Herní výkon v basketbalu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Herní výkon v basketbalu
Advertisements

Regionální akademie FAČR Michal Prokeš Vedoucí úseku talentované mládeže FAČR Clarion Congress Hotel Ostrava.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
PŘÍPRAVNÁ TŘÍDA „ŠKOLIČKA, DO KTERÉ SE VŠICHNI TĚŠÍME“
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
A TLETICKÉ BĚHY – STŘEDNÍ TRATĚ - REGENERACE VE SPORTU Jitka Gottvaldová, , TVS-RVS.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Energetická hodnota potravin (EH)
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Regenerace ve sportu Stolní tenis Tomáš Kurečka TVS RVS III
Testy vytrvalostních schopností
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Mimoškolní aktivity dětí
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Utkání PhDr. Vladimír Süss, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dobrý den Horská klinika 2011.
Tenis – regenerace ve sportu
Techniky práce s mentálně postiženými
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Didaktika sportovních činností
Význam utkání v sportovních hrách
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Zkušenosti s programem DNS v Lázeňské léčebně Mánes Karlovy Vary
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
ATLETIKA přednáška.
Eduard Hrazdíra KSH FSpS
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Fyziologické aspekty sportovních her:
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Basketbal.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Spirometrie.
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Diferencované stravování
SK Benešov U8 – kompenzační cvičení, protahovací cviky
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Herní výkon v basketbalu

Charakteristika basketbalu kontaktní kolektivní sportovní hra brankového typu časté střídání útočné a obranné fáze rychlá přechodová fáze velké množství jedinečných herních situací.

cílem hry je vhodit míč do koše soupeře a zabránit vhození míče do vlastního koše mezi typické basketbalové dovednosti patří uvolnění hráče s míčem a bez míče, střelba na koš, přihrávky a obranné činnosti kolísavá intenzita zatížení - během utkání hráč naběhá 5 – 7,5 km (nejvíce rozehrávači a křídelní hráči), udělá přibližně 50 výskoků, 640x změní směr a 440x změní rychlost

Metabolická charakteristika herního výkonu hráče v basketbalovém utkání intervalový typ zátěže se střídáním intenzity zatížení (hrací doba utkání je 4x10 minut čistého času s přibližnou délkou doby hry bez přerušení od 40 do 150 sekund) energetický výdej 3500 - 4200kj/utkání

Zapojení do hry během utkání je v basketbalu mnohaminutové, takže regenerační schopnosti (VO2 max.) musí být nadprůměrné. U dobře trénovaných mužských týmů obvykle narazíme na průměry VO2 max. kolem 60 ml/kg.min

vytrvalostní schopnosti jsou pro utkání důležité, ale interferují s explozivní silou, startovní i akcelerační rychlostí běžecké akcelerace a krátké úseky v délce trvání do několika sekund zabírají 10 % - 20 % z čistého času Tři čtvrtiny čistého času jsou stráveny při intenzitě překračující 85 % maximální srdeční frekvence, tj. cca 80 % VO2 max.(tzn. těsně pod/nad anaerobním prahem)

Faktory individuálního výkonu v basketbalu senzomotorické dovednosti - zabezpečují realizaci určité činnosti koordinační a rychlostní pohybové schopnosti silové schopnosti intelektuální dovednosti podmíněné vědomostmi sociálně-interakční dovednosti podmíněné strukturou družstva somatické charakteristiky psychické charakteristiky

Modelová charakteristika hráče basketbalu Somatické faktory Kondiční faktory Technické faktory Taktické faktory Psychické faktory Ostatní faktory Regenerace Výživa Pitný režim

Regenerace a výživa v basketbalu činnosti, které mají za cíl rychlé zotavení, aby mohlo nastoupit další zatížení. lze upravit samotný trénink – pro regeneraci je příznivé, když se zatížení střídá dodržování pitného režimu pasivní odpočinek aktivní odpočinek - kompenzační cvičení, cvičení ve vodě, aktivní relaxace, provozování doplňkových sportů, regenerační trénink, masáže, elektroprocedury, psychologické postupy

Časná forma regenerace součást každodenního režimu prolíná tréninkovým procesem nebo na něj bezprostředně navazuje příkladem je pomalé vyklusání po „vloženém úseku“ (například po rychlostních cvičeních s maximální intenzitou po skončení tréninku masáž, automasáž, sauna, vodní procedury

Pozdější forma regenerace Uplatňuje se po několika hodinách nebo druhý den po výkonu. Obě uvedené formy se používají během celoročního basketbalového tréninkového cyklu.

Prostředky regenerace Skupinu psychologických prostředků regenerace řídí psycholog ve spolupráci s  trenérem. Mezi biologicko-lékařské prostředky regenerace patří dodávání vitamínů, doplnění minerálů doplňování tekutin a vlastní regenerační procedury (masáž, sauna, základní vodní procedury, základní elektroprocedury), řídí lékař ve spolupráci s masérem a trenérem.

Hlavním pedagogickým prostředkem regenerace je regenerační pohybová aktivita, kterou dělíme podle působení a využití na cvičení kompenzační prováděná v podmínkách tělocvičen, v posilovnách, v přírodě, dále na regenerační cvičení ve vodním prostředí včetně plavání a jinou sportovní činnost

Pitný režim Při intenzivním tréninku a při zatížení v utkání dochází k hlavním ztrátám vody i iontů potem. Je proto nutné respektovat při hrazení těchto ztrát složení potu, které odpovídá v průměru 300 mmol Na/l a stejné množství chloridů

Fyziologické zásady výživy basketbalistů Absolutní množství potravy by mělo odpovídat energetickému výdeji kolem 16 000 kJ za 24 hodin s poměrným zastoupením glycidů a lipidů asi 2:1. Zvýšená dávka vitaminu B2 (2,5 mg) je také doporučena z hlediska pozitivního vlivu na glycidový metabolismus i reaktivitu centrálního nervového systému.

Zdravotní rizika poranění pohybového aparát. Při doskocích trpí páteř, setkáváme se s únavovými zlomeninami kostí bérců a nohou, při pádech na palubovku vznikají spáleniny a odřeniny a při kontaktech se soupeřem může dojít k pohmožděninám, poraněním obličeje (zlomeninám obličejových kostí, vyražení zubu či poranění oka). 

Z akutních poranění patří mezi nejčastější distorze hlezenního a kolenního kloubu, podvrtnutí a naražení či distorze prstů ruky, natažení či natržení quadricepsu, natažení případně utržení Achillovy šlachy, luxace ramene, zlomeniny horních končetin (články prstů, zápěstí), mezi chronické poranění pak bolesti bederní oblasti páteře, skokanské koleno nebo zánět ramenního kloubu

Kineziologická analýza Lokomoce je bipedální, kdy se střídají následující pohyby segmentů: cyklické (běh) i acyklické (skoky, obraty apod.) Na výkonu se podílí svaly dolních i horních končetin. Výskoky, doskoky a běh zajišťují m. glutaeus maximus, hamstringy, m. quadriceps femoris a m. triceps surae. Na obr. pak nejvíce zatěžované svaly při basketbalové střelbě

Faktory týmového výkonu Sociálně psychologické determinanty vztahy ve skupině mimo sportovní výkon (mimo utkáni). Ukazují nám, jaké jsou mezilidské vztahy mezi hráči, trenéry a realizačním týmem Sociální koheze (soudržnost kolektivu) – poukazuje na vztahy mezi hráči Týmová komunikace – ukazuje na úroveň komunikace hráčů mezi sebou a s trenéry

Činnostní determinanty Postihují vztahy v kolektivu během sportovního výkonu (během utkání) Činnostní koheze (soudržnost při sportovním výkonu) – ukazuje nám na vztahy mezi hráči v průběhu utkání, na jejich soudržnost, spolupráci a souhru týmu Činnostní participace – vypovídá o tom, nakolik se jednotliví hráči zapojují do hry a přispívají na konečném výsledku utkání

Děkuji za pozornost