ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zápas na obranu československého státu a demokracie 
Advertisements

Svět po 1. sv. válce.
Co se ti vybaví, když se řeknou Sudety?
Obrana demokracie v ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Dobešová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Česká republika Demokratický stát.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl13 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
zápis zápas o republiku 1935 – „Sudetoněmecká strana“ – 15,2% 1935 – E. Beneš nahrazuje v úřadu TGM 1937 – TGM – umírá – s ním obrazně i 1. rep. podzim.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM září 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI
Československo 20. let – 30. let
Poválečné Československo
Období od vzniku samostatného Československa po současnost
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI POLITICKÝ SYSTÉM, HRANICE, MENŠINY.
III/2 XVI.1 9. C
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM září 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Česká literatura mezi válkami
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_119 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Počátky fašismu v ČSR.
III/2 XVI.1. 9.B
Zápas o Československo
Konec Československa 2. pol. 30. let 20.století.
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Hrozby fašismu.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Dnes žijeme v samostatném státě a jako úřední jazyk používáme češtinu. Problémy.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
VY_32_INOVACE_020_Československo ve 30. letech Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obrana demokracie a republiky Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2809_Obrana_demokracie_a_republiky Autor:
ROZBITÍ ČESKOSLOVENSKA
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Názvy částí mnoha českých měst (Pardubice,Žďár n. Sázavou, Teplice, Zlín…) EDVARD.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.6 Situace v Německu v předvečer nástupu nacistů k moci.
Příprava Mnichova, mnichovská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_12_INOVACE_02A_21_Češi a Slováci za 2.světové války TEMA:Dějiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_20_Vznik.
Druhá republika Od Mnichova k nacistické okupaci.
Cesta k Mnichovu.
ČESKOSLOVENSKO V PROBLÉMECH
Druhá republika.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Feminismus a ženské hnutí v bývalé NDR
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Zánik první republiky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Obrana demokracie a republiky
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Mnichovská dohoda.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Cesta k Mnichovské dohodě
Mnichovský diktát.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_14_MNICHOVSKÁ DOHODA
8. Mnichovská konference
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Jana Neradová NÁZEV: VY_12_INOVACE_02A_19_Sudetoněmecké hnutí TEMA: Dějiny 2O. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 11.3.2O13

ANOTACE: Materiál je určen pro 5. a 6. ročník šestiletého a pro 3. a 4. ročník čtyřletého studia na gymnáziu. Časově je koncipován na jednu vyučovací hodinu. Tento materiál je určen k samostatné práci s textem. Zadání materiálu jsou vázána na text konkrétní učebnice, která se ve škole používá. V materiálu jsou použity konkrétní stránky s texty a několik hypertextových odkazů. Cílem je, aby se žáci procvičili v orientaci v delším textu a naučili se vybrat důležité, respektive požadované informace. Úkoly studenti provádějí v zadání na PC, za pomoci digitálního pera. Zadání jsou rozdělena na 2 pracovní listy, podle tématiky. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Sudetoněmecké hnutí

Pracovní list A a) spokojenost a spolupráce Co lze vyčíst z textu o vztahu německé menšiny, žijící v Československu, ke státu? a) spokojenost a spolupráce b) dlouhodobá nespokojenost s řešením problémů c) odtažitost d) momentální odmítavá reakce následkem ekonomické krize e) vstřícnost a ochota ve vzájemných jednáních České dějiny II, Robert Kvaček, str.123

Pracovní list A: řešení Co lze vyčíst z textu o vztahu německé menšiny, žijící v Československu, ke státu? a) spokojenost a spolupráce b) dlouhodobá nespokojenost s řešením problémů c) odtažitost d) momentální odmítavá reakce následkem ekonomické krize e) vstřícnost a ochota ve vzájemných jednáních České dějiny II, Robert Kvaček, str.123

Pracovní list B a) v roce 1871 odmítla „Punktace“ 1) Kdy se poprvé projevila německá menšina vůči Československu nesouhlasně? a) v roce 1871 odmítla „Punktace“ b) v roce 1918 chtěla odtrhnout 4 provincie c) v roce 1933 začaly kontakty s A.Hitlerem d) v roce 1938 přijala nadšeně Mnichovskou dohodu České dějiny, Robert Kvaček str.124-125,128,130-131

Pracovní list B: a) v roce 1871 odmítla „Punktace“ 1) Kdy se poprvé projevila německá menšina vůči Československu nesouhlasně? (řešení) a) v roce 1871 odmítla „Punktace“ b) v roce 1918 chtěla odtrhnout 4 provincie c) v roce 1933 začaly kontakty s A.Hitlerem d) v roce 1938 přijala nadšeně Mnichovskou dohodu České dějiny, Robert Kvaček str.124-125,128,130-131

2) Ovlivnil vývoj v Německu, politické ovzduší v Československu? a) ano,1933, po nástupu Hitlera k moci cítili podporu svých nacionalistických požadavků b) ano,Hitler ve svých projevech přímo podporoval snahy sudetských Němců o odtržení c) ne,Německo mezi válkami nevykazovalo žádné známky nedemokratického vývoje. d) ne, sudetští Němci podporovali svůj stát bezvýhradně e) ano, vznikly sudetoněmecké politické strany a seskupení, spolupracující s Německem proti Československému státu

2) Ovlivnil vývoj v Německu, politické ovzduší v Československu 2) Ovlivnil vývoj v Německu, politické ovzduší v Československu? (řešení) a) ano,1933, po nástupu Hitlera k moci cítili podporu svých nacionalistických požadavků b) ano,Hitler ve svých projevech přímo podporoval snahy sudetských Němců o odtržení c) ne,Německo mezi válkami nevykazovalo žádné známky nedemokratického vývoje. d) ne, sudetští Němci podporovali svůj stát bezvýhradně e) ano, vznikly sudetoněmecké politické strany a seskupení, spolupracující s Německem proti Československému státu

3) Jak zdůvodňovali němečtí nacionalisté potřebu nové politické strany? a) zastupování sudetoněmeckých zájmů v ČSR b) propagace „německého světového názoru“ c) možnost reprezentace německých nacionalistů v parlamentu d) Vytvoření platformy pro spolupráci s ostatními parlamentními stranami

3) Jak zdůvodňovali němečtí nacionalisté potřebu nové politické strany 3) Jak zdůvodňovali němečtí nacionalisté potřebu nové politické strany? (řešení) a) zastupování sudetoněmeckých zájmů v ČSR b) propagace „německého světového názoru“ c) možnost reprezentace německých nacionalistů v parlamentu d) Vytvoření platformy pro spolupráci s ostatními parlamentními stranami

4) Jaká politická strana zastupovala názory nacionalisticky zaměřených Němců do r.1933? a) KSČ b) DNSAP c) NSDAP d) SHF e) NOF f) DNP

4) Jaká politická strana zastupovala názory nacionalisticky zaměřených Němců do r.1933? (řešení) a) KSČ b) DNSAP c) NSDAP d) SHF e) NOF f) DNP

5) Z čeho bylo zřejmé, že jsou sudetoněmecké politické strany protičesky zaměřené? a) z tajných schůzek se souvěrci v Německu b) z organizování schůzí a tanečních zábav c) z organizování ozbrojených freikorps d) z organizování násilných akcí v pohraničí (v odkazu je úryvek ze seriálu Vlak dětství a naděje)

5) Z čeho bylo zřejmé, že jsou sudetoněmecké politické strany protičesky zaměřené? (řešení) a) z tajných schůzek se souvěrci v Německu b) z organizování schůzí a tanečních zábav c) z organizování ozbrojených freikorps d) z organizování násilných akcí v pohraničí (v odkazu je úryvek ze seriálu Vlak dětství a naděje)

6)Kdo byl od počátku hlavou sudetoněmeckého hnutí? a) Adolf Hitler b) K.H.Frank c) E.Moravec d) K.Henlein e) R.Heydrich

6)Kdo byl od počátku hlavou sudetoněmeckého hnutí? (řešení) a) Adolf Hitler b) K.H.Frank c) E.Moravec d) K.Henlein e) R.Heydrich

7)Jak se SdP aktivně podílela na likvidaci Československého státu: a) terorizování civilního českého obyvatelstva b) zorganizováním armády c) vyvoláním občanské války d) neustálé zvyšování požadavků směrem k vládě ČSR e) sabotování dohody s vládou v letech 1937-38

a) terorizování civilního českého obyvatelstva 7)Jak se SdP aktivně podílela na likvidaci Československého státu: (řešení) a) terorizování civilního českého obyvatelstva b) zorganizováním armády c) vyvoláním občanské války d) neustálé zvyšování požadavků směrem k vládě ČSR e) sabotování dohody s vládou v letech 1937-38

a) ano, německá sounáležitost převládla 8) Bylo chování a vystupování všech členů německé menšiny Československému státu nepřátelské? a) ano, německá sounáležitost převládla b) ne, někteří Němci zachovávali neutralitu a odcházeli do emigrace c) ne, i v pohraničí existovali Němci zastánci demokracie a antifašismu d) ano, všichni byli přinuceni k nepřátelským vystoupením

a) ano, německá sounáležitost převládla 8) Bylo chování a vystupování všech členů německé menšiny Československému státu nepřátelské? (řešení) a) ano, německá sounáležitost převládla b) ne, někteří Němci zachovávali neutralitu a odcházeli do emigrace c) ne, i v pohraničí existovali Němci zastánci demokracie a antifašismu d) ano,všichni byli přinuceni k nepřátelským vystoupením

Návod k použití: Pracovní list A: Na zadané straně v učebnici si studenti přečtou úryvek z dobového časopisu Přítomnost, který očima německého poslance komentuje atmosféru ve vztazích mezi Čechy a Němci. Digitálním perem nebo fixou/křídou provedou řešení na tabuli, řešení je doprovázeno komentářem. Pracovní list B: Studenti na uvedených stranách přečtou zadaný text, provádějí úlohy podle otázek výše popsaným způsobem. Na úkol je třeba počítat s delším časem. Je koncipován jako práce pro skupiny, nebo dvojice, protože dějepisný materiál vyžaduje diskusi i interakci s vyučujícím.

Použité zdroje KVAČEK, Robert. České dějiny II. Praha: SPL-Práce, 2002, ISBN 80-86287-48-3 SPL-PRÁCE. str.123, 124-125, 128, 130-131 Internetový odkaz: http://www.youtube.com/watch?v=-maAoyEfhFM Úkoly – autor