METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/02.0005 Sada metodických listů: KABINET ANGLICKÉHO JAZYKA Název metodického listu: Productive skills
SPEAKING Productive skills – dovednosti, které žáci vytvářejí – produkují mluvením nebo psaním
Co je to SPEAKING V první řadě – komunikace Předávání informací mezi účastníky Komunikativní dovednosti = Speaking Skills Komunikace = „Information Gap“ – získávání a doplňování informací
Structure – používání gramatických a mluvnických struktur STRUKTURA Structure – používání gramatických a mluvnických struktur Function – funkce jazyka – např.: žádost, dovolení Register – závisí na tom, s kým hovoříme, např. podřízený, přítel, etc. Exponent – závisí na použití registeru – dle toho vybíráme vazby (what about…, will you…) Parahrasing – coping speaking problems – jak překonáváme a řešíme komunikační problémy
Co by žáci měli umět (podle úrovně A2 – B2) Být schopni otevřené komunikace Pokračovat v komunikaci i po přerušení či zastavení hovoru Bez větších potíží měnit námět hovoru Vyjadřovat souhlasné i nesouhlasné odpovědi na dotazy a vyjadřovat své názory
Co by žáci měli umět (podle úrovně A2 – B2) Využívat různé konverzační strategie Žádost Položit otázku nebo na otázku odpovědět Vysvětlení problému Popis situace Vyjádření souhlasného a nesouhlasného názoru
Co by žáci měli umět (podle úrovně A2 – B2) Využít slovní zásobu na požadované úrovni Použít přímou a nepřímou řeč Umět komentovat i nepřímo vyjádřené myšlenky (hidden meanings) Umět: Začít a ukončit hovor Účastnit se hovoru Řídit hovor
Další komunikační dovednosti Nebát se komunikace s případnými chybami Mluvit nahlas Používat jazyk dle situace, ve které se hovor nachází Důraz klást na perfektní výslovnost (zamezit tak omylům) Komunikativní dovednosti procvičovat na předem stanovených tématech
Další komunikační dovednosti komunikativní dovednosti procvičovat postupně – STEP BY STEP popis obrázku dialog situační rozhovor monolog postupně žáky motivovat k vyjadřování svého názoru, souhlasu, nesouhlasu, protikladu apod.
ZÁVĚREM