NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Vendulka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Renesance Kristýna Strouhalová.
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Klasicismus Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3617_ Klasicismus Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dějiny ČR – gotický sloh
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Úvod do umění renesance v Itálii
Kultura středověku.
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus.
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
TÉMA: GIOVANNI BOCCACCIO AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Renesance v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
GUILLAUME APOLLINAIRE
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název a číslo materiálu:
Středověká literatura
AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_02
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Úvod do umění renesance v Itálii
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
RENESANCE re nascio (lat.) = znovuzrození
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Literatura období renesance
Svitavské památky – sochařství
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Renesance a humanismus
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Renesance.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Vendulka Ottová NÁZEV: VY_32_Inovace_Český_jazyk_8 ČÍSLO DUM: 9 TÉMA: Renesanční italská literatura ROČNÍK: 8. OBDOBÍ REALIZACE: 5/2013

Anotace Prezentace v PowerPointu seznamuje žáky s renesančním uměleckým slohem, jehož domovinou byl slunný Apeninský poloostrov. Žáci získají ucelenou představu jednak o charakteristických znacích renesance jako takové, jednak o průkopnících renesanční literatury. Rozšíří rovněž svoje znalosti z literární teorie o pojmy novela a sonet.

Renesanční italská literatura http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1536&bih=729&q=renesan%C4%8Dn%C3%AD+literatura&oq=renesan%C4%8Dn%C3%AD+l&gs_l=img.1.0.0i24l10.2644.5586.0.8800.12.8.0.4.4.0.95.274.8.8.0...0.0...1ac.1.2.img.EL1ypHq4Ido#imgrc=SS_MgJwRSjxSgM%3A%3BcyplyorgySpUKM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.scena.cz%252Ffota%252Fdb%252Fcas4r1129141.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.scena.cz%252Findex.php%253Fo%253D4%2526c%253D15851%2526r%253D11%2526d%253D1%3B690%3B986

Katedrála Santa Maria del Fiore ve Florencii – jedna z nejvýznamnějších staveb Filippa Bruneleschiho http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1536&bih=729&q=Florencie&oq=Florencie&gs_l=img.3..0l3j0i24l7.3590.5776.0.6090.9.9.0.0.0.0.117.869.7j2.9.0...0.0...1ac.1.2.img.cQX9z1_egiQ#imgrc=yjhAGwU3bqTgsM%3A%3B19XwIgi4nKuy5M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.sona-web.wz.cz%252Fimg%252Fflorencie%252Fflorencie_celek.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.sona-web.wz.cz%252Fflorencie.htm%3B700%3B437

SOCHA DAVIDA, který přelstil a přemohl obávaného Goliáše, od MICHELANGELA BUONAROTTIHO je vysoká 410 cm (bez podstavce), je z mramoru, váží 18 tun a je umístěna ve Florencii http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1536&bih=729&q=socha+davida&oq=socha+David&gs_l=img.3.0.0l3j0i24l3.2929.6100.0.9444.11.8.0.3.3.0.105.760.7j1.8.0...0.0...1ac.1.2.img.DJwf0bkywSs#imgrc=gNUsaZh4liuj7M%3A%3B0pkkfXTNKbiqkM%3Bhttp%253A%252F%252Fi.idnes.cz%252F10%252F082%252Forg%252FAHA352e5f_david.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fzpravy.idnes.cz%252Fgoliasove-se-hadaji-o-davida-patri-socha-italskemu-statu-ci-florencii-1j3-%252Fzahranicni.aspx%253Fc%253DA100817_080405_zahranicni_aha%3B919%3B1478

RENESANCE umělecký sloh, který vystřídal středověkou „zbožnou“ gotiku z franc. renaissance = znovuzrození antické (řecké a římské) kultury  vzniká ve 14. století v nejbohatších severoitalských městech (Florencie, Benátky, Milán, Janov) sloh zasáhl celou Evropu ve 14. – 16. století; Čechy vinou husitských válek ovládl až v 16. – pol. 17. století

LEONARDO da VINCI Dáma s hranostajem Mona Lisa Soubor:Lady with an Ermine.jpg. Wikipedia. org [online]. [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lady_with_an_Ermine.jpg Soubor:Mona Lisa, by Leonardo da Vinci, from C2RMF retouched.jpg. Wikipedia. org [online]. [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mona_Lisa,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouched.jpg Dáma s hranostajem Mona Lisa

RAFAEL SANTI Athénská škola (Vatikán) Soubor:Sanzio 01.jpg. Wikipedia. org [online]. [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sanzio_01.jpg

HUMANISMUS filozofický směr, který podporoval renesanci z latin. humanus = lidský kladl důraz na lidskost, resp. na člověka a jeho schopnosti a dovednosti podporoval vzdělanost, resp. šíření vzdělání i mezi obyčejný lid nejdříve se texty v latině, řečtině i hebrejštině opisovaly  cca 1450 německý měšťan Johann Gutenberg vynalezl knihtisk  knihy nesmírně zlevnily a staly se tak přístupnými (první tištěnou knihou byla Bible)

JOHANN GUTENBERK a jeho vynález File:Johannes-Gutenberg.png. Wikimedia. org [online]. [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Johannes-Gutenberg.png?uselang=cs a jeho vynález Soubor:Buchdruck-15-jahrhundert 1.jpg. Wikimedia. org [online]. [cit. 2013-01-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Buchdruck-15-jahrhundert_1.jpg

DANTE ALIGHIERI (1265 – 1321) italský básník autorem rozsáhlé veršované alegorické (alegorie = jinotaj) skladby, psané v italštině Božská komedie pracuje s číslem 3: 3 průvodci Vergilius (antický básník), Beatrice (autorova platonická láska) a sv. Bernard provázejí Peklem, Očistcem a Rájem každý díl má 33 veršů, 1 strofa (sloka) má 3 verše http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Inferno_Canto_9_verses_124-126.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Portrait_de_Dante.jpg

GIOVANNI BOCCACCIO (1313 – 1375) italský básník a především prozaik  novela: z ital. novella = novinka; krátký prozaický útvar, v němž převažuje děj (nad popisností) s výrazným (překvapivým) zakončením (pointou) nejznámější dílo: Dekameron soubor 100 novel (příběhů) s vážnou i lechtivou tematikou vypráví je 10 mladých lidí (7 dívek a 3 chlapci) po dobu 10 dnů rozptylují se tak při útěku z Florencie, kde řádí mor GIOVANNI BOCCACCIO (1313 – 1375) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Title_page_The_Decameron_printed_by_Isaac_Iaggard_London_1620.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boccaccio_by_Morghen.jpg?uselang=cs

FRANCESCO PETRARCA (1304 – 1374) italský básník osobně se znal s Karlem IV. a roku 1356 přijal pozvání do Prahy zakladatel sonetů (znělek) sonet (znělka): z ital. sonetto = jemný zvuk; báseň s ustálenou formou, a to 14 veršů a 4 sloky (4+4+3+3 verše) nejvýznamnější dílo Zpěvník – sb. milostné poezie k jeho neopětované lásce Lauře http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francesco_Petrarca00.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Laura_as_Venus_and_Petrarch.jpg?uselang=cs

Ukázka sonetu… všimněte si struktury básně. 1. Kolik má báseň slok? 4 Rytmy Vítězslav Nezval Raz dva tři čtyři držet krok Svět vnucuje ti svoje rytmy Mé srdce v tomtéž rytmu buší Můj démante tys nezasvit mi Hodiny bijí spaste duši! Stát čelem vzad a vlevo bok! Blesk proměnil se v lilii Znám jiné vojsko myši stok Déšť rozezvučel střepy zinku ty mlsné požíračky přítmí Teď pochoduji při bubínku jenž vpad mně do delirií Jdu krokem povalečů z dok 2. Kolik má báseň veršů? 14 3. Jaký má báseň rým? abba

KONEC Zdroj www.wikipedia.cz obrazové materiály jsou citovány v průběhu prezentace (pod každým obrazem) KONEC