Obvody a obsahy 5. - určení z plánu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Advertisements

Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Měřítko mapy a plánu 1 : a na mapě ve skutečnosti na plánu
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTROTECHNIKA, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Poměr Výpočet vzdáleností
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Kartografie – měřítko mapy
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Poměr čísel a,b zapisujeme Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku
Měřítko plánu a mapy.
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Elektronická učebnice - I
Poměr Výpočet vzdáleností
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Obvody a obsahy rovinných obrazců
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
18.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VY_42_INOVACE_28_01. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi.
Matematika pro stavební obory 6. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Jan Podlena Autor: Mgr. Jan Podlena TROJÚHELNÍKY V PRAXI Zkus vyjmenovat další předměty.
Finanční matematika 19. (finanční gramotnost) P ů j č k y a ú v ě r y.
Matematika pro stavební obory 12. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
Matematika pro automobilní obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
Matematika pro automobilní obory 8. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
Finanční matematika 2. (finanční gramotnost) Z á k l a d n í p o j m y.
Finanční matematika 8. (finanční gramotnost) Síla složeného úrokování.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Jednotky měr Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R15_ Test-měřítko TEMA: Matematika 7.
MATEMATIKA Mocniny v praxi. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Informační a komunikační technologie 12. WIN – Kalkulačka Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
Převod skutečných velikostí do měřítka. Měřítka map a plánů- převod skutečných velikostí do měřítka Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_50_Meritka_map_a_planu_2.
Anotace: Materiál je určený pro 1. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými.
Matematika pro automobilní obory 20. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
Matematika pro automobilní obory 17. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
(finanční gramotnost)
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
(finanční gramotnost) Procento versus procentní bod
Úlohy nejen na počítání..
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Finanční matematika 3. (finanční gramotnost) Jednoduché úrokování
Matematika pro učební automobilní obory 2. Autor : RNDr. Zdeněk Bláha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_32_INOVACE_14_Převody jednotek obsahu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Úlohy na výpočet obvodu a obsahu obdélníku a čtverce
VY_32_INOVACE_M6.11 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
(finanční gramotnost)
Podobnost co už dovedeme
Informační a komunikační technologie
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_01_převody jednotek délky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Obvody a obsahy – prověření 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obsah čtverce
Matematika pro automobilní obory 15. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Tělesa –V kvádru-slovní úlohy
Zopakujeme si jednotky délky, které už znáš.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
(finanční gramotnost)
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

Obvody a obsahy 5. - určení z plánu Matematika pro stavební obory 17. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha

P R O C E N T A

Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro druhý ročník učebních stavebních oborů předmětu MATEMATIKA. V dalším ročníku může být využit v rámci procvičení. Výuku inovuje použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými příklady s obrázky podporující výklad učitele. Snaží se povzbudit zájem učňů o matematiku. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší atraktivnost výuky. Vložené úlohy mohou žáci řešit samostatně ve svých sešitech nebo na interaktivní tabuli s možností následné kontroly. Zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Ne vždy určujeme rozměry a počítáme obvody či obsahy ploch přímo ze skutečnosti, ale často jsme odkázáni na různé plány, nákresy, či dokonce mapy. Základem potom je měřítko plánku či mapy, které udává udává poměr zmenšení délky měřené na mapě k délce ve skutečnosti.

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Vysvětleme si to na příkladu: M 1 : 20 000 znamená, že jedna jednotka na mapě či plánu je ve skutečnosti 20 000 týchž jednotek. Nejčastěji se používají centimetry….

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Čili : M 1 : 20 000 znamená, že 1 cm na „papíře“ je 20 000 cm ve skutečnosti. (20 000 cm = 200 m = 0,2 km) Tedy 1 cm odpovídá 200 m ve skutečnosti. A obráceně, 1 km ve skutečnosti bude 5 cm na mapě.

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Zkuste sami pro různá měřítka určit, kolik bude ve skutečnosti 1 cm na mapě, popřípadě obráceně, kolik cm na mapě bude mít 1 km ve skutečnosti: M 1 : 12 500 M 1 : 25 000 M 1 : 50 000 M 1 : 75 000 M 1 : 100 000 M 1 : 500 000 M 1 : 1 000 000 ?

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Zkuste tedy doplnit následující tabulku: Mapové měřítko 1 cm na mapě 1 km v terénu M odpovídá ve skutečnosti odpovídá na mapě 1 : 12 500 1 : 25 000 1 : 50 000 1 : 75 000 1 : 100 000 1 : 500 000 1 : 1 000 000 Řešení

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Mapové měřítko 1 cm na mapě se rovná ve skutečnosti 1 km v terénu se rovná na mapě 1 : 12 500 125 m 8 cm 1 : 25 000 250 m 4 cm 1 : 50 000 500 m 2 cm 1 : 75 000 750 m 1,33 cm 1 : 100 000 1 km 1 cm 1 : 500 000 5 km 2 mm 1 : 1 000 000 10 km 1 mm

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu V praxi, zejména u různých plánků a náčrtů se můžeme setkat i s jinými měřítky… Ale ukažme si nějaké úlohy:

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Jakou průměrnou rychlostí se přibližně pohyboval turista, jestliže za 2,5 hodiny ušel vzdálenost, která na mapě v měřítku 1 : 35 000 měřila 32 cm? Řešení

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu M 1 : 35 000 => 1 cm (na mapě) ≈ 35 000 cm (ve skutečnosti) = 350 m 32 cm ≈ 11 200 m = 11,2 km v = s/t = 11,2/2,5 = 4,48 km/h Průměrná rychlost turisty byla asi 4,5 km/h.

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Kolik metrů čtverečných podlahové krytiny bude potřeba do kuchyně, jejíž plánek v měřítku 1 : 50 je uveden na obrázku. (uvedené rozměry jsou v milimetrech) Řešení

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Nejprve si vypočteme podle měřítka skutečné rozměry: 30 mm = 3 cm ≈ 1,5 m 50 mm = 5 cm ≈ 2,5 m 110 mm = 11 cm ≈ 5,5 m Plochu rozdělíme na dva obdélníky (2,5 x 1,5 a 4 x 1,5) S = 2,5 . 1,5 + 4 . 1,5 = 9,75 m2 Bude potřeba 9,75 m2 krytiny.

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Určete výměru pozemku zakresleného v plánu v měřítku 1 : 2 000 (uvedené rozměry jsou v cm) Řešení

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Nejprve určíme skutečné rozměry : M 1 : 2000 => 1 cm ≈ 2 000 cm = 20 m => 1,5 cm ≈ 30 m , 2 cm ≈ 40 m , 2,5 cm ≈ 50 m

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Parcelu rozdělíme na jednodušší části :

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Sžlutá = ½ . 30 . 20 = 300 m2 Szelená = ½ . (20 + 40) 50 = 1 500 m2 Smodrá = ½ . 40 . 20 = 400 m2 Sfialová = ½ . 100 . 50 = 2 500 m2 Celkem : S = 4 700 m2 Výměra parcely je 4 700 m2 .

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Příště si zkusíme další úlohy z praxe. Ovšem formou prověření toho, co umíte… Děkuji za pozornost !

Obsahy a obvody 5 – určení z plánu Použitá literatura : 0 Použité obrázky a znázornění : Kliparty MS Office, autor