ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé naše přežití. Můžeme se např. ztratit v horách či vlivem živelní pohromy být s několika lidmi odříznuti od světa. Dokázali byste se svými spolužáky přežít na neznámém ostrově?
„ZTROSKOTÁNÍ NA OSTROVĚ“ Jak zorganizujete život v prvních dnech? Jak si rozdělíte práci? Na jakých pravidlech soužití se domluvíte? Kdo se bude podílet na řízení společného života a kdo bude stát v čele vašeho společenství? Jak budete řešit sporné otázky? Četba ukázky z knihy Dva roky prázdnin.
Kterými složkami je stát tvořen? Pokus se vlastními slovy vysvětlit, co je to stát. Kterými složkami je stát tvořen?
administrativní aparát Občané (obyvatelé) Ohraničené území Státní moc řídící orgány ozbrojená moc administrativní aparát
PRO CHYTRÉ HLAVY Víte, kdo řekl známý výrok „Stát jsem já“? Co tím měl na mysli? Úkol: Zjisti o tomto panovníkovi bližší informace. 1)
JMENUJ ÚKOLY STÁTU péče o životní úroveň hospodářský rozvoj ochrana životního prostředí podpora a pomoc v oblasti sociální a kulturní organizace života na svém území vytváření pravidel, kontrola jejich dodržování postihy za porušování pravidel ochrana zájmů obyvatel prosazování státních zájmů v mezinárodních vztazích ochrana a obrana míru, pořádku a bezpečnosti
SAMOSTATNÁ PRÁCE Které z uvedených úkolů považuješ za nejdůležitější? Uspořádej podle důležitosti. Porovnej svůj žebříček se spolužákem v lavici, ve skupině, ve třídě.
Vysvětli pojmy – pracuj s učebnicí str. 47 a se SCS. FORMY STÁTU KDO VYKONÁVÁ MOC demokratický autokratický Vysvětli pojmy – pracuj s učebnicí str. 47 a se SCS.
Vysvětli pojmy – pracuj s učebnicí str. 47 a se SCS. FORMY STÁTU KDO STOJÍ V ČELE republika monarchie teokracie Vysvětli pojmy – pracuj s učebnicí str. 47 a se SCS.
POZNÁŠ STÁTY NA OBRÁZKU? JAK BY SE TI V DANÉM STÁTĚ ŽILO? ODPOVĚĎ STAROVĚKÝ EGYPT, ANTICKÝ ŘÍM, SOUČASNÁ ČR
Touto autoritou je stát. Jedním z nejdůležitějších pudů, je pud sebezáchovy – snaha přežít. Všichni hájíme své zájmy, které se vzájemně střetávají a dochází ke konfliktu. Potřebujeme někoho, kdo rozhodne, na čí straně je právo. Potřebujeme pravidla, která stanoví mez, za niž nesmíme zajít. Touto autoritou je stát.
LP čl. 15 Každý má právo na státní příslušnost. DP čl. 7 Děti mají právo na jméno a státní příslušnost.
ZÁVĚR Stát je organizované společenství lidí žijících na určitém ohraničeném území. Vymezuje pravidla platná pro všechny, pečuje o všestranný rozvoj a stará se o pořádek a bezpečnost.
Zdroj: 1) [cit. 2012-06-19]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:H._Rigaud_%E2%80%93_Louis_XIV.jpeg?uselang=cs Hyacinthe Rigaud [Public domain], prostřednictvím Wikimedia Commons Tento soubor je volné dílo ve Spojených státech a těch zemích, ve kterých ochrana autorských práv trvá po dobu života autora a 100 let nebo méně. JANOŠKOVÁ, D., ONDRÁČKOVÁ, M. Občanská výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus. 2004 ISBN 80-7238-325-6 JANOŠKOVÁ, D., ONDRÁČKOVÁ, M. Občanská výchova 7 příručka učitele pro základní školy ISBN 80-7238-326-4 obrázky (snímek 9) jsou z aplikace Microsoft Word - licence zakoupena Základní školou Jevíčko