Název školy: Základní škola a Mateřská škola Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3715 Název: VY_32_INOVACE_S3_M_17_PJ Anotace: Operace s čísly Obor čísel do 100,pamětné sčítání a odčítání dvojciferných čísel s přechodem přes základ, násobení, dělení, používání matematických pojmů – sčítanec, sčítanec, součet menšenec, menšitel, rozdíl činitel, činitel, součin, dělenec, dělitel, podíl. Celý obor malé násobilky(0-10). Očekáváné výstupy: Žák provádí operace s přirozenými čísly, sčítá a odčítá dvojciferná čísla s přechodem přes základ. Žák násobí a dělí v oboru celém oboru násobilky. Klíčová slova: Vypočítej součin, podíl, součet, rozdíl. Druh učebního materiálu: Prezentace Ročník: 3. Datum ověření: Únor 2013
Matematická rozcvička 1. Menšitel je 22. Menšenec je o 17 větší. Jaký je rozdíl? 2. Jeden sčítanec 61. Druhý sčítanec je o 25 menší. Vypočítej součet. 3. Dělitel je 5.Podíl je 5. Jaký je dělenec? 4. Jeden činitel je 8. Součin je 64. Jaký je druhý činitel? 5. 30 : 5 . 9 : 6 . 2 : 2 . 8 : 9 = 6. (3 . 5) + (64 : 8) =
Řešení: 1. Menšitel je 22. Menšenec je o 17 větší. Jaký je rozdíl? Postup: Nejdříve musíme vypočítat menšenec. 22 + 17 = 39 39 - = 22 17
Řešení: 2. Jeden sčítanec 61. Druhý sčítanec je o 25 menší. Vypočítej součet. Postup: Nejdříve musíme vypočítat druhý sčítanec. 61 - 25 = 36 + = 61 36 97
Řešení: 3. Dělitel je 5.Podíl je 5. Jaký je dělenec? 5 : = 25 5
Řešení: 4. Jeden činitel je 8. Součin je 64. Jaký je druhý činitel? 8 . = 8 64
Řešení: 1. 39 - 22 = 17 2. 61 + 36 = 97 3. 25 : 5 = 5 4. 8 . 8 = 64 5. 30 : 5 . 9 : 6 . 2 : 2 . 8 : 9 = 8 6. (3 . 5) + (64 : 8) = 23
Použité zdroje : K vytvoření učebního materiálu byl použit Microsoft PowerPoint a vlastní nápady.