karel, Petra a Václav se mají postavit do čtyřčlenného zástupu. Kolik existuje možných pořadí v čtyřčlenném zástupu? [A, K, P, V] [A, K, P, V] [K, A, P, V] [K, A, P, V] [P, A, K, V] [P, A, K, V] [V, A, K, P] [V, A, K, P] [A, K, V, P] [A, K, V, P] [K, A, V, P] [K, A, V, P] [P, A, V, K] [P, A, V, K] [V, A, P, K] [V, A, P, K] [A, P, K, V] [A, P, K, V] [K, P, A, V] [K, P, A, V] [P, K, A, V] [P, K, A, V] [V, K, A, P] [V, K, A, P] [A, P, V, K] [A, P, V, K] [K, P, V, A] [K, P, V, A] [P, K, V, A] [P, K, V, A] [V, K, P, A] [V, K, P, A] [A, V, K, P] [A, V, K, P] [K, V, A, P] [K, V, A, P] [P, V, A, K] [P, V, A, K] [V, P, A, K] [V, P, A, K] [A, V, P, K] [A, V, P, K] [K, V, P, A] [K, V, P, A] [P, V, K, A] [P, V, K, A] [V, P, K, A] [V, P, K, A] První člen uspořádané čtveřice můžeme vybrat 4 způsoby. Pro výběr druhého členu máme jen 3 možnosti. Na tomto místě nesmí již být prvek, který jsme vybrali na první místo.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Anežka, Karel, Petra a Václav se mají postavit do čtyřčlenného zástupu. Kolik existuje možných pořadí v čtyřčlenném zástupu? [A, K, P, V] [A, K, P, V] [K, A, P, V] [K, A, P, V] [P, A, K, V] [P, A, K, V] [V, A, K, P] [V, A, K, P] [A, K, V, P] [A, K, V, P] [K, A, V, P] [K, A, V, P] [P, A, V, K] [P, A, V, K] [V, A, P, K] [V, A, P, K] [A, P, K, V] [A, P, K, V] [K, P, A, V] [K, P, A, V] [P, K, A, V] [P, K, A, V] [V, K, A, P] [V, K, A, P] [A, P, V, K] [A, P, V, K] [K, P, V, A] [K, P, V, A] [P, K, V, A] [P, K, V, A] [V, K, P, A] [V, K, P, A] [A, V, K, P] [A, V, K, P] [K, V, A, P] [K, V, A, P] [P, V, A, K] [P, V, A, K] [V, P, A, K] [V, P, A, K] [A, V, P, K] [A, V, P, K] [K, V, P, A] [K, V, P, A] [P, V, K, A] [P, V, K, A] [V, P, K, A] [V, P, K, A] První člen uspořádané čtveřice můžeme vybrat 4 způsoby. Pro výběr druhého členu máme jen 3 možnosti. Třetí člen vybíráme již jen 2 způsoby. Na tomto místě nesmí být prvky, které jsme vybrali na první a druhé místo uspořádané čtveřice.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Anežka, Karel, Petra a Václav se mají postavit do čtyřčlenného zástupu. Kolik existuje možných pořadí v čtyřčlenném zástupu? [A, K, P, V] [A, K, P, V] [K, A, P, V] [K, A, P, V] [P, A, K, V] [P, A, K, V] [V, A, K, P] [V, A, K, P] [A, K, V, P] [A, K, V, P] [K, A, V, P] [K, A, V, P] [P, A, V, K] [P, A, V, K] [V, A, P, K] [V, A, P, K] [A, P, K, V] [A, P, K, V] [K, P, A, V] [K, P, A, V] [P, K, A, V] [P, K, A, V] [V, K, A, P] [V, K, A, P] [A, P, V, K] [A, P, V, K] [K, P, V, A] [K, P, V, A] [P, K, V, A] [P, K, V, A] [V, K, P, A] [V, K, P, A] [A, V, K, P] [A, V, K, P] [K, V, A, P] [K, V, A, P] [P, V, A, K] [P, V, A, K] [V, P, A, K] [V, P, A, K] [A, V, P, K] [A, V, P, K] [K, V, P, A] [K, V, P, A] [P, V, K, A] [P, V, K, A] [V, P, K, A] [V, P, K, A] První člen uspořádané čtveřice můžeme vybrat 4 způsoby. Pro výběr druhého členu máme jen 3 možnosti Třetí člen vybíráme již jen 2 způsoby. Čtvrtý člen uspořádané čtveřice doplníme už 1 způsobem.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Počet všech možných pořadí v čtyřčlenném zástupu Anežka, Karel, Petra a Václav se mají postavit do čtyřčlenného zástupu. Kolik existuje možných pořadí v čtyřčlenném zástupu? [A, K, P, V] [A, K, P, V] [K, A, P, V] [K, A, P, V] [P, A, K, V] [P, A, K, V] [V, A, K, P] [V, A, K, P] [A, K, V, P] [A, K, V, P] [K, A, V, P] [K, A, V, P] [P, A, V, K] [P, A, V, K] [V, A, P, K] [V, A, P, K] [A, P, K, V] [A, P, K, V] [K, P, A, V] [K, P, A, V] [P, K, A, V] [P, K, A, V] [V, K, A, P] [V, K, A, P] [A, P, V, K] [A, P, V, K] [K, P, V, A] [K, P, V, A] [P, K, V, A] [P, K, V, A] [V, K, P, A] [V, K, P, A] [A, V, K, P] [A, V, K, P] [K, V, A, P] [K, V, A, P] [P, V, A, K] [P, V, A, K] [V, P, A, K] [V, P, A, K] [A, V, P, K] [A, V, P, K] [K, V, P, A] [K, V, P, A] [P, V, K, A] [P, V, K, A] [V, P, K, A] [V, P, K, A] Počet všech možných pořadí v čtyřčlenném zástupu neboli počet P(4) všech permutací bez opakování ze čtyř prvků je roven součinu všech přirozených čísel od 4 do 1.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Existuje 24 možných pořadí v čtyřčlenném zástupu. Anežka, Karel, Petra a Václav se mají postavit do čtyřčlenného zástupu. Kolik existuje možných pořadí v čtyřčlenném zástupu? [A, K, P, V] [K, A, P, V] [P, A, K, V] [V, A, K, P] [A, K, V, P] [K, A, V, P] [P, A, V, K] [V, A, P, K] [A, P, K, V] [K, P, A, V] [P, K, A, V] [V, K, A, P] [A, P, V, K] [K, P, V, A] [P, K, V, A] [V, K, P, A] [A, V, K, P] [K, V, A, P] [P, V, A, K] [V, P, A, K] [A, V, P, K] [K, V, P, A] [P, V, K, A] [V, P, K, A] P(4) = 4 . 3 . 2 . 1 = 24 Existuje 24 možných pořadí v čtyřčlenném zástupu.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jelikož jsou permutace z n prvků definovány jako variace n-té třídy z daných n prvků množiny M, pak vzorec pro P(n) dostaneme tak, že do vzorce Vk(n) dosadíme k = n: P(n) = Vn(n) = n(n – 1)(n – 2) … (n – n + 1) = n(n – 1)(n – 2) … . 1 Součin všech přirozených čísel od n do 1 jsme označili symbolem n!, pak tedy P(n) = n! .  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vzorec pro výpočet počtu permutací bez opakování P(n) z n prvků množiny M můžeme získat i z upraveného vzorce pro výpočet počtu variací bez opakování k-té třídy z n prvků tak, že dosadíme k = n.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Pro počet P(n) všech permutací bez opakování VĚTA Pro počet P(n) všech permutací bez opakování z n prvků platí: P(n) = n!  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Určete počet všech pěticiferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu je každá z cifer 1, 2, 3, 4, 5. Budeme počítat počet permutací bez opakování? Zdůvodněte.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Určete počet všech pěticiferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu je každá z cifer 1, 2, 3, 4, 5. Na každé pěticiferné číslo se můžeme dívat jako na upořádanou pětici tvořenou ze zadaných cifer tak, že se v ní vyskytuje každá z pěti cifer právě jednou. Tyto uspořádané pětice jsou permutace bez opakování z pěti prvků a jejich počet je roven počtu P(5) všech permutací bez opakování z pěti prvků.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Určete počet všech pěticiferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu je každá z cifer 1, 2, 3, 4, 5. n = 5 Dosaďte do vzorce a dopočtěte.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Určete počet všech pěticiferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu je každá z cifer 1, 2, 3, 4, 5. n = 5 Hledaný počet všech pěticiferných čísel je 120.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Zjistěte, kolik možných seřazení při nástupu v tělesné výchově vytvoří n žáků vaší třídy? (Předpokládejte, že nikdo nechybí.) Příklad řešte samostatně.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Zjistěte, kolik možných seřazení při nástupu v tělesné výchově vytvoří n žáků vaší třídy? (Předpokládejte, že nikdo nechybí.) Každé seřazení představuje uspořádanou n-tici sestavenou z n žáků vaší třídy tak, že se v ní vyskytuje každý žák právě jednou, neboli permutaci bez opakování z n prvků. Počet všech možných seřazení je tedy roven počtu P(n) všech permutací bez opakování z n prvků.  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Zjistěte, kolik možných seřazení při nástupu v tělesné výchově vytvoří n žáků vaší třídy? (Předpokládejte, že nikdo nechybí.) Poznámka: Příklad upravte dle aktuálního počtu žáků vaší třídy! Žáci dvacetidvoučlenné třídy mohou vytvořit celkem 1 124 000 727 777 607 680 000 různých seřazení. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.