Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Římské výboje Dějepis VY_32_INOVACE_311, 16. sada, D
Advertisements

Povstání otroků Dějepis VY_32_INOVACE_314, 16. sada, D
Řím.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah DRUHY HER HRY CIRKOVÉ HRY SCÉNICKÉ HRY AMFITEATRÁLNÍ.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
FANTASTICKÁ LITERATURA
Číslo: VY_32_INOVACE_26_12 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Postavení.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Konec republiky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_08.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Starověký Řím.
II. triumvirát Petr Machala.
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ŘÍMSKÉ HRY Vypracovaly: Světlana Moravčíková, Lucie Zetková, 2. A.
William Shakespeare.
Krize a zánik republiky
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Významné postavy rodu Lucemburků OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Starověký Řím Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
Řečtí a římští bohové Vytvořila: Kamila Obršlíková Datum: Třída: 5.A GVM.
Římské báje Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI. Staré řecké báje a pověsti v knize Eduarda Petišky Obsah knihy: Kniha je zpracováním mýtů starého Řecka. Podobně jako většina.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Vytvořil: Jakub Řezníček
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Řečtí bohové TÉMATICKÝ CELEK: Nejstarší.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
VY_32_INOVACE_
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Gaius Julius Ceaser „Zápisky o válce galské“
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_14_STAROVĚK - ŘÍM
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ŘECKÉ BÁJE Báje – vypravování o vzniku a původu země a člověka s hlavním hrdinou bohem nebo polobohem.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Punské války TÉMATICKÝ.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Počátky starověkého Říma
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_16_ Římská literatura Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: listopad 2013 Třída: kvinta Autor: Mgr. Lucie Nováková

Anotace: Materiál je určen k práci s texty v hodinách i k domácí přípravě, jež jsou předmětem výuky literatury v kvintě a 1. ročníku. Slouží k procvičování a opakování římské antické literatury Prezentace seznamuje žáky s mýty, historií i literáty. Směřuje k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků. Žáci si jej bedlivě prostudují a následně vypracují odpovědi na přiložené otázky a úkoly (doma si předem vyslechnou nahrávku a zhlédnou ukázku). Snímek 3 – zadání úkolu (zkratka S.P.Q.R) se objeví při kliknutí myší. Při dalším poklepu se objeví správná odpověď a zadání zmizí. Snímek 4 – gif s letopočty existence Říma od vzniku republiky. Snímek 5 - při poklepu zmizí zakrytá slova. Snímek 7, 9, 12, 14 – řešení úkolů předchozích snímků.  

Římská literatura Co znamená zkratka S.P.Q.R.? Senatus Populusque Romanus, v překladu Senát a lid římský Římská literatura

Společensko-historické pozadí

Doplňte do textu vynechaná slova. Výchozí text 1 Pověst – Únos Sabinek Podle pověstí byl zakladatelem Říma Romulus. V bájích je spojen také s únosem Sabinek. Město trpělo nedostatkem žen, a tak se vládce rozhodl, že by bylo možné si je opatřit únosem. Uspořádal proto velkou slavnost, na kterou pozval sousední Sabiny i s jejich ženami a dcerami. Když se podařilo Římanům některé Sabinky unést, ženy zabránily krveprolití a daly přednost životu s Římany. Staly se prostřednicemi míru a spojenectví. Romulus nezemřel jako smrtelník, ale byl odnesen do nebe. Od té doby ho věřící uctívali pod jménem bůh Quirinus. Určete slohový postup. vyprávěcí Doplňte do textu vynechaná slova.

Identifikujte římské bohy a bohyně. a) Bohyně lovu a plodnosti,vládkyně přírody, též bohyně měsíce. V Římě jí postavili chrám na Aventinu. b) Bohyně krásy a lásky. Zvláštní úctě se těšila zvláště za Caesara a Augusta, protože rod Juliů, ze kterého pocházeli, od ní odvozoval svůj původ. c) Nejvyšší a nejmocnější římský bůh, byl mu zasvěcen chrám na Kapitolu. Ze zvířat mu patřil orel a ze stromů dub. V různých formách se udržel i po zavedení křesťanství. d) Bůh podsvětí, který své sídlo zpravidla neopouštěl. Duchové mrtvých se do jeho říše dostávali temnými propastmi, jejich vstupní bránu chránil trojhlavý pes. e) Bůh vodstva, nejvyšší chrám měl na Martově poli . Ve Flaminiově cirku měl jako stvořitel koně a ochránce dostihů oltář. Identifikujte římské bohy a bohyně.

Identifikujte římské bohy a bohyně. a) Diana b) Venuše c) Jupiter d) Pluto e) Neptun Identifikujte římské bohy a bohyně.

Vyluštěte přesmyčky a napište správná jména římských literátů. Rociec Ligirvesu ? Diviosu Sutalup

Vyluštěte přesmyčky a napište správná jména římských literátů. Cicero Vergilius ? Ovidius Plautus

Pracujte s odkazem – přečtete si text a vyberte Zápisky o válce galské http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1pisky_o_v%C3%A1lce_galsk%C3%A9 Pracujte s odkazem – přečtete si text a vyberte správnou odpověď. 1) Caesar sám napsal celkem knih: a) 5 b) 6 c) 7 d) 8 e) 9 f) 10 2) Sloh díla je: a) květnatý b) ironický c) věcný 3) Autor v díle popisuje mimo jiné : a) Řím b) přírodu a zvyky c) vztah s Kleopatrou 4) Kolik slov asi text obsahuje? a) 2000 b) 3400 c) 1200 d) 1300 e) 4000 1c - 2c -3b -4d

Poslechněte si nahrávku a odpovězte na dané otázky. http://prehravac.rozhlas.cz/audio/321151 Poslechněte si nahrávku a odpovězte na dané otázky. Jaké hry a slavnosti Římané praktikovali? Kterým bohům byly oslavy zasvěceny? Kde se hry a slavnosti konaly? Jak vzniklo slovo gladiátor, kdo to byl? Kdo se mohl stát gladiátorem? Který císař hry zakázal? Co jste se dozvěděli o římském divadle?

Poslechněte si nahrávku a odpovězte na dané otázky. http://prehravac.rozhlas.cz/audio/321151 Poslechněte si nahrávku a odpovězte na dané otázky. Divadelní představení, pantomimu aj. Jupiter, Ceres. Na náměstích, v amfiteátrech i v arénách. Gladius – meč. Boj na život a na smrt v aréně, palec nahoru a dolů. Zpočátku zajatec, otrok; později i svobodný římský občan, šlechtic i ženy. Konstantin, po přijetí křesťanství. Velmi reálné, herci na jevišti bojovali, někdy dokonce medvěd rozsápal člověka.

Slavní římští literáti Určete správnost tvrzení, chyby opravte. Vergilius inspiroval svým dílem Komedie o hrnci francouzského dramatika Moliéra. ano - ne Epos Aeneas líčí příhody hlavního hrdiny, který uteče z hořící Tróje a později se usadí v Itálii. Vědomě se podřizuje osudu. ano - ne Gaius Petronius Arbiter, autor Satiriconu, působil na dvoře císaře Augusta. ano - ne Císař M. Aurelius sepsal slavné filozofické dílo Hovory pro tebe. ano - ne

Slavní římští literáti Určete správnost tvrzení, chyby opravte. Plautus inspiroval svým dílem Komedie o hrnci francouzského dramatika Moliéra. ano - ne Epos Aeneas líčí příhody hlavního hrdiny, který uteče z hořící Tróje a později se usadí v Itálii. Vědomě se podřizuje osudu. ano - ne Gaius Petronius Arbiter, autor Satiriconu, působil na dvoře císaře Nerona. ano - ne Císař M. Aurelius sepsal slavné filozofické dílo Hovory k sobě. ano - ne

Gaius Julius Caesar Zápisky o válce galské a) Jak se vám seriál Řím líbí? Odpovídá podle vás reálnému římskému světu? b) Který slavný politik, vojevůdce a spisovatel tvůrce seriálu inspiroval, jak se jeho nejslavnější text jmenuje? Gaius Julius Caesar Zápisky o válce galské http://www.youtube.com/watch?v=YxLqx8xF9Pw

Antické citáty starých Římanů Vyberte si jeden a vysvětlete jej vlastními slovy. http://www.castraromana.cz/Citaty.html

Model římského města – Forum Romanum Římská škola Model římského města – Forum Romanum

Použitá literatura a zdroje: DI GIOVANNI, Vincenzo; PRETTO, Glauco. Velké civilizace. Praha: Nakladatelství Quintet, 1993, ISBN 80-901491-1-1. KARPATSKÝ, Dušan. Labyrint literatury. Praha: Albatros, 2008, ISBN 13-752-008. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-332-1. ZAMAROVSKÝ, Vojtěch. Bohové a hrdinové řeckých bájí. Praha: Nakladatelství Brána, 2000, ISBN 80-7243-097-1. http://www.castraromana.cz/Citaty.html Vlastní archiv autorky. Obrazový materiál: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Roman_SPQR_banner.svg (3) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Roman_Republic_Empire_map.gif (4) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Roman_school.jpg (17) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Roman_forum_sketch_up_model.png (17) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Temple_of_Caesar_3D.jpg (pozadí) Klipart (obrázky jsou součástí volně dostupné galerie Microsoft Office dostupné na adrese www.office.microsoft.com) . Archiv autorky.