Acidorezistentní bakterie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Reklamština Jak ji pochopit..
Rozhodování 1.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Anaerobní G+tyčky až vlákna
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
„Svět se skládá z atomů“
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Lékařská mikrobiologie pro ZDRL
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Poměr v základním tvaru.
Základy statistické indukce
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Vykazování postupu nebo stavu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kvadratické nerovnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sekvencování DNA.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Kontrola prostředí a sterility
Vypracoval : Matyáš Fritscher
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
NA STOPĚ PACHATELE Díl osmý: Acidorezistentní pachatelé
Konstrukce trojúhelníku
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
PŘEDZKOUŠKOVÁ PREZENTACE
Poměr v základním tvaru.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
V lékárnách od BŘEZNA V lékárnách od BŘEZNA 2018.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Slovní úlohy o společné práci − 3
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Acidorezistentní bakterie

Jaké je složení G+ buněčné stěny? Peptidoglykan (murein), řetězce kys. teichoové Jaké je složení G- buněčné stěny? Tenká vrstva mureinu, nad ní vnější membrána Které bakterie se nebarví podle Grama? Ty, které nemají buněčnou stěnu, nebo ji mají hodně jinou než ostatní (acidorezistentní bakterie, spirochéty) Jaké znáte způsoby získání anaerobiózy? Mechanický ve VL bujónech, fyzikální u anaerobních boxů, chemický u anaerostatů

Které rody bakterií tvoří endospóry? Bacillus, Clostridium Jaká znáte patogenní klostridia? C. tetani, C. botulinum, C. perfringens ad. Který toxin se prokazuje na žloutkovém agaru? Lecitináza Clostridium perfringens Uveďte pár příkladů nesporulujícíh anaerobů. Bacterides fragilis, Porphyromonas, Prevotella, Fusobacterieum, Veillonella, atd.

Rod Mycobacterium G+ nepohyblivé krátké rovné či lehce zahnuté tyčky, vzácně větvící se formy obligátně aerobní, acidorezistentní i alkalorezistentní dlouhá generační doba (15-20 hodin), růst na speciálních kultivačních půdách několik týdnů (4-6) vysoce hydrofóbní buněčná stěna s tzv. mykolovými kyselinami, nelze barvit dle Grama schopnost přežívat uvnitř makrofágů – významnou roli při infekci hraje tedy buněčná imunita odolné k vysychání a chemickým látkám patogenní druhy: M. tuberculosis, M. bovis, M.leprae

Pomalu rostoucí druhy: M. tuberculosis, M. leprae Rychle rostoucí druhy: podmíněné patogeny či saprofytické druhy (M. fortuitum, M. chelonae) cca 7 dní

Tuberkulóza (TBC) Původci TBC: Mycobacterium tuberculosis (Kochův bacil, BK) M. bovis - tuberkulóza krav, vzácně i lidí – infekce z nepasterizovaného mléka, TBC krčních a mesenteriálních lymfatických uzlin M. africanum- vzácně, TBC v tropické Africe Asi 1/3 populace nakažena. Infekce se projeví jen asi u 10% osob.

Patogeneze onemocnění Primární TBC - mykobakterie se dostávají do plic (méně často přes zažívací trakt či rány) a zde se množí do rozvoje buněčné imunity, poté dochází k centrální nekróze, vzniká granulační tkáň – granulom (lymfocyty, epiteloidní b.), - mykobakteria se šíří do regionálních mízních uzlin a vytváří se tzv. Primární tuberkulózní komplex - za klinické příznaky je zodpovědná imunitní reakce organismu

Další průběh primární TBC: Spontánní celkové zhojení Granulom v plicích kaseifikuje či kavernizuje-latentní forma Hematogenní šíření- do různých orgánů. Miliární tuberkulóza- napadá několik míst zároveň (v ledvinách, mozku a kostech)

II. Postprimární TB - vzniká za předpokladu: - u osob infikovaných řadu let po primoinfekci (asi u 10%) - vzniká za předpokladu: Exogenní infekce- inhalací mykobakterií Progrese primární infekce - tzv. otevřená tuberkulóza (tuberkulom) - může probíhat bezpříznakově, ale u většiny viditelné symptomy (kašel, hemoptysa, zvýšená teplota, hubnutí,…), zasahuje většinou plíce

Léčba TBC Podávání kombinace několika antituberkulotik – zamezení vzniku rezistentních mutant Nejčastěji používaná: isoniazid, rifampicin, pyrazinamid, ethambutol, streptomycin Obvykle 4- 12 měsíců- fáze: Iniciální- snížení počtu bakterií Pokračovací- sterilizace ložiska Multirezistentní TB (MDR TB)- onemocnění vyvolané kmenem M. t. rezistentním minimálně na kombinaci isoniazid a rifampicin Očkování- BCG vakcína

Mycobacterium leprae Původce lepry Jeho generační doba je ještě výrazně delší (12-14 dní) In vitro kultivace se podařila teprve nedávno a trvala celý jeden rok Postihuje periferní nervy- váže se na povrch Schwannových buněk a ty kolonizuje (v kůži, podkoží, na obličeji, v kostech prstů) Základní léčba lepry není drahá (dapson, rifampicin) bohužel v zemích, kde se lepra vyskytuje, je i tato poměrně nízká cena příliš vysoká

Lepra Dlouhá ID- 2-3, 7 a více let Tuberkuloidní lepra - na kůži necitlivé depigmentované skvrny, zduřelé periferní nervy - výrazná celulární imunita - spontánní zhojení Lepromatózní lepra - nedostatečná celulární imunita - dochází ke splývání a zduření kožních lézí - obočí vypadává, propadá se nos, slepota, ztráta prstů

Atypická mykobakteria Kromě M. tuberculosis a M. leprae existuje i spousta dalších mykobakterií. Některá, např. Mycobacterium marinum, patří mezi tzv. atypická mykobakteria, která občas způsobují infekce ran a jiné problémy (fish tank granuloma, swimming pool granuloma). Některá jiná mykobakteria jsou nepatogenní a jsou normální součástí lidské mikroflóry, např. M. smegmatis

Actinomyces israelii vláknité bakterie, v podstatě grampozitivní, ale barví se Gramem špatně, protože jejich buněčná stěna je hodně hydrofobní a obsahuje hodně mykolových kyselin běžně se vyskytují v ústní dutině zdravých osob, odtud se za různých okolností mohou dostat do měkkých tkání krku, tváře či hrudníku- aktinomykóza (abscesy) jsou to anaerobní bakterie podobné aktinomycetám jsou nokardie, které jsou naopak striktně aerobní, jinak však mají hodně podobné vlastnosti

Nocardia asteroides G+ aerobní, půdní bakterie U lidí s oslabenou T-imunitou - lokalizované infekce plic, diseminace - mozkové abscesy Tropy (N. brasiliensis) – podkožní abscesy

Detekce mykobakterií Mikroskopie: Používá se Ziehl-Neelsenovo barvení Kultivace: Používá se speciálních půd, přičemž před vlastní kultivací předchází moření, obvykle louhem. Cílem moření je usmrtit ostatní bakterie, které by při svém rychlém růstu byly kultivačně úspěšnější. Alkalirezistentní mykobakteria moření přežijí. Automatická kultivace: Používá se různých typů kultivačních automatů: mohou detekovat kultivační pozitivitu mnohem dříve než klasická kultivace Biochemické rozlišení je možné, je však vyhrazeno specializovaným laboratořím PCR diagnostika se stává čím dál důležitější

Pokud klinik pošle vzorek (sputum, moč, hnis či cokoli jiného) „na bakteriologickou kultivaci“, nemůže očekávat, že vyšetření odhalí případnou přítomnost mykobakterií Chce-li klinik zjistit, zda má pacient TBC, musí poslat vzorek zvlášť a na průvodce výrazně označit, že má být vyšetřen kultivačně či PCR na tuberkulózu. V tom případě laboratoř provede příslušné procedury Sérum na protilátky proti TBC také posílat nelze, (přesněji: lze, ale je to na kočku), protože protilátková odpověď je velmi špatná.

Úkol 1a: Barvení dle Ziehl-Neelsena V prvním kroku barvíme karbolfuchsinem za horka až do výstupu par, bez zahřívání by mykobakteria vůbec nešlo obarvit. V druhém kroku odbarvujeme „kyselým alkoholem“, což je směs alkoholu s minerální kyselinou, nejčastěji HCl Ve třetím kroku dobarvujeme pozadí, tj. vše, co jsme ve druhém kroku odbarvili. Dobarvujeme malachitovou zelení nebo metylenovou modří. Výsledkem jsou červené acidorezistentní tyčinky na modrém nebo zeleném pozadí

Úkol 1b: Mikroskopie mykobakteriální kultury

Úkol 1c – mikroskopie nokardií a aktinomycet V úkolu 1c popište preparáty barvené podle Grama. Uvědomte si, že částečně rezistentní aktinomycety a nokardie se dle Grama barví, i když špatně. Jsou také pleomorfní (různotvaré).

Úkol 2: kultivace mykobakterií, aktinomycet a nokardií Před kultivací musí být provedeno moření Používáme tekutou půdu Šulovu či Baničovu a vaječné půdy Ogawovu či Löwenstein-Jenssenovu. Dlouhá generační doba (>20 hod) - výsledky se odečítají po 3, 6 a pro jistotu i 9 týdnech kultivace. Aktinomycety –VLA, za anaerobních podmínek, nokardie KA

K tekuté Šulově půdě I pozitivní zkumavka je na první pohled čirá, protože nárůst mykobakterií je patrný jen u dna

Úkol 3a: testy antituberkulotické citlivosti Nelze používat difúzní diskové testy Antituberkulotika přidáváme přímo do kultivační půdy Antituberkulotika jsou zvláštní látky, až na výjimky odlišné od antibiotik Vždy se užívají kombinace tří či čtyř: rychle totiž vznikají rezistence, navíc některá působí jen intra- a jiná zase extracelulárně Mykobakterium roste  je rezistentní Mykobakterium neroste  je citlivé Antibiotikum Zkratka Isoniazid H, INH Ethambutol E Rifampicin R Pyrazinamid Z Streptomycin S, STM

Úkol 3b: testy antibiotické citlivosti Antibiotická citlivost se na rozdíl od mykobakterií dá u nokardií a aktinomycet stanovit difusním diskovým testem. Musíme ale počítat s tím, že rostou pomalu a špatně

Úkol 4: PCR pro diagnostiku TBC 1, 2, 3, 4 = pacienti číslo 1, 2, 4 5 = pozitivní kontrola 6 = negativní kontrola 7 = ladder (žebříček) horní řádek = proužek vzorku (c), dolní = IC (b) Posuďte, kteří pacienti jsou pozitivní a kteří negativní v PCR TBC. Jsou patrny nějaké případy inhibice reakce?

Úkol 5: diagnostika lepry Pásovec devítipásý Produkuje lepromin, který se používá k leprominovému testu- obdoba tuberkulinového testu

Test uvolnění interferonu gama (Quantiferon© TB-GOLD) Moderní možností k ověření buněčné imunity je vyšetření indukovaného uvolňování interferonu gama, v praxi se používá prakticky výhradně komerčně dostupný test Quantiferon TB-GOLD, proto budeme dále hovořit jen o něm Bylo prokázáno, že při tuberkulóze, a to i latentní, dochází k tomu, že tuberkulózní antigeny aktivují T-lymfocyty a ty tvoří velká množství interferonu gama Podobně lze tyto T-lymfocyty aktivovat nespecificky např. takzvaným mitogenem, ten se proto používá jako pozitivní kontrola

Quantiferon – tři zkumavky Odebírá se nesrážlivá (heparinizovaná) krev do tří zkumavek (potřebujeme lymfocyty!) první zkumavka obsahuje mitogen (MIT) – zde by mělo za normálních okolností vždy dojít ke stimulaci tvorby interferonu gama druhá zkumavka obsahuje antigeny TBC (TB) – zde by mělo dojít ke stimulaci tvorby interferonu gama pouze u infekce TBC třetí zkumavka neobsahuje nic (NIL) – zde by za normálních okolností nemělo docházet ke stimulaci tvorby interferonu gama

Quantiferon – hodnocení Za pozitivní lze považovat výsledek, kdy T-lymfocyty reagují na stimulaci antigenem mykobakteria, avšak ve zkumavce neobsahující nic nedochází k tvorbě inferferonu Za negativní lze považovat výsledek, kdy T-lymfocyty reagují na stimulaci mitogenem, ale nereagují na stimulaci antigenem mykobakteria Neurčitý výsledek se objeví v případě, že T-lymfocyty nejsou aktivovány ani mitogenem, nebo naopak se tvorba interferonu objeví i ve zkumavce, kde nic nebylo

Úkol 6: Interpretace výsledku testu Quantiferon TB Gold Pomocí tabulky ve svém protokolu se pokuste interpretovat následující výsledky testu Quantiferon TB Gold examination u čtyř pacientů (máte je i v protokolu): Anna: MIT = 4,8 TB = 1,2 NIL = 1,1 Berta: MIT = 5,3 TB = 4,8 NIL = 2,1 Cecil: MIT = 0,9 TB = 0,9 NIL = 0,8 Dimos: MIT = 8,4 TB = 8,3 NIL = 8,2 (všechny hodnoty jsou uvedeny IU/ml)

Konečná interpretace testu Přítomnost infekce M. tuberculosis Úkol 6 – tabulka *zjednodušeno; výsledek se také může lišit podle varianty testu NIL TB mínus NIL MIT mínus NIL Konečná interpretace testu Přítomnost infekce M. tuberculosis ≤ 8,0 < 0,35 ≥ 0,5 negativní Nepravdě-podobná ≥ 0,35 jakákoli hodnota pozitivní Pravdě-podobná < 0,5 nejistá Nelze určit > 8,0