ICHNOFOSILIE Jsou stopy po životní aktivitě různých skupin organismů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_410, 21. sada, Přírodověda
Advertisements

BIOCHEMIE.
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Digitalizace výuky Příjemce
A podzemní voda se opět stává vodou povrchovou
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
Historický vývoj organismů
Vodní ekosystémy a jejich struktura - stojaté vody
Voda.
Druhohory Mesozoikum.
Vznik a vývoj Země a života
Biotopy ČR.
Přechod obratlovců na souš
Obratlovci povrch těla
Doporučená literatura Esf v ČR, TU Ostrava: Výukový program: Environmentální vzdělávání. Statistická ročenka ŽP ČR. MŽP ČR. Praha. Wittlingerová, Jonáš,
Ekologické aspekty liniových staveb
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o vodě AutorIng. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák chápe důležitost vody pro.
VÝVOJOVÉ ETAPY.
STRATIGRAFIE = odvětví geologie, studuje vrstevní sledy. Zabývá se:
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
RYBY A MODELOVÝ VODNÍ EKOSYSTÉM
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s některými biologickými vědami a.
Co žáci vědí o koloběhu látek
Život ve Vesmíru Co je život?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Krajina a životní prostředí
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
TESTTEST Dějiny života na Zemi Kvarta B 24. října 2006.
Biosféra.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Alžběta Bartošková Septima 2015
ZÁKLADY HYDROGEOLOGIE
Vznik a vývoj atmosféry Země
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
Kvasinky Zbyněk Kačírek Václav Hujíček Josef Hanzl.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Ptáci-opeření vládci vzduchu Pětilístek: křídla
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová Jazyk : Čeština Očekávaný výstup : Poznávání přírodních.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Obratlovci Pětilístek: páteř
Chemické složení živých organismů
Název prezentace (DUMu): Voda
USAZENÉ HORNINY (SEDIMENTÁRNÍ)
KOŽNÍ DERIVÁTY 25. února 2013 VY_32_INOVACE_110216
Mgr. Milan Šimek Dějepis
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Riskuj Éry Země vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
PLANETA ZEMĚ.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Ekoton rozvrstvení v prostoru
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
Kmen: Strunatci.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

ICHNOFOSILIE Jsou stopy po životní aktivitě různých skupin organismů Odvětví paleontologie – ICHNOLOGIE Ichnofosilie jsou označovány rodovými a druhovými názvy – formální ichnorody a ichnodruhy Paleont. význam: podávají často jediné svědectví o životě mnoha organismů s měkkými těly nebo tam, kde se kvůli nepříznivým vlivům nezachovaly organismy se schránkami Paleontologové usilují o spojení stopy s konkrétním původcem (i pomocí analogických recentních pozorování), u velkého množství stop se ale dosud nepodařilo určit producenta, a to ani na úroveň kmene Fosilní stopy mají i stratigrafický význam pro vymezení ichnohorizontů – i v jinak sterilních (metamorfity) nebo faunisticky chudých vrstvách

Planolites isp. Skolithos isp. Ophiomorpha isp. Teredolites isp.

ICHNOFACIE jeden z hlavních směrů moderního výzkumu fosilních stop je studium ichnofacií – celků sedimentárních hornin s charakteristickými společenstvy stop výskyt určité ichnofacie umožňuje usuzovat na různé podmínky prostředí vzniku – charakter vlnění a proudění, obsah kyslíku ve vodě, salinita, teplota, hloubkové poměry apod. dnes rozlišujeme 12 ichnofacií pojmenovaných jménem pro ně charakteristické stopy Následující obrázky zachycují prostředí mořských ichnofacií od nejhlubší po nejmělčí The typical position of th e major ichnofacies in marine and continental environments: Cr - Cruziana; G - Glossifungites; N - Nereites; Ps - Psilonichnus; Sc - Scoyenia; Sk - Skolithos; Te - Teredolites; Tr - Tripanites; Z - Zoophycos (after Benton & Harper, 1997)

                                                                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                                                                                            http://www.es.ucl.ac.uk/undergrad/fieldwork/image/fieldtrips/TraceFossils/ichno.htm

TOPONOMICKÁ KLASIFIKACE - kategorizuje stopy podle jejich POZICE v sedimentárních vrstvách Biogenní struktura: Zachovaná v plném reliéfu, vytvořená vně vrstevní plochy Na povrchu vrstev – konvexní nebo konkávní Uvnitř vrstvy, reliéf stop je plný Na spodních vrstevních plochách – konvexní nebo konkávní tvar

ETOLOGICKÁ KLASIFIKACE jednotlivé kategorie jsou založeny na různých etologických projevech původců stop Cubichnia - stopy po odpočinku Repichnia - stopy po lezení Fugichnia - stopy po úniku Equilibria - kompenzační stopy Pascichnia - pastva, požírání Domichnia - doupata Agrichnia, chemichnia - pastva Aedificichnia, calichnia - hnízdní struktury Bromley 1996

STOPY FOSILNÍCH OBRATLOVCŮ Nejstarší stopy - devon - primitivní obojživelníci Mesozoikum - dinosauři Křída - stopy ptáků Paleogén - savci Cheirotherium, trias + kapky Austrálie, 19,000 ž 23,000 BP