OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_98_M7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Konstrukce rovnoběžníku 3 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2193 KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Konstrukční úlohy ROČNÍK: 7. PŘEDMĚT: Matematika AUTOR MATERIÁLU: Karel Koryťák
POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu . MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: F, POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM : prezentace byla vytvořena pro vysvětlení učiva o konstrukci rovnoběžníku, žáci využívají znalosti konstrukce trojúhelníku dle věty sss. Další příklady na pracovním listu jsou k procvičení učiva, jsou zde obdobné alternativy zadání. OČEKÁVANÝ VÝSTUP:: žák zvládá konstrukci trojúhelníku dle věty sss, ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: žáci si zopakovali konstrukci trojúhelníku dle věty sss, správně pochopili využití pro konstrukci rovnoběžníků, největším problémem byla přesnost rýsování. ZDROJ: :vlastní tvorba autora
Konstrukce rovnoběžníku (Známe-li dvě strany a úhlopříčku)
Tzv. předkonstrukce našeho příkladu. Typový 1:Sestrojte rovnoběžník ABCD, ve kterém a = 6 cm, b = 4 cm, u = 8 cm. Základem při této konstrukci bude konstrukce trojúhelníku podle věty sss u b a
Náčrt: Základem je tedy, jak již bylo řečeno, konstrukce trojúhelníku podle věty sss, čímž získáme body A, B a C. Následuje sestrojení bodu D. l m D n C k p A B
Zápis: Konstrukce: 1. AB; AB=6 cm 5. m; m(C; 6 cm) 2. k; k(B; 4 cm) 6. n; n(A; 4 cm) 3. l; l(A; 8 cm) 7. D; D m n 4. C; C k l 8. rovnoběžník ABCD Konstrukce: l m n D C k p A B
Diskuse: Kontrola: Provedena,vše správně. Úloha má jedno řešení. (v polorovině určené úsečkou AB a bodem C) Kontrola: Provedena,vše správně. (Jednotlivé údaje ze zadání proměříme a zkontrolujeme potom rovnoběžník vytáhneme silněji. )
Pracovní list Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže: 1.) a = 5 cm, u = 7,5 cm, b = 3,5 cm 2.) c = 7 cm, v = 5 cm, d = 4 cm ( Pozn: c = a, d=b ) 3.) a = 6 cm, d = 65 mm, v = 5 cm ( Pozn: pozor na jednotky!)