Tělesná kultura středověku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RANÝ STŘEDOVĚK.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-59 Anotace
Dějiny Tělesné výchovy a Sportu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Struktura středověké společnosti
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Příjmení a jméno: Stříbná Magda, Mgr.
Zánik říše západořímské
Gotická kultura a vzdělanost
NázevStředověké literární památky Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky.
Raný středověk 5. – 11. století
Rytíři Dějepis - 7. ročník Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová
RANÝ STŘEDOVĚK.
ERBY Heraldika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
VY_32_INOVACE_ 18 - Rytířská kultura
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
ATLETIKA.
Úvodní hodina Lubomír Berka.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
III/2 XV A
Feudální systém.
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Středověká Evropa Šimon Balham C4B 2013/2014.
Středověk Periodizace a charakteristika
Francká říše.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Augusta, P. a kol.: DĚJINY STŘEDOVĚKU A RANÉHO NOVOVĚKU – 2. DÍL – VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK. SPN.
Z historie úpolových činností
Rytíři Lucie Sosnová, Kateřina Sirotková. Rytíř Rytíř (z německého Ritter, jezdec) je označení středověkého obrněného bojovníka na koni - válečníka šlechtického.
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: Rytířem snadno.
Přírodní víceboje. Oblasti lidských pohybů (účelovost pohybu) ► Základní motorika člověka ► Pracovní – profesionální motorika ► Vojenská motorika ► Kulturně.
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
RYTÍŘI Vypracoval Štěpán Rakovič. Kdo vlastně byli rytíři Rytíři byli šlechtici, kteří bojovali na koních a často žili v hradech. Tento způsob života.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
Starověká Římská říše. Řím Civilizační okruh Původ ve městě Řím (zal. v 8. stol. př.n.l.) Kultura ovlivněna vlivem Etrusků, Řeků a dalších italických.
Feudální spoleČnost (středověk) Období 500 – 1400 n. l.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Středověká literatura - úvod
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Výchova v antickém Řecku - utilitární
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_04
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Rytířská hrdinská epika
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějiny významných států v evropě
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Úvod do středověku.
Historické počátky středověké Evropy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_02
Francká říše.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Transkript prezentace:

Tělesná kultura středověku

Středověk Epocha ohraničená pádem západořímské říše (476) a plavbou Kryštofa Kolumba do Ameriky (1492) Po počátečním chaosu postupné zavádění feudálních poměrů (Francká říše) Centrem moci je královský stolec s vazaly (pozdější šlechtou) Antické tradice přežívají v byzantské říši a arabském světě

Periodizace středověku raný středověk 5.-11. století zaniká otrokářská společnost románská kultura narůstající vliv církve šíření křesťanství mezi pohanské národy

Periodizace středověku vrcholný středověk 11.-14. století společnost rozdělena na majitele půdy (panovník, šlechta, duchovenstvo) feudálně závislé rolníky později nová třída měšťanstva boj o centralizaci moci mezi panovníkem a šlechtou gotická kultura křížové výpravy

Periodizace středověku Pozdní středověk 14. a 15. století krize evropské středověké společnosti mohutná expanze Osmanské říše zánik Byzantské říše zámořské objevy formování renesanční kulturní obrody

Vliv katolické církve postupný nárůst moci velký vlastník půdy rozhodující ideologie evropského středověku negatvní vnímání antického odkazu důležitá péče o duši, nikoli o hříšné tělo církevní ideál světce askety v kontrastu se světským ideálem hrdiny - rytíře

Rytířstvo rytíři vojensky zajišťovali středověký stát ozbrojená jízda - lehká (meč, štít a luk) a těžká (meč, kopí, palcát, sekyra, panoš a služebnictvo díky křížovým válkám podporováni i církví světský ideál zbožný, statečný, věrný králi a své dámě, velkorysý a bránící slabě a bezbrané z počátku se mohl stát rytířem kdokoli, později se rytířstvo rekrutovalo pouze ze šlechty

Výchova rytíře od 7 let – pážata od cca 14 let – panoši výchova společenského chování, tance, hudby a obsluhy šlechticova stolu (i dívky) chlapci navíc jízda na koni, zacházení se zbraní (kopí, meč a luk), otužování (plavání) a lov od cca 14 let – panoši intenzivnější příprava pod vedením svého lenního pána účast na rytířskách hrách i při válečných taženích mezi 18 a 20 lety slavnostní pasování na rytíře

Sedm rytířských ctností 5 fyzických dovedností jízda na koni šerm střelba z luku zápas lov (plavání) 2 duševní dovedností hra v šachy veršování

Rytířské hry a turnaje probíhaly v přestávkách mezi válkami od poloviny 11. stol. ve Francii, postupně v celé Evropě (v Čechách od konce 12. stol.) Buhurt – skupinová forma Tjost – individuální forma ve Španělsku býčí zápasy z počátku praktická forma (příprava na boj a boží soudy), s postupem času boje o odměnu a k pobavení diváků

Japonští samurajové obdoba evropských rytířů japonská vojenská vládnoucí šlechta vojenství bylo jejich jediné zaměstnání Bušido – zákoník cti samuraje (vzor pro skauty) Výcvik šermu meči a holemi (kendo) a zápasu judo (na OH zařazeno v Tokiu 1964)

Tělesná kultura středověkého vesnického lidu intenzivní práce na polích (platby desátků) hry a slavnosti hlavně o svátcích a v období kdy nebylo možné obdělávat půdu spontánní pohybové projevy navazující na staré tradice (běh, tanec, zápas, vzpírání břemen …) https://www.youtube.com/watch?v=zmyjrfk9ygs běžné koupání v řece, občas i lázně a sauny

Tělesná kultura středověkého měšťánstva z části organizovaný charakter tělesných cvičení X odpor církve míčové hry, běžecké závody, tanec, nápodoba rytířských slavností běžné lázně – ohniska epidemií nízká úroveň hygieny městská práva – m.j. nosit zbraně, branný výcvik cechy obránců města, šermířů a střelců