seminář k Teorii a metodice výchovy Mgr. Lucie Chaloupková Katedra pedagogiky PdF MU chaloupkova.lucie@ped.muni.cz
O čem je Teorie a metodika výchovy role učitele (edukátora) kompetence edukátora Dvě dimenze učitelova vychovatelství 1. způsobilost učitele k výchovnému působení ve vyučování 2. být dobrý třídní učitel (řídící, poradenská, konzultativní kompetence) Koncepce TMV Filozoficko-axiologická rovina Osobnostně-procesuální rovina Bezprostředně realizační rovina
Filozoficko-axiální rovina Symbolické hodnoty (pravda, krása, dobro, láska, práce, demokracie, humanita…)
Osobnostně-procesuální Ovlivňovat předpokládané vlastnosti osobnosti (učitele, žáka), charakter, přesvědčení, postoje, motivy, city, potřeby a zájmy odpovídajícím způsobům chování. Sebereflexe, reflexe praxe.
Bezprostředně realizační – systém pilířů a svorníků mezi nimi. Axiologické základy výchovy Etické dimenze výchovy Kázeň a svoboda jako pedagogické a společenské jevy Krása a umění jako prostředky výchovy Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření Tělesná kultura a péče o zdraví Pedagogické aspekty trvale udržitelného života…. Svorníky- důvěra učitele k žákovi, vztah k předmětům, učiteli, ke škole, klima ve škole, ve třídě, vztahy mezi školou, rodiči…
Seznámení se s třídnictvím. Podmínky ukončení: Docházka: 1 omluvená absence Odevzdání přepisů 2 rozhovorů s různými třídními učiteli a vypracovaného článku (autorství 2-3 osob) do připravené odevzdávárny v isu. Odevzdaný článek: 30. 11. 2015 Aktivní účast na seminářích. 29. září není seminář (prostor pro osobní schůzku s třídním učitelem)
postup Jednotlivci nebo dvojice - domluvte si setkání se 2 třídními učiteli na druhém stupni základní školy (tedy 2 setkání). Můžete-li, zúčastněte se třídnické hodiny. Veďte s učiteli rozhovor, který nahrajete na záznamové zařízení a doslovně přepíšete. Vyznačte v rozhovorech: modrá barva – činnosti třídního učitele a jejich časová dotace zelená barva – co učitelé říkají, že je jejich cílem, záměrem, snahou v roli třídního učitele oranžová barva – jak se v roli třídního učitele cítí, jak se cítí připraveni na třídnictví, případně co by uvítali
postup Projděte si barevně vyznačené texty Vašich spolužáků (viz odevzdávárna v isu). Prostudujte si dostupnou literaturu. Napište ve dvojici s kolegou článek o třídnictví na druhém stupni v současné ZŠ. Nejlepší text bude doporučen redakci časopisu Komenský k otištění.