HMYZ STAVBA TĚLA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 6 Autor: Mgr. Iveta Votápková Hmyz s proměnou dokonalou Pětilístek: slunéčko __________ _____________.
  Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život"  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 28.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Trávicí soustava - chrup 8. ročník Zpracovala: Mgr. Jana Richterová.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Přírodopis – 7.ročník Ryby - Anatomie VY_32_INOVACE_
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
HMYZ – STRATEGIE PŘEŽITÍ a OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU
Vytvořil: Mgr. Tomáš Kordula
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Trávicí soustava hmyzu
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
Přírodověda 5.tř. opakování
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzdušnicovci.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ptáci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Třída: RYBY.
Trávicí soustava.
Třída: PTÁCI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
PLOŠTICE.
PŘÍČINY VÝVOJOVÉ ÚSPĚŠNOSTI HMYZU
Markéta Hanzalová Náprstková N12Smysly
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Nadtřída: ČELISTNATCI
TRÁVICÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
PŘÍRODOPIS 6 HMYZ.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

HMYZ STAVBA TĚLA

Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 11 Autor: Ošlejšková Hana Ověření ve výuce: 6. třída Datum ověření: 29.5.2012

METODIKA: Klíčová slova: Meganeura, obrana, vnitřní stavba těla, pohybová soustava, trávicí soustava, dýchací soustava, vylučovací soustava, cévní soustava, smyslová soustava, nervová soustava, rozmnožovací soustava. 1. Výklad nové látky podle prezentace. 2. Odpověz na otázky a výsledky si zkontroluj.

Troška historie Meganeura - pravážka Zkamenělina .... Meganeura - pravážka Zkamenělina Rozpětí křídel až 75 cm.

VNITŘNÍ STAVBA TĚLA VOSY 1 - hlava 2,3,4 - hrudní články 5 - zadeček 6,7 - 1. a 2. pár křídel 8 - ústní ústrojí 9 - svrchní pysk 10 - spodní pysk 11 - kusadla 12 - čelist 13 - jícen 14 - vole 15 - žaludek 16 - laloky středního střeva 17 - střední střevo 18 - malpighické žlázy 19 - zadní střevo 20 - řitní otvor 21 - trubicovité srdce 22 - slinné žlázy 23 - mozek 24 - ústřední nervová páska 25 - pohlavní žlázy 26 - vejcovod VNITŘNÍ STAVBA TĚLA VOSY

POHYBOVÁ SOUSTAVA Vnější kostra z chitinu. Svaly se ke kostře upínají zevnitř. Obranna: Žihadlo Krycí nebo výstražné zbarvení.

TRÁVICÍ SOUSTAVA Prochází celým tělem. Přizpůsobena druhu přijímané potravy. - Potravu rozmělňuje, stráví a vstřebává živiny do těla. Typy ústního ústrojí: a - kousací (brouci) b - bodavě-sací (komáři) c - lízavě-sací (mouchy) d - sací (motýli)

DÝCHACÍ SOUSTAVA Dýchací soustava je tvořena sítí vzdušnic, což jsou jemné trubičky vedoucí vzduch od dýchacích otvorů (dospělý hmyz jich mívá 10 párů) k jednotlivým vnitřním orgánům. Vstup do vzdušnic je po stranách zadečku – otvory jsou kryté chloupky (zachycují nečistoty). Vzdušnice vyztužují a nadlehčují křídla.

Malpighické trubice – vedou odpadní látky do střeva. VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Malpighické trubice – vedou odpadní látky do střeva.

CÉVNÍ SOUSTAVA Obsahuje malé množství krve. Je otevřená. Rozvádí jen živiny (ne kyslík). - Není červená (neobsahuje hemoglobin – tzv. hemolymfa).

SMYSLOVÁ SOUSTAVA Jednoduchá očka na hlavě + velké složené (mozaikovité) oči. Tykadla – hmat, čich, teplota, síla větru, zvuk. - Mají různý tvar Mechanoreceptory – povrch těla (obdoba hmatu). Chuť – většinou v okolí úst. Vnímání chemických látek.

Mozek a uzliny v jednotlivých článcích těla. NERVOVÁ SOUSTAVA Mozek a uzliny v jednotlivých článcích těla.

ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA Proměna nedokonalá: vajíčko – nymfa – dospělec nymfa se několikrát svléká - např. kobylky, saranče

ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA 2. Proměna dokonalá- vajíčko – housenka – kukla – dos- pělec - např. motýli, brouci.

Odpověz na otázky: Co víš o Meganeuře? Jaký typ kostry má hmyz? Jaké možnosti obrany má hmyz? Jaký typ ústního ústrojí má hmyz? Čím odstraňuje hmyz odpadní látky z těla? Čím se liší proměna dokonalá od nedokonalé? Jaký typ očí má hmyz?

Odpovědi: Byla to pravážka. Dnes vymřelá. Vnější kostru. Žihadlo, ochranné a krycí zbarvení. Sací ústní ústrojí. Malpighické trubice. Při nedokonalé proměně chybí stádium kukly. Mozaikovité oči.

ZDROJE http://www.hmyz.net/anatomie2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Meganeura.jpg/258px-Meganeura.jpg http://www.hmyz.net/anatomie.htm#ixzz1byyvk19G http://www.hmyz.net/anatomie.htm http://www.hmyz.net/tykadla.htm http://www.osel.cz/_img/img1139062592.jpg http://www.zsul.cz/vcela/img/hmyz.gif http://www.google.cz/imgres?q=NEDOKONAL%C3%81+PROM%C4%9ANA+WIKIPEDIE&um=1&hl=cs&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:cs:official&gbv=2&biw=1280&bih=668&tbm=isch&tbnid=cKWnO-i8OIwGrM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Nymfa_%28biologie%29&docid=SKGul2-QJGysyM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/Grasshoppermetasnodgrass.jpg/150px-Grasshoppermetasnodgrass.jpg&w=150&h=264&ei=5l6pTsP4O4KwhAeSzcSODg&zoom=1&iact=hc&vpx=564&vpy=310&dur=3201&hovh=211&hovw=120&tx=53&ty=126&sig=109165394307076559483&page=1&tbnh=148&tbnw=84&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:8,s:0 http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTTtFGepxnqJjuU-CU_nFx4ckWVSBPrc0PLUwKxr_Q9241oL7uCzejDGBxyGg JURČÁK, Jaroslav, Jiří FRONĚK Přírodopis 6. Olomouc: Prodos, 1997. ISBN 80-85806-47-9.