MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Málková Jarmila
Advertisements

Způsobová /modální / slovesa
SLOŽENÝ MINULÝ ČAS Vypracovala: Málková Jarmila
Das Verb haben VY_22_INOVACE_B2 - 14
zpracovaný v rámci projektu
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA A JEJICH ČASOVÁNÍ
Projekt: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
MINULÉ ČASY SILNÝCH SLOVES 1
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Perfektum = minulý čas.
OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
MINULÉ ČASY SLABÝCH SLOVES PŘEDPONY ODLUČITELNÉ A NEODLUČITELNÉ
POŘÁDEK SLOV V NĚMECKÉ VĚTĚ
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
MINULÉ ČASY ZPŮSOBOVÝCH SLOVES
TÁZACÍ ZÁJMENA A TÁZACÍ PŘÍSLOVCE
MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES
VZTAŽNÁ A UKAZOVACÍ ZÁJMENA
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
I.část (6) SLOVESA (VERBEN) minulé časy sloves
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN A PŘÍSLOVCÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
M I N U L Ý Č A S NEPRAVIDELNÁ SLOVESA.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
M I N U L Ý Č A S PERFEKTUM.
 Autor  Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.  Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace  Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - školaHotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
DIE ZEITBESTIMMUNG - URČOVÁNÍ ČASU Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Katka Česalová Datum: Cílový ročník:
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_173_PERFEKTUM SLOVES S NEODLUČITELNÝMI PŘEDPONAMI Název školy Masarykova střední škola.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: kvarta Datum:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: kvarta Datum:
Préteritum sloves haben, sein, werden VY_32_INOVACE_02-17 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_NJ_22.
Č ASOVÁNÍ SLOVES V PŘÍTOMNÉM ČASE PhDr. Taťána Tonová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Lektion 8 Reiseland Tschechien (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Eva Pospíšilová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A15_Perfektum sloves sein a haben Téma: Německá gramatika.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A16_Perfektum pravidelných sloves Téma: Německá gramatika.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Ing. Milana Zuhlová Anotace: Tento materiál slouží k výuce německého jazyka na základní škole. Seznamuje žáky se základním.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Präteritum Autor Mgr.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
NĚMECKÝ JAZYK PERFEKTUM – SLABÁ SLOVESA Projekt POMOC PRO TEBE CZ. 1
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Autor: Alena Červášková Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Perfektum.
Německý jazyk – Gramatické jevy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Perfektum nepravidelných a způsobových sloves
Préteritum sloves PhDr. Taťána Tonová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Préteritum pomocných sloves
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Perfektum slabých sloves
Transkript prezentace:

MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES Autor: Katka Česalová Datum: 14. 11. 2013 Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Minulé časy smíšených sloves Metodický list/anotace: žáci se seznámí se zásadami tvoření minulých časů smíšených sloves a jejich používáním Očekávaný výstup: žáci na základě uvedených pravidel správně tvoří minulé časy smíšených sloves a používají je ve větách Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 15 let

V němčině se běžně používají dva minulé časy – PRÉTERITUM A PERFEKTUM. Smíšená slovesa dostala svůj název proto, že v minulých časech se v nich spojují prvky sloves pravidelných – slabých a nepravidelných – silných. Která známe smíšená slovesa?

kennen – znát nennen – jmenovat brennen – hořet rennen – běžet wenden – obrátit, obrátit se senden – poslat, posílat bringen - přinést 8) denken – myslet

PRÉTERITUM: Stojí v oznamovací větě na druhém místě a časuje se! 1. a 3. osoba singuláru je stejná. Tvoříme je podobně jako u slabých sloves ze slovesného základu a přidáním přípony –TE, změní se však kmenová samohláska na -a-. KENNEN - ZNÁT ich kannte 1. wir kannten du kanntest 2. ihr kanntet 3. er, sie, es kannte 3. sie, Sie kannten

NENNEN - JMENOVAT ich nannte 1. wir nannten du nanntest 2. ihr nanntet 3. er, sie, es nannte 3. sie, Sie nannten BRENNEN - HOŘET ich brannte 1. wir brannten du branntest 2. ihr branntet 3. er, sie, es brannte 3. sie, Sie brannten

RENNEN - BĚŽET ich rannte 1. wir rannten du ranntest 2. ihr ranntet 3. er, sie, es rannte 3. sie, Sie rannten

WENDEN – OBRÁTIT, OBRÁTIT SE ich wandte 1. wir wandten du wandtest 2. ihr wandtet 3. er, sie, es wandte 3. sie, Sie wandten SENDEN – POSLAT, POSÍLAT ich sandte 1. wir sandten du sandtest 2. ihr sandtet 3. er, sie, es sandte 3. sie, Sie sandten

POZOR! Slovesa WENDEN a SENDEN mohou mít i slabé – pravidelné tvary: WENDEN – OBRÁTIT, OBRÁTIT SE ich wendete 1. wir wendeten du wendetest 2. ihr wendetet 3. er, sie, es wendete 3. sie, Sie wendeten SENDEN – POSLAT, POSÍLAT ich sendete 1. wir sendeten du sendetest 2. ihr sendetet 3. er, sie, es sendete 3. sie, Sie sendeten

BRINGEN - PŘINÉST ich brachte 1. wir brachten du brachtest 2. ihr brachtet 3. er, sie, es brachte 3. sie, Sie brachten DENKEN - MYSLET ich dachte 1. wir dachten du dachte 2. ihr dachtet 3. er, sie, es dachte 3. sie, Sie dachten

B.: 1. Ich kannte ihn gut. 2. Die Kinder nannten 3 Waldtiere. 3. Vor einem Jahr brannte die Fabrik in Zlín. 4. Lukas und Lenka rannten sehr schnell. 5. Der Opa wandte das Heu. Der Opa wendete das Heu. 6. Frau Nováková, sandten Sie den Brief? Frau Nováková, sendeten Sie den Brief? 7. Wir brachten die Äpfel von der Oma. 8. Ich dachte es nicht schlecht. ÚKOL: Přeložte tyto věty do češtiny:

Správné řešení: Znala jsem ho dobře. Děti jmenovaly 3 lesní zvířata. Před rokem hořela továrna ve Zlíně. Lukáš a Lenka běželi velmi rychle. Děda obrátil seno. Paní Nováková, poslala jste ten dopis? Přinesli jsme jablka od babičky. Nemyslela jsem to špatně.

POMOCNÉ SLOVESO haben + PŘÍČESTÍ MINULÉ 2) PERFEKTUM: POMOCNÉ SLOVESO haben + PŘÍČESTÍ MINULÉ (v případě slovesa RENNEN pomocné sloveso sein) PŘÍČESTÍ MINULÉ: GE- + SLOVESNÝ ZÁKLAD SE ZMĚNOU + –T ich habe ge + kann + t = ich habe gekannt Časujeme pouze pomocné sloveso, tvar příčestí minulého se nemění!

ich habe gekannt 1. wir haben gekannt B.: KENNEN - ZNÁT ich habe gekannt 1. wir haben gekannt du hast gekannt 2. ihr habt gekannt 3. er, sie, es hat gekannt 3. sie,Sie haben gekannt Použití ve větě: Ich habe ihn gut gekannt. I I POMOCNÉ SLOVESO PŘÍČESTÍ MINULÉ

Převeď z préterita do perfekta známé věty: Úkol: Převeď z préterita do perfekta známé věty: (u sloves WENDEN a SENDEN použijte oba tvary) 2. Die Kinder nannten 3 Waldtiere. 3. Vor einem Jahr brannte die Fabrik in Zlín. 4. Lukas und Lenka rannten sehr schnell. 5. Der Opa wandte das Heu. Der Opa wendete das Heu. 6. Frau Nováková, sandten Sie den Brief? Frau Nováková, sendeten Sie den Brief? 7. Wir brachten die Äpfel von der Oma. 8. Ich dachte es nicht schlecht.

Správné řešení: 2. Die Kinder haben 3 Waldtiere genannt. 3. Vor einem Jahr hat die Fabrik in Zlín gebrannt. 4. Lukas und Lenka sind sehr schnell gerannt. 5.Der Opa hat das Heu gewandt. Der Opa hat das Heu gewendet. 6. Frau Nováková, haben Sie den Brief gesandt? Frau Nováková, haben Sie den Brief gesendet? 7. Wir haben die Äpfel von der Oma gebracht. 8. Ich haben es nicht schlecht gedacht.

ÚKOL 2: náročnější: Zkuste vytvořit věty – v préteritu i v perfektu: Přinesli jsme ti malého pejska! 2) Maminka poslala dědečkovi dárek. 3) Petře, běžel jsi dnes rychleji? 4) Znala jsem svou kamarádku už ve škole.

Správné řešení: Wir brachten dir kleinen Hund. Wir haben dir kleinen Hund gebracht. 2)Die Mutti sandte dem Opa das Geschenk. Die Mutti hat dem Opa das Geschenk gesendet. 3) Peter, ranntest du heute schneller? Peter, bist du heute schneller gerannt? 4) Ich kannte meine Freundin schon in der Grundschule. Ich habe meine Freundin schon in der Grundschule gekannt.

Použité zdroje: Vlastní materiály autorky Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.

Děkuji vám za pozornost.