Síla - skládání sil stejného a opačného směru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Advertisements

ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Fyzika 7. ročník Síla a její účinky
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_450.
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
7. ročník Síla Skládání sil.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_50_SÍLA TEMA: FYZIKA ČÍSLO.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet hustoty
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Grafické znázornění pohybu
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Fyzika hrou-opakování I.
Znázornění a měření síly, tíha tělesa
Tření-síla, která brzdí pohyb
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18 Fyzika.
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Fyzika hrou-opakování I.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohyb těles-fyzika hrou
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota – souhrnná cvičení I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Síla - skládání sil stejného a opačného směru Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 03/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.18_sila_-_skladani_sil_stejneho_a_opacneho_smeru Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Síla - skládání sil stejného a opačného směru Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. Žák se naučí sílu graficky znázornit.

V minulosti si lidé spojovali SÍLU se svalovou námahou: slon lehce vyvracející stromy a lámající chobotem velké větve-je SILNÝ, člověk zvedající těžké břemeno-je SILNÝ, člověk, který roztlačí auto, odstraní překážku-je SILNÝ, lidé, když v minulosti potřebovali větší sílu, užívali tažných zvířat…

odvozená fyzikální veličina, sílu můžeme měřit, značka síly – F Síla –ve fyzice: odvozená fyzikální veličina, sílu můžeme měřit, značka síly – F

Jednotka síly: jednotka síly N [newton ] jeden newton je přibližně síla, kterou vynaložíme, abychom zvedli stogramové závaží většími jednotkami jsou: kilonewton 1kN=1 000 N meganewton 1 MN= 1 000 000 N menší používanou jednotkou je: milinewton 1mN= 0,001 N

Síla charakterizuje vzájemné působení těles, síla může těleso deformovat, uvést z klidu do pohybu, zastavit ho, zrychlit, zpomalit, nebo změnit směr pohybu. všechny tyto účinky síly dělíme do dvou skupin: DEFORMACE, ZMĚNA POHYBU.

Měřící přístroj: Siloměr (pružinový, siloměr s kruhovou stupnicí, digitální)

Skládání sil působících ve stejném směru: Zapamatujte si: Skládat síly znamená najít jedinou sílu (výslednici), která má stejné účinky.

Skládání dvou sil působících ve stejném směru:

Zapamatujte si: Působí-li více sil ve stejném směru, má výslednice týž směr jako působící síly. Velikost výslednice je rovna SOUČTU velikostí jednotlivých sil. F=F1+F2

Skládání sil působících v opačném směru: Zapamatujte si: Působí-li dvě síly v opačném směru, má výslednice týž směr jako větší síla. Velikost výslednice je rovna rozdílu velikostí působících sil. F=F1–F2

Skládání dvou sil působících opačným směrem: F=F1-F2

Skládání dvou sil působících opačným směrem:

Skládáme-li síly působící ve STEJNÉM směru, výslednice je jejich…………. Doplňte text: Skládáme-li síly působící ve STEJNÉM směru, výslednice je jejich…………. SOUČTEM.

Skládáme-li síly působící v opačném směru, výslednice je jejich………. Doplňte text: Skládáme-li síly působící v opačném směru, výslednice je jejich………. ROZDÍLEM.

A) Výslednice má směr jako VĚTŠÍ SÍLA. Jaký směr má výslednice, působí-li dvě síly v opačném směru? Vyberte správnou odpověď: A) Výslednice má směr jako VĚTŠÍ SÍLA. B) Výslednice má směr jako MENŠÍ SÍLA.

Vyřešte úlohu: V pohádce „O veliké řepě“ táhli: dědeček silou 500 N, babička 400 N, vnučka 300 N, pejsek 100 N, kočka 20 N a myška 2 N. Jaká byla síla potřebná k vytažení řepy? Řepu vytáhli silou 1322 N.

Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN 80-85849-06-2 galerie office http://3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/silaajejimereni/silaF75.gif [cit:2013-03- 13] http://v.smid.sk/fyzika/vyuka/mech/akce.gif [cit:2013-03-13] http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/product/21156.jpg [cit:2013-03-13] http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/set/21558.jpg [cit:2013-03-13] http://vahy-kern.cz/content/id_produkty/thumbnails/552_300c400.jpg [cit:2013-03-13] http://files.fyzika-marsovska.webnode.cz/200000022-9dad99fc2a/sily1.JPG [cit:2013- 03-13] http://www.vyukovematerialy.cz/fyzika/foto/20.jpg [cit:2013-03-13] http://www.techmania.cz/edutorium/data/fil_0854.gif [cit:2013-03-13] http://www.5zsfm.cz/machacovi/fyzika/sila/silyrozdil.JPG [cit:2013-03-13] http://www.ucebnipomucky.eu/foto/product/full/201208151228226.JPG [cit:2013-03- 13]

Metodika prezentace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. Žák se naučí sílu graficky znázornit.