FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Funkce, funkční závislosti Lineární funkce. Obsah: Definice funkce Grafické znázornění funkce Konstantní funkce Lineární funkce Vlastnosti lineárních.
Advertisements

VY_32_INOVACE_81.  Datum :duben 2012  Autor : Šárka Šubertová  Materiál je určen pro 3. ročník čtyřletého oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ VÝROBY a pro 2.ročník.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák FUNKCE – lineární Co znamená lineární? Jak souvisí lineární funkce s přímou.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_118.MAT.02 Mocninné funkce.
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Funkce Konstantní a Lineární
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Lichoběžník Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY 58,326 …..zaokrouhli na desetiny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
1. Popiš co vidíš a odhadni teplotu na obrázku?
Lineární funkce - příklady
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost POZNÁVÁME RODINU
Desetinná čísla v geometrii - obvod geometrických útvarů
Téma :Názvosloví alkanů, vlastnosti, použití
Obsah geometrických útvarů
56.1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti I.
1. Čím se liší pohyby těchto těles?
1. Křížovka Věci, která má tvar, rozměr, říkáme
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Deriváty uhlovodíků Fridex Trinitroglycerol Účinky fenolu
Konstrukce trojúhelníku : strana, úhel, těžnice
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Inverzní funkce CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Elektronická učebnice - II
Množiny bodů dané vlastnosti
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
FUNKCE – soustava souřadnic
Kolik zbyde? Když sníš půlku koláče? Když sníš čtvrtku koláče?
Funkce Funkce (píšeme f (x) ) je každé zobrazení množiny A do množiny R, kde A je libovolná podmnožina množiny R. Zobrazované množině A říkáme definiční.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Téma :Názvosloví alkenů, vlastnosti, použití
Základy infinitezimálního počtu
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
Konstrukce trojúhelníku : strana, výška, těžnice
Lineární funkce Funkce daná rovnicí , kde . Definiční obor:
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lineární Přímá úměra Konstantní
SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lineární funkce a její vlastnosti 2
FUNKCE Hejný [str. 240] ontogeneze funkčního myšlení
11.1 Sčítání do 20 s přechodem přes desítku
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_17
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Základy infinitezimálního počtu
Lineární funkce a její vlastnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základy infinitezimálního počtu
20.1 Malá násobilka - násobení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Opakování na 3. písemnou práci
Grafy kvadratických funkcí
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Transkript prezentace:

FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce? Co znamená klesající funkce? Co znamená konstantní funkce? Co znamená najít průsečíky s osami? Co znamená definiční obor funkce? Co znamená obor hodnot funkce? Autor: Mgr. Radek Martinák

Základní pojmy funkcí Definiční obor Df (x) 4 -3 …. Obor hodnot Hf (y) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní pojmy funkcí Zápis funkce, funkční předpis, rovnice funkce ….. y = f(x) … např. : y = 2x + 1 Definiční obor funkce – značí se Df – jsou to všechna čísla, která je možné „dosadit“ za x Obor hodnot funkce – značí se Hf jsou hodnoty, vypočítané rovnicí funkce po „dosazení“ čísel za x Funkce je dána předpisem: y = 2x + 1 , Df = R (za x můžeme dosadit všechna reálná čísla) x = 4 ….. y = 2 . 4 + 1 = 8 + 1 = 9 x = -3 ….. y = 2 . (-3) + 1 = -6 + 1 = -5 Definiční obor Df (x) 4 -3 …. Obor hodnot Hf (y) 9 -5

Průběh funkce – rostoucí Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Průběh funkce – rostoucí y y se zvětšuje x x se zvětšuje x -4 -2 1 3 … y -0,5 2 3,5 Zvětšují se hodnoty x, zvětšují se i hodnoty y

Průběh funkce - klesající Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Průběh funkce - klesající y y se zmenšuje x x se zvětšuje x -5 -3 1 3 … y 1,5 -0,5 -2 Zvětšují se hodnoty x, zmenšují se hodnoty y

Průběh funkce - konstantní Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Průběh funkce - konstantní y y je stejné = konstantní x x se zvětšuje x se zmenšuje x -4 -3 1 3 … y 2 Zvětšují ( zmenšují) se hodnoty x, hodnoty y jsou stejné

Jak určit početně průsečíky s osami Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Průsečíky s osami y Jsou významné body každé funkce Průsečík s osou x … y-ová souřadnice je 0 Průsečík s osou y … x-ová souřadnice je 0 B Např. A [-4 ; 0 ] … s osou x B [0 ; 2 ] … s osou y A x Jak určit početně průsečíky s osami Funkce je dána y = 2.x – 3 s osou x … 0 = 2.x – 3 s osou y … y = 0.x - 3 3 = 2.x y = -3 3/2 = x 1,5 = x Tedy: s osou x… [1,5 ; 0 ], s osou y …[0 ; -3 ]

Function (mathematics) = matematická funkce Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Function (mathematics) = matematická funkce definition function = definice (zadání, určení) funkce formula = vzorec graph = graf

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Úkoly k procvičení Je funkce: y = - 2x + 1 rostoucí, či klesající? Sestroj graf a urči. Načrtni do soustavy souřadnic graf rostoucí funkce, Df = R Urči a zapiš průsečíky s osami funkce: y = 0,5x – 2

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Function_x%5E2.svg&page=1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Taylorsine.svg