Základní pojmy & Makroekonomické a mikroekonomické aspekty tělesné kultury EKOS P2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Advertisements

Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Mimoprodukční funkce lesa
Výrobek a jeho životní cyklus
MARKETING Brigita Stloukalová. Nastudujte si sami: Šimková, E. Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. Kap. 8. Marketing v neziskové.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomie.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Marketingové prostředí
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Sportovní zařízení a akce
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Typ statkuČistý veřejný Smíšený st., Vlastnosti jak veřejného tak soukromého statku St. pod ochranou Čistý soukromý Kdo získává?Všichni členové spol. Spotřebitelé.
Teorie statků Ekonomický statek – zboží nebo služba soukromého nebo veřejného charakteru.
Internet jako mediatyp pro reklamní investice
Internet jako mediatyp pro reklamní investice Jan Edlman
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Psychologie koučování
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
VOLEBNÍ PROGRAM Sdružení nezávislých kandidátů PERSPEKTIVA Komunální volby 2014 Drahelčice.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
EKOS P1 Základní pojmy.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Vzdělání z hlediska teorie statků
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Ekonomika tělesné výchovy a sportu v ČR Tělesná kultura.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Volnočasové aktivity dospělých
Ekonomika – základní pojmy.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Makroekonomické a mikroekonomické aspekty podpory sportu
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik, Ph.D.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik, Ph.D.
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik.
Psychologie koučování
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Základní pojmy & Makroekonomické a mikroekonomické aspekty tělesné kultury EKOS P2

Sport latinského „disportare“ a starofrancouzského „le désporter“, což znamená bavit se, příjemně trávit volný čas Historie: Starověk: nácvik boje, jednoduché hry Čína, Indiáni, Řecko Boj → bojové umění → bojový sport Středověk: rytířské klání, míčové hry 17st. Komenský, 18st. Strutt, 19st. Ling U nás: Jahn (19st.), Tyrš (19.st) – (společenský, zdravotní, branný aspekt) 1862 Sokol, 1902 – Orel, 1948 Sokol, 1952 SVTVS, 1957 ČSTV

Sledování sportu v médiích Češi a sport ¾ Čechů mají zájem o sport, 2/5 aktivně Ti, kteří se zajímají o sport, sledují sport několikrát týdně (44 %), čtvrtina ho sleduje dokonce denně (25 %). nějaký sport aktivně provozuje 60,8% mužů a 58,5% žen. Pravděpodobnost, že se lidé aktivně věnují nějakému sportu, klesá s rostoucím věkem. Nejoblíbenější sporty aktivně muži: fotbal a posilovna ženy: aerobic Sledování sportu v médiích Muži Ženy lední hokej krasobruslení fotbal motoristické sporty lyžování a snowboarding atletika aerobic tenis gymnastika

Základní pojmy Tělesná kultura: Tělesná výchova Sport sociokulturní systém, který jako výsledek činnosti, tvorby hodnot, vztahů a norem zabezpečuje specifickými tělocvičnými prostředky uspokojování zvláštních biologických a sociálních potřeb člověka v oblasti fyzického, psychického a sociálního rozvoje s cílem jeho socializace a kultivace Tělesná výchova Sport Pohybová rekreace

Systém tělesné kultury

Další pojmy Sportovní odvětví Sportovní svaz (federace) Tělovýchovná jednota Tělovýchovné zařízení

Klasifikační schéma sportu

Aplikované disciplíny sportovní právo – přestupy hráčů, prodeje.. sportovní management sportovní marketing – reklama, PR finance a ekonomika sportu sociologie sportu (chování fanoušků) historie a filozofie sportu

Produkty v oblasti sportu základní produkty tělesné kultury nabídka tělesných cvičení nabídka sportovních akcí nabídka sportovně-rekreačních akcí produkty vázané na osobnost sportovce výkony trenéra reklamní vystoupení sportovců myšlenkové produkty iniciují tělovýchovu a sportovní oblast (skol, OH) sportovní informace čířené médii hodnoty zážitku v tělesné kultuře a sportu produkty podmiňující sport sportovní zařízení společenské akce pojištění, doprava, vstupenky klasické materiální produkty nářadí, oblečení, náčiní Specifické vlastnosti sportovních produktů subjektivní oceňování sportovních produktů převážná abstraktnost a nemateriálnost produktů nepředvídatelný vývoj produktů (nejistý výsledek) malá možnost kontroly složení produktů (jsou možné dva stejné výsledky) sport jako veřejné zboží (sport, ale spíše není veřejným statkem) u části sportovních produktů nelze stanovit tržní cena

Aktéři a instituce Jednotlivé aktéry v systému tělesné kultury můžeme rozdělit podle jejich charakteru na: Vládní aktéry Společenské struktury a aktéry Politické struktury a aktéry Institucemi jsou potom chápany formální a neformální pravidla, která upravují vztahy mezi jednotlivými aktéry. Jedná se tedy např. o zákony, vyhlášky nebo v případě neformálních institucích může jít například o tradici podpory sportu z veřejných rozpočtů apod.

Důvody státních zásahů Ekonomické Externality, nedokonalá konkurence, veřejné statky, asymetrická informace Mimoekonomické Kultivace lidského potenciálu, rozvoj rovných příležitostí…

Veřejný statek a sport Veřejné statky Smíšené statky Soukromé statky Aktivity ve volné přírodě Smíšené statky Veřejné stadiony, koupaliště Soukromé statky Dle individuálních potřeb – trh Veřejný statek ≠ veřejně poskytovaný statek Spotřeba Vyloučitelná Nevyloučitelná Rivalitní Soukromé Smíšené Nerivalitní Veřejné

Makroekonomické aspekty TK Agregátní poptávka a nabídka HDP=C+I+G+X C: odhad cca 10tis položek (některé mají alternativní zařazení např. kolo, oblečení,…). Hlavně služby I: pro školní TV, pro vrcholový a výkonnostní sport, tělovičně-rekreační,… včetně technické infrastruktury G: výdaje ze státního rozpočtu (včetně municipalit). Investiční a neinvestiční X: Im>Ex (nadnárodní firmy)

Podíl TK na výkonu ekonomiky Podíl sportu a tělovýchovy na HDP 1,5-2% Podíl TK na konsolidovaných veřejných výdajích 0,4-1,7% Přínos přímých soukromých vydání (bez sázek) na celkových výdajích 1-2% Zaměstnanost- ČR odhad 1,5% (SRN 2%, Finsko 0,8%)

Makroekonomický model sportu

Využití metod ekonomického hodnocení u investic do TK CBA Snížení pracovní neschopnosti Snížení nákladů na pracovní sílu CUA CEA

Mikroekonomické aspekty TK Strana poptávky Výdaje domácností, firem, veřejných rozpočtů Strana nabídky Tvoří NNO, stát a samospráva, firmy

Poptávka poptávka tvar křivky funkce ceny ve vztahu k veřejně poskytovaným statkům P Q

užitek celkový užitek mezní užitek

Determinanty poptávky Globalizace Služby Flexibilita Medializace Mobilita Orientace na zážitek

Nabídka nabídka Nabídku tvoří subjekty dle: Právní formy Živnosti, s.r.o., nadace,… Dle cílové orientace Non profit, for-profit Dle funkčnosti a způsobu plnění věcných úkolů Města, spolky, podnikatelské subjekty… Dle šířky nabídky sportu P Q

Důchodový a substituční efekt Vliv dotace na rozpočtové omezení

Pozitivní externality Podpora zdraví člověka Ovlivňovaní zdravotního stavu Biologický základ zdravého životního stylu Vliv pohybové aktivity na zdraví Možnosti ovlivnění životního stylu Formování osobnosti člověka a jeho systému životních hodnot a idejí Tvorba a kvalita sociálních vztahů Propagace země či regionu

Negativní externality Negativní vlivy na zdraví člověka Negativní vlivy na životní prostředí Komercionalizace tělesné kultury Ostatní negativní vlivy

Literatura Povinná literatura Doporučená literatura Hobza, Rektořík – Základy ekonomie sportu – kpt. 6 a 7 (s.62-96) Doporučená literatura Novotný – Ekonomika sportu – kpt. 1 (s.13-24) Tisková zpráva (Factum invenio) – Češi a sport http://www.factum.cz/tz114.html Tisková zpráva (Factum invenio) – Sport v médiích http://www.factum.cz/tz135.html

The end