Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Advertisements

Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Redoxní děje = oxidačně redukční
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vytápění Paliva.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, 373 16 Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Člověk a příroda/Chemie Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Chemie Třída: IX. Datum tvorby: 2.2.2014 Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 17.2.2014 Jazyk: čeština Název: VY_32_INOVACE_CH.9.57 Téma: Chemie pro 8. a 9. ročník Chemické reakce a rovnice Klíčová slova Reakce, hoření, oxidace

ANOTACE Druh materiálu: Prezentace Ročník: 9. Pomůcky: - Inovace: Materiál slouží k výuce, k zápisu do sešitu a podporuje aktivní opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Str. 5 – úvod – motivační video, opakování Str. 6 – podmínky hoření - kliknutím se objeví charakteristiky - slouží k zápisu Str. 7-9 – hořlaviny (třídění, symbol nebezpečnosti, zásady správného zacházení s těmito látkami) – výklad a zápis do sešitu Str. 10 – přítomnost oxidačního činidla – zápis do sešitu Str. 11 – teplota hoření – zápis do sešitu Str. 12 – plamen Str. 13 – požár, hasicí prostředky, zásady chování při požáru Očekávaný výstup: Žák umí popsat hoření jako exotermickou reakci, zná její podmínky, rozpozná označení hořlavých látek, uvede zásady bezpečné manipulace s těmito látkami a ví, jak postupovat při vzniku požáru

Hoření Chemické reakce

Úvod HOŘENÍ . EXOTERMICKÁ REAKCE, VZNIKÁ PŘI NÍ TEPLO A SVĚTLO . O jakou chemickou reakci jde v ukázce? Co už o této reakci víme? HOŘENÍ . EXOTERMICKÁ REAKCE, VZNIKÁ PŘI NÍ TEPLO A SVĚTLO .

Podmínky hoření Jsou tři: 1) přítomnost hořlavé látky 2) přítomnost oxidačního činidla 3) dosažení teploty hoření

Přítomnost hořlavé látky Obr.1 hořlavá látka = látka, která reaguje se vzdušným kyslíkem za vzniku plamene hořlavá látka = HOŘLAVINA – symbol výstrahy PEVNÁ LÁTKA papír, dřevo, sláma KAPALNÁ LÁTKA benzín, olej, líh PLYNNÁ LÁTKA zemní plyn, propan-butan -hořlavé (věta R10) -vysoce hořlavé (R11) -extrémně hořlavé (R12) Jiné třídění:

Třídění kapalných hořlavin podle jejich teploty vzplanutí je třídíme do tříd nebezpečnosti: I.třída tvzplanutí do 21°C (aceton, methanol) II.třída tvzplanutí :21-55°C (petrolej) III.třída tvzplanutí :55-100°C (motorová nafta) IV.třída tvzplanutí :100-250°C (anilin, nitrobenzen) Domácí úkol: Vyhledej doma výrobky obsahující hořlaviny (označení symbolem hořlavin) a napiš jejich seznam.

Zásady správného zacházení s hořlavinami hořlaviny nikdy nezahříváme přímým plamenem a vyvarujeme se všech možných zdrojů zapálení dáváme pozor, aby se v místnosti nevyskytoval otevřený oheň nebo žhavé předměty, pozor na případné elektrické zařízení - zkrat je spolehlivý iniciátor protože většina hořlavin je zároveň značně těkavá, je vhodné pracovat v digestoři (páry těchto látek při správném poměru se vzduchem mohou způsobit výbuch v domácnosti – neskladujeme velké množství těchto látek, při jejich používání nesmí být blízko otevřený oheň

Přítomnost oxidačního činidla látka, která způsobuje oxidaci jiných látek sama se při reakci (hoření) redukuje nejčastěji – vzdušný kyslík jiné látky: halogeny (fluor, chlor) hoření uhlíku (uhlí): C + O2 → CO2 hoření hliníku: 4Al + 3O2 → 2Al2O3 oxidačním činidlem je v obou případech kyslík

Teplota hoření nejnižší teplota, při které látka po zapálení trvale hoří TEPLOTA VZPLANUTÍ = nejnižší teplota, při které látka po přiblížení plamene na krátký okamžik vzplane, pak ale opět uhasne (používá se pro rozlišování nebezpečnosti hořlavin)

Plamen sloupec hořících plynů hoření se projevuje plamenem, teplota plamene není všude stejná 1 a 2 teplota 800-1000°C - nedokonalé spalování, při kterém vzniká oxid uhelnatý 3 a 4 teplota 1200-1400°C - dokonalé spalování, při kterém oxid uhelnatý shoří na oxid uhličitý Obr.2

Nebezpečný oheň 150 112 POŽÁR = nekontrolované a nežádoucí hoření ZÁSADY PŘI HAŠENÍ HOŘÍCÍ LÁTKY: 1) zamezit přístupu vzduchu k hořící látce 2) ochladit hořící látku 3) zabránit rozšíření požáru HASICÍ LÁTKY A PŘÍSTROJE: voda, písek, přístroje – pěnový, práškový, sněhový, halotronový 150 112

Citace a zdroje: Obr.1: File:GHS-pictogram-flamme.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2008 [cit. 2014-02-02]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GHS-pictogram-flamme.svg Obr.2:. File:Kerze zonen.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2005 [cit. 2014-02-02]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kerze_zonen.png Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Růžena Koubová. Materiál vznikl v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost – projekt EU peníze školám.