Práce se vzpomínkami seniorů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Práce se vzpomínkami seniorů
Advertisements

Práce se vzpomínkami seniorů
REMINISCENCE Práce se vzpomínkami seniorů Výběrový seminář JABOK2013/14Hana Čížková.
Práce se vzpomínkami seniorů
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Ing. Kateřina Lichtenberková
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Práce se vzpomínkami seniorů
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
RIZIKO.
Mezigenerační s dobrovolnické centrum TOTEM, z.s.
Právo sociálního zabezpečení
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Etický rozměr péče o klienta trpícího demencí
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
RC Heřmánek, průvodce na cestě rodičovstvím
Životní cyklus.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RIZIKO.
Stíny ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Právo sociálního zabezpečení
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Práce se vzpomínkami seniorů
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
Život bez střeva , Praha.
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Diagnostika dítěte předškolního věku
Terénní krizová služba
Transkript prezentace:

Práce se vzpomínkami seniorů REMINISCENCE Práce se vzpomínkami seniorů Výběrový seminář JABOK 2015/16 Hana Čížková

CÍLE SEMINÁŘE Získat teoretické znalosti o významu vzpomínek pro seniory a o možnostech využití životního příběhu pro lepší péči o seniory Získat teoretické znalosti o reminiscenci a jejích metodách, získat základní přehled o validaci Nacvičit praktické dovednosti relevantní pro úspěšnou realizaci reminiscenčních aktivit Prakticky realizovat konkrétní reminiscenční aktivitu Vykonanou aktivitu teoreticky zpracovat, zhodnotit a prezentovat v rámci semináře

ORGANIZACE ZIMNÍHO SEMESTRU 23. září Organizační informace Úvod do reminiscence 7. října Teorie reminiscence 21. října Teorie reminiscence 2. prosince Příprava na reminiscenční práci – Skupina 1 9. prosince Příprava na reminiscenční práci – Skupina 2 + pokračování v letním semestru

PODMÍNKY UDĚLENÍ ZÁPOČTU: Účast na seminářích alespoň 80% Individuální reminiscence s klientem (tak, aby počet hodin naplnil spolu s účastní na seminářích požadovaných 20 vyučovacích hodin) 3. Dokumentace Časová a životní osa klienta Zprávy z jednotlivých reminiscencí Konečný výstup z individuální reminiscence (např. kniha života, kreativní aktivita, životní příběh sepsaný studentem, databáze možných stimulů) 4. Závěrečná prezentace ve skupině

REMINISCENCE TERMINOLOGIE: reminiscenční terapie, reminiscenční aktivity, reminiscence Soubor interaktivních, tvořivých a výrazových aktivit, jejichž společným jmenovatelem je zájem o minulé životní zkušenosti lidí, kteří se jich účastní. Proces, ve kterém je podporováno vzpomínání na minulé události za účelem zlepšení kvality života seniorů.

VZPOMÍNKY Oživující minulé zážitky Nejsou přesným zachycením reality Jsou přetvářeny vlivem zapomínání Pojí se s citovým (emočním) doprovodem v okamžiku prožitku i vybavení Tvoří životní příběh každého z nás, naši identitu

STIMULY VZPOMÍNEK Hudba Fotografie, obrázky Předměty denní potřeby Vůně Pohyb Doteky Většina lidí preferuje jeden smysl (možno zjistit z rozhovoru).

MINULOST, PŘÍTOMNOST, BUDOUCNOST aneb odbočka do filosofie „Přítomnost, která nás stále provází a v níž jsme, není žádný „bod“, ale složitá struktura zatížená minulostí a těhotná budoucností“ (Leibnitz) „Z minulého je přítomna vzpomínka, z přítomného bezprostřední vidění, z budoucího očekávání.“ (Augustin) „Minulost je také ještě druh bytí – snad nejjistější“ (Frankl)

SENIOŘI A VZPOMÍNÁNÍ Senioři vzpomínají hodně a rádi (přirozená potřeba vzpomínat) PROČ? přítomnost a budoucnost méně důležité (to podstatné se událo v minulosti) oslabení fyzických možností a smyslů - vzpomínání jako dostupná aktivita integrace životních událostí

FUNKCE VZPOMÍNÁNÍ VE STÁŘÍ Integrační funkce (Erikson) Terapeutická funkce (Butler) Validační funkce (Feil) Sociální funkce

8 VÝVOJOVÝCH STADIÍ ERIKA ERIKSONA 1. základní důvěra x základní nedůvěře (svět je dobrý, důvěryhodný …) 2. sebedůvěra, autonomie a vůle x zahanbení, studu a pochybám ( dělám správnou věc ve správný čas …) 3. iniciativa, ochota riskovat x pocitům viny, rozvíjí se svědomí (podívej jak jsem šikovný …) 4. poznávání světa, získávání kompetence, snaživost x lhostejnosti a pocitu méněcennosti 5. nalezení identity a věrnosti, převzetí role svého pohlaví x difúznosti rolí při zařazování do společnosti a strachu ze zavržení (potřeba vzepřít se, odpoutat a nalézt sám sebe …) 6. intimita, sblížení, láska x izolaci, samotářství (jsem schopný se odevzdat …) 7. sociální zralost, plodnost, vyvrcholení života, produktivita a péče o druhé x stagnaci, prázdnotě, chudosti vztahů (můžu být užitečný, jsem k něčemu …) Úspěšné bilancování, sebeúcta, integrita „já“ x zoufalství, že už nic nejde vrátit zpět, zahořklosti, depresi

INTEGRACE ŽIVOTNÍCH UDÁLOSTÍ VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE: E. H. ERIKSON 8. poslední vývojové stadium - BILANCOVÁNÍ integrace životních událostí (dobrých i špatných) INTEGRITA „JÁ“ x ZOUFALSTVÍ Ctnost: MOUDROST Vzpomínání jako prostředek k dosažení integrity JÁ“.

VZPOMÍNÁNÍ JAKO TERAPIE ROBERT N. BUTLER (1927 - 2010) Vzpomínky tvoří „životní příběh“, který může být konstruován, utvářen a přetvářen. VÝCHODISKO: životní bilancování a vzpomínání ve stáří je zdravé a přirozené, je známkou pracovistosti, kontinuity METODA „LIFE REVIEW“ Vzpomínání jako terapeutický nástroj, strukturovaná aktivita přeformulování traumatických vzpomínek Cíl: hledat smyl života, smíření, odpuštění křivd AUTOR POJMU „AGEISMUS“ senioři vnímáni okolím jako „jiní lidé“, ale oni jsou pořád titíž jako byli dříve

VALIDACE Naomi FEIL (*1932) posilování aktuálního vnímání hodnoty seniora skrze životní příběh (senior i personál) akceptace emocí a chování seniora Východisko: i senioři s demencí potřebují integrovat události života, rozdílný je jen způsob jejich vyjádření (vzpomínky spojeny s emocemi, vyjádření skrze emoce) Metody: vyladění, kontakt, orientace ve světě seniora (ne v realitě), zrcadlení, respekt

SOCIÁLNÍ FUNKCE VZPOMÍNÁNÍ sociální síť (vzpomínání jako pomůcka při budování vztahů) mezigenerační předávání zkušeností (x ztrátě generací) posilování rodinných vazeb vzpomínání jako „interpretace dějin“ (Paměť národa)

VZPOMÍNAJÍCÍ (typologie dle P. G. Colemana) Vzpomínají ČASTO A RÁDI Vzpomínají ČASTO, ALE VZPOMÍNKY JE TRÁPÍ (nespokojenost s prožitým životem, negativní přístup k přítomnosti) Vzpomínají MÁLO, PROTOŽE VE VZPOMÍNÁNÍ NEVIDÍ SMYSL (zaměření na přítomnost, spokojenost se současným životem) Vzpomínají NERADI, VZPOMÍNKY JIM PŘIPOMÍNAJÍ UTRPĚNÉ ZTRÁTY (deprese, negativní postoj k životu)

VZPOMÍNÁNÍ (klasifikace dle L.M.Wattové a P.T.P. Wonga) INTEGRATIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ bilancování, rekapitulace, vypořádání se INSTRUMENTÁLNÍ VZPOMÍNÁNÍ Vzpomínání jako strategie zvládání určitých situací „Co mi tenkrát pomohlo?“ TRANSMISIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ mezigenerační vazby, kulturní kontinuita NARATIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ autobiografické vzpomínání UHÝBAVÉ VZPOMÍNÁNÍ únik před přítomností – „staré zlaté časy“ OBSESIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ neodbytné vracení k bolestné vzpomínce - destruktivní, maladaptivní

VZPOMÍNKY a ŽIVOTNÍ PŘÍBĚH Psychobiografický model péče Erwina Böhma Reminiscence Validace Individuální plánování

ŽIVOTNÍ PŘÍBĚH ČASOVÁ OSA Zaznamenané důležité historické a místní události ŽIVOTNÍ OSA Zaznamenané důležité osobní události tvorba časové a životní osy klienta je užitečnou pomůckou před vlastní reminiscenční aktivitou může ji dělat pomáhající pracovník sám nebo s klientem

HISTORIE REMINISCENCE EVROPA 60. léta 20. století – Velká Británie – uznán význam vzpomínání pro lepší kvalitu života 70. léta 20. století – série reminiscenčních pomůcek  stimulace seniorů, interakce s okolním světem – osvědčilo se organizace Help the Aged – série Recall (dobové diapozitivy s komentáři) výzkumy 80. léta 20.století – rozvoj reminiscence v pobytových, denních zařízeních, v komunitách (Reminiscenční centrum v Londýně)

REMINISCENČNÍ CENTRUM V LONDÝNĚ PAM SCHWEIZER REMINISCENČNÍ CENTRUM V LONDÝNĚ

HISTORIE REMINISCENCE Česká republika výzkumný projekt – skupinová reminiscence v pobytových zařízeních Diakonie ČCE, CESMED, Reminiscenční centrum, o.p.s. Zapojení do Evropské reminiscenční sítě projekt „Making Memories Matter“ – „Živé vzpomínky“ – reminiscenční bedny projekt „Reminiscing Together“ podpora rodin pečujících o seniora s demencí projekt „RYCTT“ – „Vzpomínejme, když pečujeme“ – podpora rodin pečujících o seniora s demencí + výcvik reminiscenčních pracovníků

METODY REMINISCENCE 1. Vzpomínky 2. Vzpomínání jako cílená aktivita podpůrný prostředek v rámci jiné činnosti 2. Vzpomínání jako cílená aktivita Skupinová reminiscence (vzpomínání ve skupině na dané téma, divadlo, výlety) Individuální reminiscence (rozhovor, naslouchání, prohlížení fotografií, tvorba knihy života, kreativní tvorba)

SKUPINOVÁ REMINISCENCE V PRAXI REMINISCENČNÍ SKUPINY vytváření sociální sítě v ústavních zařízeních (x fenoménu totální instituce) adaptace v ústavním zařízení posilování vztahů ve skupině aktivizace mezigenerační aktivity

SKUPINOVÁ REMINISCENCE V PRAXI Vytvoření skupiny (výběr účastníků) Senior ve skupině Práce se skupinou (cíle reminiscence) Rizikové situace ve skupině (specifické potřeby seniora, antipatie, …) Pravidla skupiny Facilitátor skupiny (reminiscence x psychoterapie, vlastní zapojení, …)

INDIVIDUÁLNÍ REMINISCENCE Vychází vždy z potřeb klienta JAKÉ JSOU POTŘEBY KLIENTA? Např.: potřeba vztahu, blízkosti předávání informací stimulace vzpomínek potřeba někoho, kdo naslouchá

PŘÍPRAVA NA REMINISCENCI Faktografická příprava (životní osa, historické události, místo, kde klient žil) Reminiscenční pomůcky Vhodné prostředí, situace Informovaný souhlas Být otevřený potřebám klienta – naslouchání, empatie

http://www.youtube.com/watch?v=SB2tYYYlwMc http://www.youtube.com/watch?v=cJpB_AEZf6U&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=FtBAQIyi4O8&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=_NFCdVhO02w http://www.youtube.com/watch?v=K0O_OtbphuA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=JmIBBzcC894