Síla - skládání sil stejného a opačného směru Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 03/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.18_sila_-_skladani_sil_stejneho_a_opacneho_smeru Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Síla - skládání sil stejného a opačného směru Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. Žák se naučí sílu graficky znázornit.
V minulosti si lidé spojovali SÍLU se svalovou námahou: slon lehce vyvracející stromy a lámající chobotem velké větve-je SILNÝ, člověk zvedající těžké břemeno-je SILNÝ, člověk, který roztlačí auto, odstraní překážku-je SILNÝ, lidé, když v minulosti potřebovali větší sílu, užívali tažných zvířat…
odvozená fyzikální veličina, sílu můžeme měřit, značka síly – F Síla –ve fyzice: odvozená fyzikální veličina, sílu můžeme měřit, značka síly – F
Jednotka síly: jednotka síly N [newton ] jeden newton je přibližně síla, kterou vynaložíme, abychom zvedli stogramové závaží většími jednotkami jsou: kilonewton 1kN=1 000 N meganewton 1 MN= 1 000 000 N menší používanou jednotkou je: milinewton 1mN= 0,001 N
Síla charakterizuje vzájemné působení těles, síla může těleso deformovat, uvést z klidu do pohybu, zastavit ho, zrychlit, zpomalit, nebo změnit směr pohybu. všechny tyto účinky síly dělíme do dvou skupin: DEFORMACE, ZMĚNA POHYBU.
Měřící přístroj: Siloměr (pružinový, siloměr s kruhovou stupnicí, digitální)
Skládání sil působících ve stejném směru: Zapamatujte si: Skládat síly znamená najít jedinou sílu (výslednici), která má stejné účinky.
Skládání dvou sil působících ve stejném směru:
Zapamatujte si: Působí-li více sil ve stejném směru, má výslednice týž směr jako působící síly. Velikost výslednice je rovna SOUČTU velikostí jednotlivých sil. F=F1+F2
Skládání sil působících v opačném směru: Zapamatujte si: Působí-li dvě síly v opačném směru, má výslednice týž směr jako větší síla. Velikost výslednice je rovna rozdílu velikostí působících sil. F=F1–F2
Skládání dvou sil působících opačným směrem: F=F1-F2
Skládání dvou sil působících opačným směrem:
Skládáme-li síly působící ve STEJNÉM směru, výslednice je jejich…………. Doplňte text: Skládáme-li síly působící ve STEJNÉM směru, výslednice je jejich…………. SOUČTEM.
Skládáme-li síly působící v opačném směru, výslednice je jejich………. Doplňte text: Skládáme-li síly působící v opačném směru, výslednice je jejich………. ROZDÍLEM.
A) Výslednice má směr jako VĚTŠÍ SÍLA. Jaký směr má výslednice, působí-li dvě síly v opačném směru? Vyberte správnou odpověď: A) Výslednice má směr jako VĚTŠÍ SÍLA. B) Výslednice má směr jako MENŠÍ SÍLA.
Vyřešte úlohu: V pohádce „O veliké řepě“ táhli: dědeček silou 500 N, babička 400 N, vnučka 300 N, pejsek 100 N, kočka 20 N a myška 2 N. Jaká byla síla potřebná k vytažení řepy? Řepu vytáhli silou 1322 N.
Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN 80-85849-06-2 galerie office http://3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/silaajejimereni/silaF75.gif [cit:2013-03- 13] http://v.smid.sk/fyzika/vyuka/mech/akce.gif [cit:2013-03-13] http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/product/21156.jpg [cit:2013-03-13] http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/set/21558.jpg [cit:2013-03-13] http://vahy-kern.cz/content/id_produkty/thumbnails/552_300c400.jpg [cit:2013-03-13] http://files.fyzika-marsovska.webnode.cz/200000022-9dad99fc2a/sily1.JPG [cit:2013- 03-13] http://www.vyukovematerialy.cz/fyzika/foto/20.jpg [cit:2013-03-13] http://www.techmania.cz/edutorium/data/fil_0854.gif [cit:2013-03-13] http://www.5zsfm.cz/machacovi/fyzika/sila/silyrozdil.JPG [cit:2013-03-13] http://www.ucebnipomucky.eu/foto/product/full/201208151228226.JPG [cit:2013-03- 13]
Metodika prezentace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. Žák se naučí sílu graficky znázornit.