Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Helena Fialová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_V.M2TŠ_STŘED ÚSEČKY A OSA ÚSEČKY Téma: M- 6. ročník – geometrie –střed úsečky a osa úsečky Název sady: Matematika 2. stupeň TŠ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3407
Anotace: Prezentace je určena pro 6. ročník speciální základní školy List č. 3 je úvodní příklad ze života Listy č. 4, 5, 6 jsou určeny pro výklad učiva List č. 7 představuje samostatnou práci na pracovním listě List č. 8 je jeho řešením Metodické pokyny: Žáci na základě vhodně zvolených otázek společně s učitelem vyvozují nové poznatky, učí se konstrukci středu úsečky a osy úsečky Inovace: Interaktivní způsob učení Klíčová slova: Střed úsečky a osa úsečky Prezentace na interaktivní tabuli Pomůcky: interaktivní pero, kružítko,pravítko, tužka, pastelky, pracovní list nebo sešit
STŘED ÚSEČKY Máme-li provázek, jak určíme jeho střed? a) Přeložíme ho. b) Zkusmo, odhadem.
OSA ÚSEČKY o Pomocí proužku papíru najdeme střed S úsečky AB. Je dána úsečka AB, IABI = 10 cm. A B ● Střed úsečky To je ale nepřesné. Proto při určování středu úsečky používáme kružítko. Pomocí trojúhelníku s ryskou narýsuj osu o úsečky AB.
STŘED ÚSEČKY A OSA ÚSEČKY Postup: o 1. Narýsujeme úsečku AB. C 2. Opíšeme oblouk kružnice k se středem v bodě A. ● S 3. Opíšeme oblouk kružnice m se stejným poloměrem a středem v bodě B. A B D 4. Průsečíky oblouků obou kružnic označíme C, D. k m 5. Narýsujeme přímku CD. To je osa úsečky AB ( osa o). 6.. Bod S je průsečíkem osy o s úsečkou AB a je to střed úsečky AB.
Body C a D leží na ose úsečky AB. Zopakujte si: o Střed úsečky AB je bod S, který leží na této úsečce a má od jejích krajních bodů stejnou vzdálenost: IASI = IBSI C ● S A B Osa úsečky AB je přímka o , která prochází středem úsečky a je na ni kolmá. D k m Body C a D leží na ose úsečky AB. Pamatuj: Každý bod, který leží na ose úsečky, má od obou krajních bodů této úsečky stejnou vzdálenost. ICAI = ICBI IDAI = IDBI
Pracovní list Narýsujte libovolnou úsečku KL. Pomocí kružítka sestrojte její osu o. Na ose vyznačte bod A. Má bod A stejnou vzdálenost od krajních bodů úsečky?
ŘEŠENÍ: A ● S K L Ano, bod A má stejnou vzdálenost od krajních bodů úsečky KL. IKAI = IALI o
Zdroje: JUSTOVÁ, RNDR., Jaroslava. MATEMATIKA pro 5. ročník 2. díl. Nad Pahorkem 403/24, 141 00 Praha 4: ALTER, s.r.o., Všeň, 2010, 62 s. ISBN 978-80-7245-213-2. Dostupné z: www.alter.cz Měřítko: 00015071.wmf: IrfanView WMF File. 2001. Dostupné z: http://office.microsoft.com Automatické tvary: Vlastní animace Citováno: 04.12.2012. [cit. 2012-12-04].