Chemie Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Nekovy DOPORUČENÁ STRÁNKA:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
Chemické prvky-nekovy č.2
Kyslík – prvek nezbytný pro život
Vodík Mgr. Helena Roubalová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_134_Vodík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Vlastnosti, příprava a použití
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Elektronový pár, chemická vazba, molekuly
VY_52_INOVACE_02/1/16_Chemie VODÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_403.
PaedDr. Ivana Töpferová
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE.
Alternativní zdroje energie
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
jméno autora Mg. Eva Truxová název projektu
NEKOVY kyslík.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
KYSLÍK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Kyslík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_135_Kyslík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
Zástupci prvků skupin RZ
VODÍK 1H.
Vodík Vladislava Zubrová.
VODÍK.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Vodík (Hydrogenium) je nejlehčí a nejjednodušší plynný prvek, tvořící převážnou část hmoty ve vesmíru. Vodík je bezbarvý, lehký plyn, bez chuti a zápachu.
Kyslík.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY - plynné O N Rn kyslík dusík vzácné plyny vodík He Ar Ne Xe Kr halogeny.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_10_Vodík Téma: Chemie 8.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Zástupci prvků skupin RZ
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Chemie Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Oxidy a jejich chemické vlastnosti
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Transkript prezentace:

Chemie Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_351_Vodík, kyslík, ozón Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Mgr. Hana Glatterová Průřezové téma Člověk a životní prostředí, informační a komunikační technologie Tematický celek Chemie Ročník 1. Datum tvorby 27. 11. 2012 Datum a místo ověření 3. 12. 2012 chemie 1. Za Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Prezentace podporuje frontální výklad učitele. Materiál svým obsahem a rozsahem odpovídá ŠVP pro učební obory Zahradník (41-52-H/01) a Zemědělec - farmář (41-51-H/01). Závěrečná část se orientuje na problematiku ŽP – žáci mají ze zadaných internetových zdrojů zjistit odpovědi na položené otázky související s ozónovou vrstvou a přízemním ozónem. Klíčová slova Vodík, kyslík, základní charakteristiky z periodické soustavy prvků, schémata atomů, izotopy vodíku a kyslíku, vaznost, schémata molekul H2 a O2, polarita vazby, oxidační čísla, vodík – výskyt, laboratorní příprava, vlastnosti, R/S věty, příklady užití, skladování, kyslík – výskyt, vlastnosti, R/S věty, příklady užití, skladování , ozón, ozónová vrstva, přízemní ozón Metodický pokyn Pátý až jedenáctý snímek (a některé další) připomínají informace poznané již v rámci obecné chemie. Některé snímky obsahují funkční odkazy na webové stránky s doplňujícími a rozšiřujícími informacemi nebo stránku s ukázkou reakce látek (viz např. 19. snímek – laboratorní příprava vodíku nebo 32. snímek „ozón“). Snímky s informacemi určenými k zápisu jsou v pravém horním rohu označeny písmenem „z“; snímky lze dle potřeby žákům poskytnout také ve vytištěné formě. Závěr prezentace obsahuje několik kontrolních otázek k tématu „ozón“. Výsledky vzdělávání: Žák vysvětlí vlastnosti vodíku a kyslíku, tvoří chemické vzorce a názvy vodíku, kyslíku, ozónu a souvisejících základních sloučenin, charakterizuje vybrané prvky a anorganické sloučeniny a zhodnotí jejich využití v odborné praxi a v běžném životě, posoudí je z hlediska vlivu na zdraví a životní prostředí. Časová dotace: 1 vyučovací hodina Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Vodík, kyslík, ozón Obrázek tematický AUTOR NEUVEDEN. office.microsoft.com [online]. [cit. 31.8.2012]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=chemie&ex=1#pg:5|

Vodík, kyslík, ozón Prvky mající „specifické postavení“ vodík kyslík nejlehčí, nejmenší atomy kyslík podmínka života na Zemi oxidace (dýchání, hoření, koroze, …)

Vodík, kyslík, ozón Prvky mající „specifické postavení“ Ozón ozónová vrstva = ochrana před UVB H, O spolu tvoří sloučeninu vodu H2O podmínka života na Zemi

Vodík a PSP

Atom vodíku 1H - schéma

Izotopy vodíku 1H lehký vodík (tvoří 99,985 % všech atomů H) 2H těžký vodík (deuterium) (0,015%) 3H tritium (připraven jen uměle)

Kyslík a PSP

Atom kyslíku 8O - schéma

Izotopy kyslíku 16O (tvoří 99,76 % všech atomů O) 17O (0,039%) 18O (0,201%)

Připomeňme si! Fyzikální i chemické vlastnosti látek jsou závislé na jejich složení a struktuře. 

Vaznost vodíku a kyslíku H — — O — nebo O= vodík je jednovazný kyslík je dvojvazný Tato vaznost souvisí s počtem valenčních elektronů, oktetovým pravidlem a elektronegativitou prvků.

Jaká je polarita vazeb? H — H, O — O H — O

Polarita chemické vazby H — H, O — O H — O Rozdíl elektronegativit: XO – XH = 3,5 – 2,2 = 1,3 0,4 < 1,3 < 1,7  kovalentní polární Rozdíl elektronegativit je nulový kovalentní nepolární Oxidační čísla ve sloučeninách: HI, v hydridech H-I O-II, v peroxidech O-I

H – H O = O H — O — H Ca2+ (O — H)- H — O — O — H Li +H- Složení, struktura a oxidační čísla H – H O = O H — O — H Ca2+ (O — H)- H — O — O — H Li +H- H0 O0 HI, O-II HI, O-I H-I

Vodík

Vodík – výskyt z Volný je nejrozšířenějším prvkem vesmíru Na Zemi – převážně ve sloučeninách, např.: voda kyseliny hydroxidy ve všech organismech

Vodík – laboratorní příprava Nejčastěji: zředěná kyselina chlorovodíková (např. 20%) nebo sírová + zinek: Zn + 2 HCl → H2 + ZnCl2 Zn + H2SO4 → H2 + ZnSO4

Vodík – laboratorní příprava z Vodík – laboratorní příprava Nejčastěji: zředěná kyselina chlorovodíková (např. 20%) nebo sírová + zinek: Zn + 2 HCl → H2 + ZnCl2 Zn + H2SO4 → H2 + ZnSO4 http://www.youtube.com/watch?v=p-pd2oi7YCU&feature=player_detailpage

Vodík – vlastnosti z nekov, bezbarvý plyn, bez zápachu nepatrně rozpustný ve vodě má hustotu nejmenší ze všech plynů (např. 14,5krát menší než vzduch) velmi obtížně se zkapalňuje (t.v.: -252 °C) a ztužuje (t.t.: -259 °C) Pozor: extrémně hořlavý (F+) se vzduchem výbušnou směs

Vodík – R/S věty R12 (Extrémně hořlavý) S2 (Uchovávejte mimo dosah dětí.) S9 (Uchovávejte obal na dobře větraném místě.) S16 (Uchovávejte obal mimo dosah zdrojů zapálení. – Zákaz kouření.) S33 (Proveďte preventivní opatření proti výbojům statické elektřiny.) http://cs.wikipedia.org/wiki/R-v%C4%9Bty http://cs.wikipedia.org/wiki/S-v%C4%9Bty Více (= co to jsou R/S věty obecně) viz odkazy na dalším snímku.

Vodík – příklady užití z Při sváření a řezání kovů Výroba amoniaku 2 H2 + O2  2 H2O Výroba amoniaku N2 + 3 H2 p, t, kat. 2 NH3 Při ztužování tuků Při výrobě syntetického benzínu aj.

z Vodík – skladování Pro technické účely se plní do ocelových láhví označených červeným pruhem.

Kyslík

Kyslík – výskyt z Vázaný je nejrozšířenějším prvkem zemské kůry (49 %) ve sloučeninách - voda, kyslíkaté kyseliny, oxidy, hydroxidy, minerály, organické látky Volný je součástí atmosféry (21 obj. %) dvouatomové molekuly kyslíku O2

Kyslík – vlastnosti z bezbarvý plyn, bez chuti a zápachu nepatrně rozpustný ve vodě hustota o něco vyšší než hustota vzduchu Pozor: oxidující (O)

Kyslík – R/S věty R8 (Dotek s hořlavým materiálem může způsobit požár) S2 (Uchovávejte mimo dosah dětí.) S17 (Uchovávejte mimo dosah hořlavých materiálů.) Více (= co to jsou R/S věty obecně) viz odkazy na dalším snímku.

Kyslík – vlastnosti z oxidační vlastnosti podporuje hoření např. S + O2 → SO2 http://www.youtube.com/watch?v=Ol1SJiVJ02c např. 2 H2 + O2 → 2 H2O http://www.youtube.com/watch?v=bWdfV9mTfxM způsobuje rezavění železa 4 Fe + 3 O2 → 2 Fe2O3 kažení potravin tlení

Kyslík – užití z kyslíkové přístroje - v medicíně, letectví, … při svařování, řezání kovů v hutnictví železa okysličovadlo raketových motorů

z Kyslík – skladování Pro technické účely se plní do ocelových láhví označených modrým pruhem.

Ozón

Ozón tříatomové molekuly kyslíku O3 = ozón Vtip: http://www.komik.cz/obrazky/844-ozonova-dira/ Česká geologická služba (RNDr. Karel Vaníček, CSc.): http://www.geology.cz/mujkousekzeme/veda/dira-do-sveta/ozonova-vrstva Odpovězte na otázky (viz zapůjčený lístek A). Přízemní ozón: http://vitejtenazemi.cenia.cz/archiv/vzduch_cs/ozon.pdf Odpovězte na otázky (viz zapůjčený lístek B). Znečištění ovzduší přízemním ozónem: http://vitejtenazemi.cenia.cz/video/znecisteni_ozon.html DÚ: Odpovězte na otázky (viz zapůjčený lístek C).

Lístek A Kde v atmosféře se ozón vyskytuje? Který z výskytů ozónu je pro život na Zemi příznivý a před čím nás chrání? Co je to ozónová díra a které látky především ji způsobují?

Lístek B Kde se vyskytuje organismům škodlivý ozón a působením kterých látek vzniká? Co člověk začne pociťovat při delším pobytu ve zvýšené koncentraci ozónu? Jaký je – udávaná organizací WHO - průměrná hodinová koncentrace ozónu, při níž se u člověka objevují první příznaky potíží?

Lístek C Zapište dvěma jednoduchými rovnicemi nejčastější vznik přízemního ozónu. Co je největším zdrojem látek způsobujících vznik tzv. fotochemického smogu letního typu?

Citace Obrázek tematický AUTOR NEUVEDEN. office.microsoft.com [online]. [cit. 31.8.2012]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=chemie&ex=1#pg:5| Obrázek rezavějícího železného předmětu MCLASSUS, Roger. Wikipedia.cz [online]. [cit. 27.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rust_and_dirt.jpg Obrázek piktogramu hořlaviny PIXELTOO. Wikipedia.cz [online]. [cit. 31.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F_inflammable.png Obrázek piktogramu oxidující AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 31.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hazard_O.svg