Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.05_teplota Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Teplota Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k prohloubení znalostí o teplotě, se kterou se žák seznámil v přírodovědě. Žák se dozví, že je to základní fyzikální veličina, související s pohybem atomů a molekul. Pochopí konstrukci Celsiovy stupnice a naučí se používat jednotku °C.
Teplota – základní fyzikální veličina používáme ji k popisu stavu tělesa mění se při zahřátí tělesa nebo při jeho ochlazení souvisí s rychlostí pohybu atomů a molekul čím rychleji se atomy nebo molekuly pohybují, tím je teplota větší
Teplota – základní fyzikální veličina Značka (symbol) teploty : t Jednotka teploty: °C (stupeň Celsia) Měřidlo: teploměr
Základní body Celsiovy stupnice: 0 °C - teplota tajícího ledu 100 °C – bod varu vody
Teplotních stupnic existuje více: Termodynamická teplota: Značka (symbol): T Kelvinova stupnice: Jednotka: K (Kelvin)-základní jednotka SI 0 °C=273,15 K 100 °C=373,15 K Teplotních stupnic existuje více: Celsiova Kelvinova Fahrenheitova Réaumurova …
Andres Celsius (1701 – 1744) Švédský matematik a fyzik Je po něm pojmenována základní teplotní stupnice
V následující tabulce jsou uvedeny některé teploty: Nejvyšší teplota vzduchu naměřená na Zemi (Libye) 58,3 °C Nejnižší teplota vzduchu naměřená na Zemi (Antarktida) - 89,6 °C Přibližná teplota povrchu Slunce 6 000 °C Přibližná teplota ledovců a ledových ker - 10 °C Přibližná teplota v kráteru sopky 1 000 °C Teplota na Marsu v rovníkové oblasti - 63 °C Přibližná teplota lidského těla 36,5 °C
Ve známé pražské památce Klementinu se sleduje počasí už od poloviny 18.století. Měření zahájili jezuité.
Doplňovačka: S L U N C E K E L V I N L E D P E S L I B Y E R T U Ť Těleso s povrch.teplotou 6 000 °C. S L U N C E Jednotka teploty. K E L V I N Voda při teplotách nižších než 0 °C. L E D Domácí zvíře s vyšší teplotou, než má člověk. P E S Stát s nejvyšší naměř.teplotou. L I B Y E R T U Ť Kapalný kov používaný v teploměrech. Š V É D S K O Vlast tvůrce běžně používané teplotní stupnice.
Doplňte znaménka rovnosti či nerovnosti: 95 °C 0 °C 12 °C - 273,15 °C 373,15 K 273,15 K 155 K 0 K ‹ = › =
V jakých jednotkách se měří teplota v USA? Vyberte správnou odpověď: °F °C Fahrenheitův stupeň
Vyhledejte teplotu tání rtuti a vyberte správný údaj: -98,9°C -38,9°C 38,9°C
Odpovězte na otázku: Jakou teplotu vzduchu považujete za příjemnou pro lyžování, koupání, pro turistický výlet? Řešení: Lyžování: -5°C Koupání: 30 °C Výlet: 22 °C
Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 6 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN 80-85849-06-2 galerie office http://astronomia.zcu.cz/obr/hvezdy/charakteristika/teplota.jpg [cit:2013-01-07] http://files.jaroslavsvoboda.webnode.cz/system_preview_detail_200000247-c8546c8ad9- public/Anders%20Celsius.gif [cit:2013-01-07] http://turistickyatlas.cz/galery/Klementinum.jpg [cit:2013-01-07]
Metodika prezentace: Prezentace slouží k prohloubení znalostí o teplotě. Žák si připomene teplotu, kterou zná z přírodovědy, a dozví se, že je to základní fyzikální veličina, související s pohybem atomů a molekul. Žák pochopí konstrukci Celsiovy stupnice a naučí se používat jednotku °C. Žák řekne základní dva body teploty. Žák jmenuje jiné teplotní stupnice než Celsiovy. Ukázka některých teplotních údajů. Žák vyřeší doplňovačku. Žák porovnává hodnoty teploty a termodynamické teploty. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy.