Návrh zákona o univerzitních nemocnicích a jeho dopady na MU
Základní principy úpravy Zákonem daný počet univerzitních nemocnic Přímá vazba nemocnice na konkrétní VŠ daná zákonem Neziskový charakter Zvláštní právní forma Veřejnoprávní korporace podobná VŠ Spolupráce MZ, VŠ a kraje na řízení nemocnice
4 základní roviny dopadů Účast univerzity na řízení nemocnice Hospodaření nemocnice Společná pracoviště Struktura úvazků akademických pracovníků
1. Účast univerzity na řízení nemocnice Zastoupení ve správní radě pravděpodobně 3-4 členové z 9 nemožnost zvolit ředitele bez členů nominovaných rektorem Faktická možnost univerzity zablokovat řadu kroků ředitele přes správní radu
2. Hospodaření nemocnice Nezávisle na státu, Neziskový charakter Peníze z pojištění pouze na zdravotnictví očekávaný tlak na zpoplatnění výuky stejné pravidlo ale platí i dnes Jednodušší finanční procesy nemocnice Nemůže „zbankrotovat“ de iure Může zbankrotovat de facto (nucená správa)
3. Spolupráce s VŠ Musí existovat smlouva Společná pracoviště obdobná stávajícím smlouvám Společná pracoviště kliniky, ústavy, lékárny Zřídit/Zrušit se souhlasem správní rady Vede přednosta jmenuje ředitel po dohodě s děkanem Výběrové řízení – max 5 let
4. Úvazky Žádná výrazná změna Nové možnosti ve spolupráci FN a UN „Kliničtí“ akademici musí mít úvazek v UN Nové možnosti ve spolupráci FN a UN Možnost sdílet údaje o úvazcích a dovolených Možnost společné evidence pracovní doby Možnost koordinovat odměňování Riziko! Návrh „outsourcovat“ klinickou výuku Propustit akademiky a fakturovat nemocnici výuku
Specifické dopady na MU Větší změna pro FN než pro MU Riziko ztráty některých klinik MOÚ nebude univerzitní nemocnice Zákon je na modelu 1 fakulta – 1 nemocnice, Riziko ztráty části akademické obce v současném znění ne příliš velké Tlak na zpoplatnění výuky Návrh se této otázce účelově vyhýbá
Děkuji