METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/02.0005 Sada metodických listů: KABINET ANGLICKÉHO JAZYKA Název metodického listu: Speaking
SPEAKING Productive skills – dovednosti, které žáci vytvářejí – produkují mluvením, nebo psaním
Co je to SPEAKING V první řadě – komunikace Předávání informací mezi účastníky Komunikativní dovednosti = Speaking Skills Komunikace = „Information Gap“ – získávání a doplňování informací
Structure – používání gramatických a mluvnických struktur STRUKTURA Structure – používání gramatických a mluvnických struktur Function – funkce jazyka – např. žádost, dovolení Register – závisí na tom, s kým hovoříme, např. podřízený, přítel, etc. Exponent – závisí na použití registeru – dle toho vybíráme vazby (what about…, will you…) Parahrasing – coping speaking problems – jak překonáváme a řešíme komunikační problémy
Co by žáci měli umět (podle úrovně A2 – B2) Být schopni otevřené komunikace Pokračovat v komunikaci i po přerušení či zastavení hovoru Bez větších potíží měnit námět hovoru Vyjadřovat souhlasné i nesouhlasné odpovědi na dotazy a vyjadřovat své názory
Co by žáci měli umět (podle úrovně A2 – B2) Využívat různé konverzační strategie Žádost Položit otázku, nebo na otázku odpovědět Vysvětlení problému Popis situace Vyjádření souhlasného a nesouhlasného názoru
Co by žáci měli umět (podle úrovně A2 – B2) Využít slovní zásobu na požadované úrovni Použít přímou a nepřímou řeč Umět komentovat i nepřímo vyjádřené myšlenky (hidden meanings) Umět: začít a ukončit hovor účastnit se hovoru řídit hovor
Další komunikační dovednosti Nebát se komunikace s případnými chybami Mluvit nahlas Používat jazyk dle situace, v níž se hovor nachází Důraz klást na perfektní výslovnost (zamezit tak omylům) Komunikativní dovednosti procvičovat na předem stanovených tématech
Další komunikační dovednosti komunikativní dovednosti procvičovat postupně – STEP BY STEP popis obrázku dialog situační rozhovor monolog postupně žáky motivovat k vyjadřování svého názoru, souhlasu, nesouhlasu, protikladu apod.
ZÁVĚREM Cílem strategie výuky komunikativních dovedností je sebevědomý samostatný projev žáka ve všech běžných situacích. Největší m problémem českých žáků je strach z chybné komunikace – často se proto hovorům vyhýbají.