Tvořivost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Stimulace a motivace zaměstnanců
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Struktura výuky.
M YŠLENÍ =sociálně podmíněný psychický proces, při kterém jsou zpracovávány a využívány informace =nejsložitější kognitivní proces =vnitřní mentální děj.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
Nákupní chování spotřebitele
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologie koučování
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Josef Maňák Jana Krusberská učo: Cesta zrání a formování samostatnosti a tvořivosti člověka je dlouhá a náročná, je ovlivňována mnoha činiteli.
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Téma Hypotézy ve výzkumu
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Stroje berou lidem práci?
Nadané děti.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Inteligence,tvořivost, paměť
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Psychologie koučování
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Tvořivost

Schopnost pohotově nacházet nové způsoby, jak přistupovat k řešení problémů a uspořádat látku. „Nové“ – z hlediska společenského nebo z hlediska jednotlivce... Činnost může být jakákoli (vědecká, umělecká, vyučování, doma nebo v zaměstnání…), Fontana, 1997

Schopnost poznávat předměty v nových vztazích a originálním způsobem (originalita, nová kombinace), smysluplně je používat neobvyklým způsobem (flexibilita), vidět nové problémy tam, kde zdánlivě nejsou (sensitivita), odchylovat se od navyklých schémat myšlení a nepojímat nic jako pevné (proměnnost) a vyvíjet z norem vyplývající ideje i proti odporu prostředí (nonkoformizmus), jestliže se to vyplatí – obohacení společnosti. – Ulrich, 1987

2 pojetí: 1. T jako vlastní každému člověku 2. T jako výjimečná vlastnost

Souvislost s INTELIGENCÍ Pro uspokojivou míru kreativity je potřeba určité úrovně inteligence úrovně IQ (nízká pozitivní korelace). Není to však jednoduchý lineární vztah. Běžné IQ-testy měří především konvergentní myšlení (zaměřené na odhalení jediné správné odpovědi – uzavřené úlohy) Pro tvořivost je výhodné divergentní myšlení - „rozbíhavé“.

NEINTELEKTOVÉ FAKTORY TVOŘIVOSTI: míň intenzivní rodinné vztahy, více samostatnosti – hledání vysoká úcta k dítěti rodiče dítěti jenom nabízeli oblast zájmu (nenutili ho dělat danou činnost), když potřebovalo pomoc – stáli u něj, podrželi ho

„Kreativní proces úzce souvisí s procesem osamostatňování člověk, ve školních podmínkách se samostatným myšlením a samostatnou prací žáků. Kořen a energetický náboj kreativity je třeba spojovat s aktivitou osobnosti a s aktivací organismu.“ (Maňák, 1997, s.16)

ANTIKREATIVNÍ ČINITELE INTERNÍ: úzkost a strach neochota riskovat konvenčnost konformita profesionální rutina šablonovitost závislost na mínění jiných nedůvěra v sebe obava z neúspěchu neochota tolerovat víceznačnost touha po jistotě a bezpečí

EXTERNÍ: -sociálně – ekonomická byrokracie -nepřející mezilidské vztahy vyžadování konformity ustavičná kritika upnutí na tradicích přílišná kontrola nespravedlivé odměňování

Antikreativní činitelé ve škole Učitel, který nezvládne žáky kázeňsky Učitel, který látku nevysvětluje, ale diktuje a to i ve výchovných předmětech Učitel, který trvá při zkoušení na doslovném memorování látky Autoritářský, restriktivní, neurotický, znechucený (rutinér) učitel Učitel s jednostranně kriticky hodnotícím postojem k žákům Třída, v níž je víc než 22-25 žáků Třída bez výzdoby. Škola špatně vybavena pomůckami

Musil heuristika PASPSA, členění tvořivého procesu: P - percepce - vnímaní problémů, protiřečení, ale i podnětů a symbolů; A - analýza - rozbor situace, problému, stanovení cílů; SP - syntéza a produkce nápadů, alternativ řešení; S - selekce - postupný výběr nejslibnějšího řešení; A - aplikace - uplatnění nápadů a překonání překážek.